RECENZE: Historický román Černoch s bílým srdcem vtáhne do děje

Brno - Nová kniha spisovatele Artura Japina, jenž získal řadu prestižních literárních cen, odkrývá dojemný osud dvou černošských přátel

4.3.2013

Autor Artur Japin chytře propojuje poutavý příběh s dobovými reáliemi. Foto: Repro: nakladatelství Va­kát

Pro ty, kteří si libují v krátkých a přímočarých příbězích, bude kniha Černoch s bílým srdcem z nakladatelství Vakát výzvou. Mistrovské spojení pečlivé práce, dobových reálií a filozofických otázek. Je možné chtít, aby černá byla bílou?

Kniha Černoch s bílým srdcem vznikala dlouhých deset let. Její autor, v té době herec, dnes však jeden z nejpopulárnější nizozemských spisovatelů, Artur Japin, se v polovině osmdesátých let potkal s dávným přítelem, který se právě vrátil z Ghany. Tehdy poprvé Japin uslyšel podivuhodný příběh dvou princů, Kwasima Boakye a jeho bratrance Kwameho Poku, kteří byli ve třicátých letech 19. století odvezeni z Afriky do Holandska, aby zde získali vzdělání. O té doby nedali Japinovi osudy těchto malých Vyvolených z Ašantské říše nikdy spát. O jejich osudech se rozhodl napsat novelu. Z původně plánované několika měsíční práce se stala jeho posedlost. Když nakonec svoji obsáhlou práci v roce 1997 dokončil, setkal se jeho historický román s nadšením čtenářů i s uznáním kritiky a získal řadu prestižních literárních cen. Nyní se tento tajemný příběh díky nakladatelství Vakát dostává i k českému čtenáři.

Otevírá se tak dojemný osud dvou černošských přátel, kteří na přání svých královských rodičů a jako důsledek tehdejšího obchodování s lidmi v Kumasi a na Zlatonosném pobřeží, opouští v dubnu 1837 zem, v níž se narodili, aby se vydali do Evropy, získali vzdělání a pomohli tak svému lidu. Kwasi i Kwame se rozhodnout bojovat se svojí vykořeněností každý jinak. Zatímco ten první stráví celý svůj život snahou co nejvíce splynout s novým prostředím, druhý se rozhodne vzdorovat a křečovitě zůstat alespoň svým srdcem u svého kmene. Z obou chlapců se stanou vzdělaní mladí muži, kteří získají postavení v nejvyšších kruzích. Žijí v přízni a ochraně královské rodiny – to zejména jejich vrstevnice princezny Žofie, dcery Anny Pavlovny a Viléma II. Oranžského.

Osudy obou se záhy rozdělují. Kwame se nechává naverbovat do holandské armády, přijíždí zpátky do Afriky, aby se mohl vrátit tam, kde před více jak deseti lety s pláčem zanechal svou duši. Zděšen z toho, že si již nematuje místní jazyk Twi a že již nedokáže překonat onu propast, která vzrostla mezi ním a jeho kmenem, zůstává v Elmině a žádá ašantského krále o smilování a umožnění shledání se s jeho lidmi, o návrat domů. Po třech letech zoufalého čekání a po desítkách tesklivých dopisů, které posílá svému milému Kwasimu, si 22. února 1850 obleče slavnostní ašantský šat, který si sám utkal, a ve své ložnici se zastřelí. Z Kwasiho se mezitím stane důlní inženýr a později si v Indonésii zakládá svou vlastní kávovou plantáž. Po celý svůj život se úpěnlivě snaží sžít s novou kulturou a se zatnutými zuby se nechává den co den ponižovat s nadějí, že v očích domorodců snad jednou přeci jen „zbělá". I navzdory tomu všemu umírá – o více jak padesát let později než jeho drahý Kwame – s poznáním, že barva jeho kůže mu den co den bez smilování „předurčovala" všechny jeho kroky.

Jedno se Černochovi s bílým srdcem nemůže upřít – a to umění chytře spojit poutavý příběh a dobové reálie. Artur Japin svým precizním drobnohledem totiž vykreslil nejen život obou princů, ale i tehdejší dobu, holandskou i ašantskou kulturu a společensko-politické ovzduší 19. století. Podařilo se mu tak nezůstat v zajetí jednoho příběhu, ale na čtyř set stránkách nabídnout skutečně komplexní mnohovrstvý obraz, v němž vystupují desítky známých jmen, které dějem jen nazdařbůh neprochází, ale smysluplně doplňují složitou mozaiku vztahů. Tato ukázka dobře odvedeného řemesla si tak vynucuje pečlivou pozornost a náročného čtenáře, který bude dál pátrat o osudech zmíněných postav. Styl, který Japin zvolil, a to mísení průběhu sklonku Kwasiho života a zároveň retrospektivních vzpomínek a dopisů, nutí k přečtení knihy v krátkém čase. Jen tak totiž čtenář nezapomene, kde přesně se v časové ose nachází. Odměnou mu bude téměř až magické vtažení do děje.

IVA ČERNÁ
autorka je publicistka.

Černoch s bílým srdcem