VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hordubal: hloubavý snivec i kravský člověk

Brno - Divadlo Husa na provázku nastudovalo první díl Čapkovy trilogie. Režie se ujal J. A. Pitínský, roli Hordubala ztvární Vladimír Hauser.

4.3.2010
SDÍLEJ:

Scénu, jejíž autorem je Jan Štěpánek, dotváří minimum rekvizit.Foto: Pavel Zatloukal

Do postavy Juraje Hordubala Karel Čapek promítl mnoho ze svých bolestí. Přitom tomuto muži z Podkarpatské Rusi ponechal jemnost a hloubavou povahu. „Je to snivec, básník nebo filosof,“ napsal o Hordubalovi kritik František Xaver Šalda. Více o tom, jak Hordubala nahlíží režisér Jan Antonín Pitínský, divákům napoví první české divadelní zpracování tohoto Čapkova díla. V sobotní premiéře Hodrubala uvede brněnské Divadlo Husa na provázku.

„Pro Hordubala jsem se rozhodl především kvůli jazyku. Má krásný rytmus, i když to není zrovna fenomenální román evropského významu,“ uvedl režisér Jan Antonín Pitínský, který se při inscenování i přes složitou stavbu textu držel Čapkovy předlohy. Mírně umocnil jen detektivní zápletku odvíjející se od nevěry Hordubalovy ženy Polany.

I když spisovatel příběh zasadil do prostředí Podkarpatské Rusi, brněnské nastudování se jednoznačnému prostorovému i časovému zařazení brání. „Režisér i výtvarníci směřovali k nadčasovosti. Hra však současně umožňuje vnímat příběh i jako současný, odehrávající se ve vesnici západoukrajinské, stejně jako v české, slovenské nebo polské,“ uvedl uvedl dramaturg Josef Kovalčuk.

Atmosféru venkova režisér na jevišti navodil především úsporností. „V první polovině hry není téměř žádná scéna ani hudba. Kladl jsem důraz na venkovskou tvrdou baladičnost. Druhá polovina je mnohem více současnější. A šílenější. V druhé části více vyznívá suchopárná noetičnost textu,“ řekl Pitínský.

Postavu Juraje Hordubala, který se po osmi letech vrací z Ameriky na statek ke své ženě a dceři do Podkarpatské Rusi, ztvární Vladimír Hauser.

„Ve hře je spousta obrazů a myšlenek. Snažil jsem se hledat více poloh, aby byl Hordubal živoucí, veselý, smutný, ale aby působil třeba i jako udivené a popletené děcko,“ uvedl herec, který v Divadle Husa na provázku působí od roku 1973. I přesto se mu dosud titulní role spíše vyhýbaly.

Otázka po možnosti lidského poznání prostupuje nejen Hordubalem – prvním dílem Čapkovy románové trilogie, ale také pokračováními Povětroň a Obyčejný život.

„Hordubal je první inscenací z cyklu Čapek na provázku. Režisérem druhé, pravděpodobně Krakatitu, bude Jan Mikulášek. Cyklus uzavře Život a dílo skladatele Foltýna nebo Povětroň v režii Vladimíra Morávka,“ uvedl Kovalčuk. Upřesnil, že spolupráci mu Vladimír Morávek (umělecký šéf Divadla Husa na provázku pozn. redakce) nabídl na podzim roku 2008, krátce po šestiletém působení na postu děkana Divadelní fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. „Měl jsem pětadvacet námětů, jež jsem navrhoval hrát a mezi nimi i tituly čapkovské. Na ty Vladimír hned uslyšel,“ objasnil výběr Kovalčuk. Poznamenal , že všechny zmíněné Čapkovy prózy považuje za nejzajímavější. „Je to linie tvorby zaměřená na nitro člověka. Stojí tak před druhou řadou Čapkových próz, které se soustředí na kritiku časových společenských hodnot.

Inscenace Hordubal se dotýká i symboliky zvířat. „Čapek v doslovu rozlišuje, že Hordubal je člověk krav a Manya zase člověk koní. Zvířecí stylizace je ve hře jemná, citlivá, vytvářená hlavně pohybem a gesty,“ uvedl Kovalčuk.

Čapek na provázku: první díl trilogie, premiéra: 6. března 2010, v 19.00
Dramatizace: Josef Kovalčuk, režie: Jan Antonín Pitínský, scéna: Jan Štěpánek, hrají: Vladimír Hauser (Hordubal), Eva Vrbková nebo Andrea Buršová (Polana), Robert Mikluš (Štěpán Manya), Josef Králík (Vasil Gerič), Tomáš Sýkora (Andrej Pjosa), Jiří Pecha (Míša, pastýř) a další.

Autor: Markéta Stulírová

4.3.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies