Chystané monumentální dílo Josepha Haydna naplno zaměstná baletní i operní soubor Národního divadla v Brně. Skladbu Stvoření návštěvníci Janáčkovy opery premiérově zhlédnou 21. ledna v nastudování německého dirigenta Caspara Richtera.

„Stvoření je prvním velkým dílem, které Caspar Richter v Národním divadle připravil. Je to také premiérové představení s choreografií známého tanečníka a hudebníka Uweho Scholze. V inscenaci navíc účinkuje velký orchestr, velký pěvecký sbor a celý baletní soubor,“ představil Stvoření umělecký šéf opery Rocc.

Kromě už zmíněných těles k nastudování Haydnova oratoria přistoupil také Teatr Wielki v Poznani, kde původně vzniklo inscenační řešení tohoto díla. Brněnskému publiku tak Janáčkova opera nabídne dvouapůlhodinové tanečně­hudební představení obohacené o projekce.

„Pro Brno jsme zvolili trochu jiný koncept scénického řešení. Inovativní jsou i zmíněné projekce. Fotograf pořídil stínové snímky různých partií těla. Ty v představení fungují současně s partiturou. Choreograf Uwe Scholz totiž pro určitá místa v hudbě vymýšlel určité zvláštní postoje těla. V jeho pojetí byly tanec a hudba rovnocenné,“ popsal zvláštnosti představení choreograf Giovanni di Palma.

Ten pro Stvoření navrhl také kostýmy. „Scholz v původním nastudování používal jednoduché, barevně neutrální trikoty. Ty se pak při představení díky projekci stávaly barevnými. Já jsem zvolil poněkud univerzálnější řešení, přesto se kostýmy zhruba podobají původní Scholzově myšlence,“ dodal di Palma.

Společně s ním se tanečního nastudování zhostila Španělka Montserrat León. Pro dirigenta Caspara Richtera byla práce na Stvoření výjimečným zážitkem. „Je to moje první velká premiéra v Brně. Jsem přitom moc rád, že během dvou měsíců uvedeme dvě velké vídeňské skladby, totiž Stvoření a v únoru také Figarovu svatbu. Pocházím z Vídně a dvacet let jsem tam pracoval, takže jsem rád, že nyní můžu tato díla dirigovat zde,“ odhalil další plány Národního divadla Richter.

Premiéra v Janáčkově divadle

Premiéra: 21. ledna 2011 v 19.00 hodin, Janáčkovo divadlo
Nastudování: Montserrat León, Giovanni di Palma
Libreto: Thomas Lindley, dirigenti: Caspar Richter, Ondrej Olos, sbormistr: Josef Pančík, choreograf: Uwe Scholz, scéna a kostýmy: Giovanni Di Palma
Sóla baletu: Ivona Jeličová, Eriko Wakizono, Andrea Smejkalová, Jan Fousek, Marek Svobodník, Vítek Kořínek, Gianvito Attimonelli, Adam Sojka, Uladzimir Ivanou, Michal Pimek. Sóla opery: Andrea Priechodská, Jana Tajovská Krajčovičová, Ondrej Šaling, Tomáš Kořínek, Jan Šťáva, Martin Gurbal'. Reprízy: 22., 26. ledna, dále pak 22., 24. a 30. března 2011

Nastudovat Haydnovo oratorium pečlivě přitom podle něj nebylo jednoduché. „Velkým úkolem pro mě bylo přiblížit souboru německou výslovnost, která zde pochopitelně není zažitá. Jsem rád, že v němčině je představení už dobře rozumět. Další výhrou pro mě je, že se nám podařilo dát dohromady mladý tým sólistů. Stvoření je totiž podle mého názoru jedním z nejvýznamnějších děl evropské hudby. Stojí vedle takových skladeb, jako je Händelův Mesiáš, Matoušovy Pašije Johanna Sebastiana Bacha a několika dalších skladeb,“ vyjmenoval Richter.

Že byla práce na Stvoření úspěšná, potvrdil také italský choreograf. „Při zkoušení se nám podařilo najít společný cíl jak v tanci, tak v hudbě. S tanečníky jsme přitom pracovali jednotlivě, a to bylo pro úspěch hodně důležité. V baletní části Stvoření je přitom obsažená nejen klasická forma, která je v této inscenaci na vysoké úrovni, ale i vnitřní myšlenka obsahu,“ doplnil di Palma.

Premiéru inscenace Stvoření předznamená také výstava Operní domy Brno – Lipsko. Vernisáž je v půl šesté večer ve foyer Janáčkova divadla. „Divadlo v Lipsku otevřené roku 1960 bylo vzorem Janáčkovu divadlu otevřenému o pět let později, a to jak v řešení jevištních prostor, tak technického zázemí. Formální odlišnosti lze najít například na fasádě, což dokládají vystavené fotografie a dokumenty,“ uvedl ředitel Národního divadla Brno Daniel Dvořák a upřesnil, že výstava potrvá do 22. února.

TOMÁŠ SOLDÁN
MARKÉTA STULÍROVÁ