VYBERTE SI REGION

Herec Jeništa: Myslím, že Hitler mi seděl

Brno - (ROZHOVOR) Brněnské HaDivadlo vrací na divadelní scénu politickou satiru. Z pětidílného cyklu, nazvaného Kluzká plocha, uvedlo zatím první dva díly. V obou dominuje herec Petr Jeništa. HaDivadlo však není jedinou brněnskou scénou, kde Petr Jeništa ukazuje své umělecké schopnosti.

24.6.2008
SDÍLEJ:

Herec Petr Jeništa.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Brněnští diváci vás v poslední době mohli vidět jako Raskolnikova, Hitlera, Klause nebo Zemana. Pocházíte z Liberce, co vás přivedlo do Brna?
Do Brna jsem se dostal přes Vladimíra Morávka (umělecký šéf divadla Husa na provázku, pozn. redakce), ale bylo to delší cestou. Rozjížděl jsem si v Liberci dráhu regionálního herce a moje tehdejší přítelkyně mi řekla, že Morávek dělá do Hradce konkurz. Odpověděl jsem, že je mi to jedno a ona na to, že by mi to jedno být nemělo. Tak jsem jel do Prahy, kde Morávek zkoušel Richarda III., abych mu řekl, že to místo nechci. On mi zase chtěl říct, že už nového herce nepotřebuje. Nedokázali jsme se ale domluvit, a tak jsme se další sezonu potkali v Hradci Králové. Tam jsem dva nebo tři roky bojoval s panem ředitelem. To už jsme ale s Vladimírem věděli, že budeme tady v Huse na provázku zkoušet Raskolnikova.

V čem se liší role vážná od role satirické?
V současné době mě těší, že hraji komedie. Doteď jsem totiž stále vraždil, pořád se sekyrou. Tuhle sezonu jsem si vyhradil jako veselejší. Sice jsem ji zahájil masovým vrahem, Adolfem Hitlerem, ale provedli jsme ji veselejší formou. Příprava je na každou roli stejná – naučit se text a nestydět se. Nejraději mám komedie.

HaDivadlo tuto sezonu zahájilo cyklus politických satir Kluzká plocha. Přesto, nemáte pocit, že satira jako žánr mizí?
Mám. Nevím, jestli je to tím, že lidi nemají čas se smát. Třeba je to i brněnským klimatem, je takové vesničtější. Co se týká třeba politiky, máme tu takový rozhádaný dvoreček. Jsem rád, že Luboš Balák téma satiry znova vzkřísil. Divadlo ale podle mě teď hledá svou cestu. Zábavu mají diváci v televizi, divadlo by mělo nabízet něco, co lidé v televizi neuvidí. A já doufám, že satiru, kterou tady v Brně děláme, návštěvníci divadel z televize neznají. Trochu nám na paty šlape Bubílková, ale naštěstí blbě.

Hrál jste přece ale i v menších městech…
To ano, ale Liberec má neuvěřitelnou náladu, všichni jsou pyšní, že jsou z Liberce. Tady jsem nepotkal člověka, který by byl na Brno hrdý. Když někam člověk z Liberce přijde, vytahuje se na svoje město, tady jsem nikoho takového nepotkal.

Jak dlouho trvá, než taková satira vznikne?
Je pravda, že jednotlivé díly vytváříme trošku alibistickým způsobem. Včetně textu a všeho je to za deset dní hotové. S nepřipraveností se tu trošku počítá, je zde prostor pro improvizaci. Text píše výhradně Luboš Balák, ale samozřejmě mu do toho občas zasahujeme a on to akceptuje, protože ví, že výsledek je naše společná práce.

Hrál jste v prvních dvou dílech Kluzké plochy. Nejprve Klause, poté Zemana. Bavili se diváci tak, jak jste předpokládali?
Dokonce u Klause se bavili víc, než jsme předpokládali. Klaus nám přišel takový suchopárnější, ale možná je to tím, že je to suchar. V jeho případě se satira dělá velice špatně. Zjistili jsme, že politici se v televizi proslaví ve dvaceti sekundách, kdy řeknou nějakou blbost. Ale udělat z té blbosti hodinové představení je umění. U Zemana jsme zábavu předpokládali. Chtěli jsme ukázat, že s příchodem ČSSD vláda neuvěřitelným způsobem zhrubla. To jsme promítli i do slovníku.

Takže se diváci smáli přesně tam, kde jste to očekávali?
Ano, ale pak nás samozřejmě překvapily výbuchy smíchu v místech, která primárně tak vtipná být neměla. Stávají se ale i opačné případy, že smích v očekávaných chvílích nepřichází.

Nemyslíte si, že právě tyto konkrétní satiry, které HaDivadlo uvedlo, stojí pouze na vašem hereckém výkonu?
Vždycky říkám, že kdo rychle hraje, nenudí.

Takže souhlasíte, že tím tahounem jste vy?
Já v to doufám, většinou. Od Liberce jsem zvyklý, že jsem ten, kdo udává tempo. Takže mám cvik být sólistou. Možná to tak Luboš Balák i záměrně koncipuje. Ale například takový Miloš Černoušek se bohužel ve hře moc neprojevuje, protože tam má málo textu, ale je to tak zajímavý člověk, že já bych ho na jevišti hltal stále.

Líbí se vám hry, v nichž hrajete?
Klause jsem nepochopil. Pak, když jsme si o tom vyprávěli, říkal jsem, aha, tak o tomhle to je. Některé věci se mi třeba úplně nelíbí, ale vždy si roli trochu přizpůsobím, aby mě bavila. Vždycky si představím, jestli bych hru pochopil a bavil se u ní, kdybych v divadle seděl jako divák. Přestávají mě bavit hry, jejichž režisér není progresivní, ale vrací se zpět.

Do konce cyklu zbývají ještě tři díly, budete v nich hrát také hlavní roli?
Snad bych měl ještě dělat Paroubka, ale říkám si, dost bylo Jeništy. Takže v dílech Sága rodu Grebeníčků a Všechny naše milenky bych raději hrál nějakou menší roli, aby bylo vidět, že hru může táhnout i někdo jiný.

V Huse na provázku jste ztvárnil Raskolnikova. Jak dlouho herci trvá, než se do tak problematické postavy dostane?
Raskolnikova jsem pochopil, ale nesouhlasím s ním, s jeho logickým uvažováním. To, že někdo utratí svůj talent takovým způsobem, je příšerný. On to navíc myslí vážně.

Někteří herci říkají, že lépe zahrají role, které jim sedí. Je to klišé?
Myslím si, že mně sedí Hitler, rád se rozčiluji. A neseděl mi Ivan v Karamazových – toho jsem dlouho nedokázal pochopit. Když role nejde lehce, herec se vyburcuje k větším výkonům. Takže, když role občas nesedne, vznikne z toho lepší věc.

Jak moc jste předtím znal Dostojevského, patřil jste k těm, kdo hltal jeho romány?
Vůbec. Nejsem sečtělý člověk. Dva roky jsem nic nepřečetl.

Raskolnikova jste ztvárnil i v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V čem se tato pojetí lišila?
V Liberci byla dějová linka spíš detektivkou. Morávkovo představení zobrazuje spíš to, co se člověku honí v hlavě, když někoho zabije.

Měl jste možnost si zahrát i ve filmu. Za sebou máte epizodní role ve filmech Nuda v Brně, Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště a teď nově hrajete v Kuličkách Olgy Dabrowské. Láká vás tato parketa?
Baví mě to, ale zatím ještě přesně nevím, v čem spočívá rozdíl mezi divadelním a filmovým herectvím. Pokud přijde něco dalšího, bránit se nebudu. Je to nový adrenalin.

Před námi je léto, pojedete někam, nebo máte v plánu něco pracovního?
Léto si plánuji vždycky tak, abych měl dva měsíce volna.

A potom?
Něco mám rozplánovaného s Vladimírem Morávkem v Huse na provázku, něco se Zdenkem Plachým v Mahenově divadle. Víc ale neprozradím, jednak proto, že nechci něco zakřiknout a taky z toho důvodu, že zas tam moc konkrétní plány nemám.

Autor: Martina Harthová

24.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
AKTUALIZOVÁNO

Bída na závěr chabého podzimu. Zbrojovka remizovala s Karvinou

Brno /FOTOGALERIE/ – Fotbalisté Zbrojovky v posledním podzimním utkání nejvyšší soutěže remizovali na domácím trávníku s Karvinou 1:1. Skórovali Jan Šisler a v nastavení Lukáš Vraštil.

EXKLUZIVNĚ

Kempný si zvyká na dril v NHL: I na rozbruslení před zápasem se jedou bomby

Chicago, Brno /ROZHOVOR/ - Nasedl na vysněný kolotoč nejprestižnější hokejové soutěže světa, z kterého ani na chvíli nesmí vyskočit. Bývalý obránce brněnské Komety Michal Kempný vstřebává první zápasové dávky v NHL. Zatím odehrál dvacet utkání a už si vyzkoušel i dril tří zápasů v pěti dnech.

AKTUALIZOVÁNO

Policie obvinila souzeného Íránce Zadeha z ovlivňování svědka

Brno – Policie v sobotu obvinila podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, který je souzený za daňové úniky, že se měl podílet na ovlivňování svědka. Nyní ještě probíhají výslechy. Po poledni to sdělil Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu. V současné době je na svobodě díky vysoké kauci, kterou složil na začátku roku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies