Jedno z poslání kamenných divadel je čas od času se rozhodnout k uvedení moderní, neosvědčené hry. Národní divadlo tento plán plní. V sedm hodin bude mít v pátek premiéru zbrusu nová opera. Jejím tématem je revoluční rok 1968. Mai 68 má teprve před svým světovým uvedením, a už se ozývají hlasy nesouhlasu. A to ze stran samotných operních pěvců.

To, že je opera po hudební stránce náročná, hlásal již dopředu autor hudby Petr Kofroň. Netušil však, že se kvůli hudební stránce nově připravované opery sjednotí herci Národního divadla a v dopise určeném pro uměleckého šéfa Janáčkovy opery Tomáše Hanuse, vyjádří svůj hromadný nesouhlas. „Nemá smysl diskutovat o uměleckých hodnotách či záměrech autorů. Ale jako protagonisté a interpreti vyjadřujeme hluboký nesouhlas s uvedením tohoto kulturního počinu, a to především kvůli samotné jeho hudební stránce,“ stojí v dopise, který herci odevzdali ke konci minulého týdne.

Asi třicet herců, kteří dopis podepsali, se bouří ne proto, že by odmítali modernu, ale protože jim v tomto případě připadá prázdná a zvrácená. „Nesmyslně komplikované zpívané party, zejména rytmicky, v polohách, které jsou pro většinu neznělé, okrajové, nezpěvné a antidynamické. Jde o opak krásy,“ píše se v dopise.

Petr Kofroň na opeře pracoval dva roky. Reakce herců ho spíš těší, než rmoutí. „Chápu a obdivuji ty, kteří se dokáží postavit za svůj názor,“ řekl Kofroň. Zároveň však dodal, že každá soudobá opera je těžká, protože se jedná o jiný umělecký jazyk. „Opera za sto let někam urazila. Janáčka a Pucciniho znají všichni zpaměti,“ vysvětluje Kofroň.

Dopis několika členů divadla za protest nepovažuje ani umělecký šéf opery Tomáš Hanus. „Herci mi dopis předávali se slovy, že se jedná o umělecké vyjádření. Není to tedy žádná petice nebo protest. Přijímám a vnímám jejich umělecký přístup. O dílech je přece možné společně diskutovat,“ zmínil Hanus.

Moderní díla podle něj vždycky doprovázejí obavy a rozporuplné reakce. Svého veřejného uznání dosáhnou často až ve chvíli, kdy je jejich autor po smrti. „Jsem zvědavý především na názory posluchačů. Nechávám to na nich. Mrzí mě, že se tato informace dostala do médií, považuji ji za intimní vyjádření,“ zalitoval umělecký šéf. Divadlo hodně dlouhou dobu sázelo na osvědčené umělecké kusy. Proto Hanuse vůbec nepřekvapuje, že se vlna nesouhlasu zvedla.

Brněnskému deníku Rovnost se ale podařilo zjistit, že názory některých herců jsou skutečně ostré. „Dílo je po hudební stránce velmi špatné a nehodnotné. Vypadá, jako by bylo poskládané jen tak bez ladu a skladu, jako by operu napsal hudební laik. Navíc ani historické skutečnosti neodpovídají a spousta lidí na to upozorňuje,“ prozradila jedna z účinkujících zpěvaček, která si nepřála zveřejnit své jméno. Redakce jej však zná.

Zpěvačka také dodala, že museli operu tento týden dokonce několikrát předělávat. „Výrazné změny jsme dokonce dělali i den před generálkou,“ vysvětlila herečka.

Lidé, kteří si koupili na představení lístky se ale podle tiskové mluvčí divadla Šárky Motalové nemusejí obávat. „Všechny zkoušky probíhají tak, jak mají. Premiéra opery rozhodně není ohrožena,“ uklidnila Motalová.

Nespokojenost herců nemá podle Tomáše Hanuse žádný vliv ani na kvalitu představení. „Celý herecký ansábl pracuje naplno. Jsme tým profesionálů, takže na hercích nepozoruji, že by se na zkouškách snažili míň než za normálních okolností,“ ujistil Hanus.

Opera vznikla na objednávku Národního divadla v Praze. To ji nakonec ale neuvedlo. Důvodem byla výměna vedení divadla. Současný ředitel brněnského Národního divadla, Daniel Dvořák, stál původně v čele divadla pražského. Plánovanou operu přetáhl do Brna. Na Maii 68 však spolupracují obě Národní divadla. „Je to poprvé, co spolu oba kulturní domy spolupracují takovým způsobem,“ vysvětlil Dvořák. Pražští diváci se opery také dočkají. Mai 68 přijedou herci do Prahy zahrát tři dny po brněnské premiéře, a tak se Pražané dočkají své premiéry.