VYBERTE SI REGION

Herečka Plíhalová: Ucho sází na herecké výkony

Brno /ROZHOVOR/ - Brněnská rodačka Ivana Plíhalová působí v Moravském divadle Olomouc téměř třicet let. Za roli Fanky v Loupežníkovi získala cenu za nejlepší herecký výkon, rolí Boženy Němcové si před dvěma lety zasloužila nominaci na Thálii. Zítra se Ivana Plíhalová Brňanům představí v inscenaci Ucho, s níž do Buranteatru zavítá olomoucká činohra.

20.5.2010
SDÍLEJ:

Igor Bareš a Ivana Plíhalová v inscenaci Moravského divadla UchoFoto: DENÍK/Jiří Kopáč

Režie hry Ucho se ujal Michal Bureš. Není především režisérem rozhlasových her?
Ucho je vlastně jeho první divadelní režie. Hodně vsadil na herecké výkony.

Spolu s vámi se v hlavní roli představí Igor Bareš. Je to vaše první setkání na jevišti?
Na jevišti je to naše první setkání. Igora samozřejmě znám strašně dlouho, vlastně ještě z doby, kdy v Brně studoval. Bydlel na koleji, kde moje babička dělala vrátnou. Známe se asi pětadvacet let a vždy jsem si vnitřně přála jej do Olomouce nějak dostat. Jednou jsem to dokonce navrhla našemu bývalému šéfovi, Peteru Gáborovi, ale bohužel to nevyšlo.

Pak ale ztvárnil titulní roli Moliéra.
Další šéf, Roman Groszmann, na ten návrh přistoupil a nabídl mu tuto roli v inscenaci, kterou režíroval Aleš Bergman. V Moliérovi jsem sice nehrála, ale byla jsem ráda, že Igor Bareš hraje ve své rodné Olomouci na velkém jevišti. Do třetice se to povedlo už za mé přítomnosti, protože Lenka Procházková, poté co viděla moje představení Dávno, dávno již tomu, mi nabídla Ucho. Ale řekla, že by to chtělo nějakého velkého hráče typu Radka Brzobohatého. Já jsem ale věděla, že v Olomouci nikdo takový v mém věku není a napadl mě Igor. Naštěstí totéž napadlo i Michala Bureše, který s Igorem pracoval už v rádiu.

Kdo k divadelní režii Michala Bureše přilákal?
Bývalý šéf Roman Groszmann. Když jsme přemýšleli o tom, kdo by Ucho mohl režírovat, napadl jej právě Michal Bureš. Překvapilo mě to, protože jsem věděla, že dosud divadlo nedělal, ale věděla jsem, že jako rozhlasový režisér je výborný. Groszmann vlastně stojí za celou touto inscenací. Je škoda, že už není šéfem činohry našeho divadla…

Ucho letos uvedlo také HaDivadlo. I režisér Ondřej Elbel vycházel z textu Lenky Procházkové a jejího tatínka. Viděla jste už nastudování s Petrou Bučkovou a Martinem Siničákem?
Jsem samozřejmě ráda, že se Ucho v Brně hraje a půjdu se určitě podívat, ale mrzí mě jedna věc. Lenka nám Ucho nabízela jako českou a vlastně i světovou premiéru, ale než to prošlo přes schvalovací řízení v našem velkém divadle, bohužel nás HaDivadlo předběhlo. Nakonec tak nejsme ani první, dokonce ani druzí, protože Ucho hraje ještě pražské Divadlo Metro. Nicméně nevadí, že jsme byli až třetí. Myslím, že stálo za to na Igora Bareše počkat. Hraje se mi s ním opravdu skvěle.

Čím Ucho Michal Bureš ozvláštnil?
V HaDivadle Ucho hrají o generaci mladší herci, takže už jen v tom musí být představení jiné. A jak jsem si zatím všimla z fotek, brněnská scéna je pojata moderně a spíše ve znacích, zatímco my hrajeme v „klasické“ hale s nábytkem. Jak už jsem řekla, Michal Bureš vsadil hlavně na herecké výkony nás dvou, i když je tam ještě role Muže. To je taková perlička, protože tuto roli Lenka Procházková napsala přímo pro Petra Jarčevského (v angažmá Moravského divadla Olomouc pozn. redakce). Když Lenka Petra v Olomouci poznala, zhutnila všechny estébáky právě do této jeho role. Naše pojetí je tedy naprosto klasické komorní herecké divadlo.

Je role Anny jednou z nejnáročnějších rolí, které jste dosud měla?
Vlastně ano. Mou první nejnáročnější rolí v poslední době byla Božena Němcová v Dávno, dávno již tomu… Potom to je role Amandy Wingfieldové ve Skleněném zvěřinci, který hraji v Buranteatru. A třetí takto náročnou rolí je právě Anna v Uchu. V něm je to tak půl napůl s Igorem, protože první polovinu hry táhnu více já, v druhé se to více přelévá zase na něj.

Skleněný zvěřinec Tennesseeho Williamse je první inscenací, v níž v Buranteatru hostujete?
Ano. Dokonce si myslím, že jsem jediná ze starší generace, kdo v tomto divadle doposud hraje. Začala jsem je sledovat vlastně už v Olomouci, kde začínali pod názvem Tramtárie. Tam jsem také viděla jejich první představení Tramvaj do stanice touha.

Poté se však přesunuli do Brna…
Roman Groszmann, Petr Jarčevský a Mirek Ondra přešli z Buranteatru do angažmá Moravského divadla Olomouc, a tak jsem na ně začala do Brna jezdit. Viděla jsem všechna představení a po jednom z nich mi dramaturg Jan Šotkovský s režisérem Adamem Doležalem nabídli roli ve Skleněném zvěřinci. Zeptala jsem se, s kým bych to hrála, a když řekli, že s Michalem Isteníkem a Jaroslavem Matějkou, okamžitě jsem věděla, že do toho i přes dojíždění z Olomouce půjdu.

V Brně jste se narodila, nechtěla jste zde zůstat v angažmá?
V Brně jsem žila devatenáct roků. Vystudovala jsem zde konzervatoř a po čtvrtém ročníku jsem měla původně odejít do Českého Těšína. V Olomouci jsem se ocitla spíše náhodou. Je pravda, že první dva tři roky jsem se chtěla vrátit zpátky, pak jsem se ale seznámila se svým bývalým mužem (hudebník Karel Plíhal, pozn. redakce). Velmi záhy jsem se vdala, měla dvě děti, takže takových deset let jsem o návratu neuvažovala. To spíše Karel měl tendenci odejít do Prahy nebo Českých Budějovic. Je pravda, že nedávno jsem dostala nabídku z Mahenovy činohry, ale odmítla jsem ji.

Proč?
Olomouc mám ráda, mám tam vytvořené zázemí, přátele, a i když už jsou obě děti velké a bydlí jinde, tak bych z olomouckého divadla nechtěla odejít. Pokud to tam bude opět dobré, myslím, že už ve svém prvním angažmá zůstanu. Příští rok budu v Olomouci už třicet let.

Víte už, co připravuje olomoucké divadlo na příští sezonu?
S mojí účastí to zatím bude inscenace Shakespeare v Hollywoodu. Dále se plánuje hra Na miskách vah, Šrámkův Měsíc nad řekou, Něco za něco od Shakespeara, Ibsenův Stavitel Solness a měli bychom také spolupracovat s operním a baletním souborem na Sugar a Limonádovém Joeovi.

Dlouhodobě působíte také v rozhlase.
V rádiu jsem začínala jako malá holka v Brně. Jedním z mých prvních partnerů byl dokonce Ladislav Lakomý, se kterým se potkávám i v Olomouci, kde často natáčí. Jsem hrozně ráda, že Olomoucký rozhlas opět navázal na literární práci. Velkou měrou se o to zasloužil právě Michal Bureš. V Olomouci tak nyní velmi často vznikají literární pořady nebo dramatizace.

Spolupracujete ještě stále s Petrou Procházkovou a občanským sdružením Berkat, které pomáhá lidem v Čečensku a v Afghánistánu?
Naše spolupráce trvá devět let. Poslední dobou došlo k jistým komplikacím, dokonce to vypadalo, že původní Berkat zanikne. Naštěstí se kolem Petry stmelili lidé z úplných začátků, kteří chtějí opět dělat „množství z mála“. Teprve nedávno jsme se domluvili, že budeme pokračovat. Z toho mám velkou radost.

Inscenace Ucho

Nastudovalo: Moravské divadlo Olomouc, režie: Michal Bureš, hrají: Ivana Plíhalová, Igor Bareš, Petr Jarčevský. 21. května od 19.30 hru uvede divadlo Buranteatr v Brně (v Knihách Dobrovský, tram. zastávka Česká).
Vstupné: 150 a 100 Kč.

Autor: Markéta Stulírová

20.5.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česká hlava pro brněnský tým. Mikroskop pomůže s léčbou rakoviny

Brno – Vynalezl mikroskop, který v budoucnu pomůže s nádorovou léčbou. Padesátiletý Radim Chmelík se svým týmem z Fakulty strojního inženýrství a CEITEC Vysokého učení technického v Brně obdržel minulý týden ocenění vědecké soutěže Česká hlava.

Kníničská Panna Marie? Řezbář ji vyřezal motorovou pilou

Brno /FOTOGALERIE/ – Zvuk motorové pily slyšeli v neděli dopoledne lidé z brněnských Kníniček. Před místní mateřskou školou totiž započal letošní advent v městské části. Jedním z největších lákadel programu byla řezbářská show, při níž řezbář vytvořil postavu Panny Marie.

Nehod motorkářů ubylo. Jsou lépe připravení, tvrdí odborník

Jižní Morava – Devět životů vyhaslo od začátku roku při nehodách motocyklů na silnicích v Jihomoravském kraji. Oproti loňsku je to o jednoho mrtvého méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies