VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Isteníkův Čičikov si podmaňuje duše diváků

Brno /RECENZE/ – Kolik předstírá tváří, tolikrát je Čičikovem: úlisným, rozmařilým, soucitným i nemilosrdným. A následují nová a nová herecká gesta, záludné rysy lidské povahy vyostřené do absurdna. To vše jako zástěrka pro skupování duší – mrtvých duší nevolníků, na kterých chce zchudlý šlechtic Čičikov zbohatnout.

29.9.2014 2
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií

Michal Isteník je Čičikovem zábavným i krutým, něhu přebíjí zákeřností, aby krátce nato popřel vše, čím před chvílí byl. Foto: Jef Kratochvil

Inscenace Mrtvé duše v režii Hany Burešové diváky strhne hereckými výkony i svým aktuálním přesahem k dění v současném Rusku. V hlavní roli exceluje Michal Isteník, který po boku svých zkušených hereckých kolegů v Městském divadle Brno předvádí, jak bravurně a s lehkostí ztvárnit roli náročnou, nejednoznačnou a vnitřně rozpolcenou.

Gogolovy Mrtvé duše se na jeviště Městského divadla Brno vrací po téměř dvaceti letech. V roce 1993 je inscenoval Svatopluk Sládeček, a to pod názvem Mrchotrupci, hola hej!. Dle tehdejších ohlasů to však nebylo nastudování zvlášť zdařilé. Režisérka Burešová a dramaturg Štěpán Otčenášek se do Městského divadla vrací vždy na začátku sezony jako vítaný tandem, který překvapuje osobitými adaptacemi zdánlivě známých textů. A právě z této letité kontinuity lze nejlépe vysledovat, jak citlivě dokáže Burešová s herci pracovat: s intuicí až mateřskou „své" svěřence inspiruje a s každým titulem posouvá jejich výrazové polohy dál.

Stejně jako například u komediální Školy základ života, kde příběh dotvářely záměrně nadsazené charaktery studentů a pedagogů, jsou i Mrtvé duše plejádou lidských rozličností – zde ovšem rozličností pramenících z lidských neřestí a záludností, tak, jak je chtěl Nikolaj Vasiljevič Gogol postavit do kontrastu s krásou své Rusi. Krása však z inscenace paradoxně sálá zcela v jiném vyznění, a to vycizelovanou kompilací všech složek – výtvarné, hudební, herecké a samozřejmě režijně-dramaturgické, z níž celý koncept vychází.

Brněnské nastudování ozvláštňuje postavu Čičikova i o další rozměry, než jaké mu v druhé polovině 19. století přisoudil Gogol. Burešová s Otčenáškem stvořili také Čičikova vypravěče a Čičikova kabaretiéra, a mezi těmito polohami Isteník kličkuje s obdivuhodnou lehkostí. Je Čičikovem zábavným stejně jako krutým, něhu přebíjí zákeřností, aby krátce nato popřel vše, čím před chvílí byl.

A tak zatímco zchudlý Čičikov putuje Ruskem a skupuje duše mrtvých, Michal Isteník si svým suverénním hereckým projevem podmaňuje duše diváků. Čičikov je po roli Ludvíka ve Všemocném panu Krottovi jeho dosud nejnáročnější rolí v Městském divadle. A stejně jako v nespočtu jiných inscenací – ať už na jevišti Městského divadla či v Buranteatru, tento jednatřicetiletý herec opět vyniká nade všechny. Je sympatické sledovat, s jakou pokorou a radostí se Isteník opakovaně pere s novými výzvami: svým výkonem si opět jednoznačně říká o některou z divadelních cen.

Ale není to jen Michal Isteník, který v tomto panoptiku učaruje publiku, je to celé osazenstvo Mrtvých duší! Petr Štěpán představuje další ze svých výtečných hereckých kreací, to když jako hurónský Nozdrev s plamínky v očích rozsévá nabubřelost všude tam, kam nestoudně vkročí ve svých roztodivně barevných holínkách. Viktor Skála je Gubernátorem nesmlouvaným, který v Čičikovově snovém výjevu, s dlouhou černou bradkou, vyšívá na bubínku. Psovský Zdeňka Junáka po jevišti vykračuje jako Pučmeloun z včelích medvídků, je to jedlík a potomek pověstných siláků, kteří se odvážili vyjít sami na medvěda. Gesta Líbeznického v podání Alana Novotného, který se líbá dlouze, předlouze, zase ustrnula někde mezi zastřenou realitou a exaltovaným projevem Karla Gotta. A pak je tu Plesnivec, ten odpudivý, hamižnými běsi prolezlý výjev ztrvárněný Patrikem Bořeckým a samozřejmě i všetečná Shánělka Jana Mazáka s prsy tak mohutnými, že nad nimi ční jen hercovo akurátní dávkování ženské omezenosti. Jaroslav Matějka coby Selifan slouží Čičikovovi, vede opratě koní, jenže ani na bič nevidí, protože je ožralý jak slíva – jak se na něj osočuje pán.

Nikolaj Vasiljevič Gogol: Mrtvé duše
Režie: Hana Burešová, adaptace: Hana Burešová, Štěpán Otčenášek, dramaturgie: Štěpán Otčenášek, kostýmy: Zuzana Štefunková – Rusínová, scéna: Tomáš Rusín. Hudba: Petr Hromádka.
Hrají: Michal Isteník, hrají Petr Štěpán, Zdeněk Junák, Alan Novotný, Jan Mazák, Patrik Bořecký, Viktor Skála, Zdeněk Bureš, Miloslav Čížek, Josef Jurásek, Jaroslav Matějka, Jana Musilová, Lenka Janíková, Eva Ventrubová, Lenka Bartolšicová, Eliška Skálová, Michal Nevěčný a další.
Premiéra inscenace 20. a 21. září 2014 na Činoherní scéně Městského divadla Brno.

Všichni herci jsou výteční a nelze vyzdvihnout jediného, protože jen dohromady vytváří všudypřítomnou tenzi mezi komikou, groteskností, absurditou, vznešeností i patosem. Snad nejlépe toto prolnutí vyniká ve snovém výjevu, kde jsou tyto motivy vyhroceny do extrému.

Pokřivená jednání postav inscenátoři zesílili pojetím kostýmů. Šaty hyperbolizují to, co dřímá uvnitř nitra. Jak výstižné, úsměvné, karikující. Autor scény Tomáš Rusín využívá k dokreslení atmosféry jednoduchých přestaveb a zástupných symbolů: interiér domu, to jsou bílé židle, opulentnost večerního plesu navozuje velký skleněný lustr. Jen pár zrcadel - pojízdných panelů či opratí zapřažených do prázdna stačí k tomu, aby divákova fantazie pracovala naplno a v intencích zamýšleného. A herci, odosobněni od svých rolí, oblečeni jen v šedých legínách a svršcích, se proměn scény účastní.

Významnou roli v inscenaci zaujímá hudba Petra Hromádky. Stejně jako se na jevišti střídají charaktery jednotlivých postav, i melodie mění rytmus a žánrový styl – všechny ty meditativní, mrazivé i komičnem prodchnuté tóny provazují jednotlivé etudy v nedílný celek. Provázanost a do detailů promyšlené obrazy – to je bezpochyby největší devízou inscenace. Žádná ze složek nepřevyšuje jinou, všechny tvoří obsahově i formálně vyrovnanou kompozici.

Mrtvé duše patří k tomu nejlepšímu, co současná brněnská divadelní scéna nabízí a byla by škoda, aby si divák nechal toto pozapomenuté Gogolovo dílo uniknout. Nastudování Hany Burešové odhaluje, jaké kvality ještě ve zdejších hercích dřímají stejně jako to, nakolik příznačným může tento text pro 21. století být. Vždyť kdy jindy než teď se slovy autora ptát: Kam letíš, Rusko, pověz? Neodpovídá. (…) Rusko se žene vpřed a s nelibostí mu ustupují ostatní národy…

(Psáno z druhé premiéry 21. září a reprízy 22. září 2014.)

Autor: Markéta Stulírová

29.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Slezský FC Opava - FC Zbrojovka Brno 2:1
AKTUALIZOVÁNO
1 61

Zavadil zůstal na tribuně a Zbrojovka bez něj zklamala, v poháru končí

Brno dům ulice Vranovská č.p. 22
3 10

Na chodbách jim vadí lidská moč a výkaly. Obyvatelé domu si stěžují

Odpadky vedle onkologie? Absurdní, tvrdí ředitel ústavu

Brno - Na nový parkovací dům čekají lékaři, návštěvníci a pacienti Masarykova onkologického ústavu zoufale. Kromě něj ale u zařízení může vyrůst také sběrné středisko odpadu. Radní Brna se v úterý rozhodli nechat tuto možnost prověřit úředníky.

Muž, co bojoval proti šmejdům: Někdo mi zapálil auto, tak jsem raději skončil

Brno /ROZHOVOR/ - Výhrůžné zprávy, rozbité okno nebo zapálené auto. Podobná překvapení zpestřují od Nového roku život Brňana Víta Kalvody. Muže, který se až do letoška věnoval boji proti takzvaným finančním šmejdům, kteří své klienty díky poplatkům připravují o peníze. O problematice natočil i dokument. „Čekal jsem, že to bude studentský šuplíkový film," říká Kalvoda. Netušil, že dokument bude oblíbený a vzbudí pozornost kritizovaných firem.

OBRAZEM: Dětské zboží? Lidé ho vybírali na veletrhu ProDítě

Brno – Petra Moučková s přítelem čekají první dítě. „Vybíráme právě kočárek a tady na veletrhu jich je docela dost. Možná tu jeden i koupíme," vysvětlila Moučková, proč na veletrh ProDítě přišla.

Z kolejí nás vystěhují příliš brzy, stěžují si studenti

Brno /FOTOGALERIE/ – Pro Brňany prestiž, pro některé vysokoškoláky starost o střechu nad hlavou. Kvůli červnové Olympiádě dětí a mládeže přijede do Brna téměř 4700 sportovců, kterým nabízí ubytování koleje Vysokého učení technického. Své pokoje tak někteří studenti musí opustit dříve. Vedení univerzity však potvrdilo, že drtivou většinu z nich olympiáda neovlivní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies