Ta společně s Hudební fakultou tvoří významný brněnský institut na poli vzdělání i kultury – Janáčkovu akademii múzických umění (JAMU). Jako veřejná umělecká vysoká škola rozvíjí tvůrčí činnost dramatického, hudebního i tanečního umění. V těchto dnech slaví šedesáté výročí své existence.

„Janáčkova akademie vznikla v roce 1947, na prahu ostudné komunizace Československa. Počátky fakulty doprovázela nesvoboda lidí a balast socialistického realismu v umění. Ten nebyl ničím jiným než zotročením všech múz,“ uvedl rektor Janáčkovy akademie múzických umění Václav Cejpek. Následovala šedesátá léta, plná relativní volnosti. Naděje však nakonec vyústily do rozčarování z osmašedesátého roku a do normalizačního období, které trvalo dvacet let. „Těch šedesát let dohromady tvoří dnešní tradici školy. Něco z ní je třeba zachovat a dál rozvíjet. A ty špatné příběhy by pro nás měly zůstat připomínkou lidského selhání,“ dodal Cejpek.

Hudba i divadlo
Divadelní fakulta sídlí v Mozartově ulici, Hudební fakulta na Komenského náměstí. Na plnění studijních programů školy se pak zaměřuje divadelní studio Marta. V jeho prostorách studovali významní čeští herci a mezi nimi i Pavel Trávníček.
„V ročníku se mnou byl Pavel Zedníček, Svatopluk Skopal a o ročník před námi Jirka Bartoška, Karel Heřmánek, Jana Švandová, a Eliška Balzerová. Byla to krásná léta, strašně rád na to vzpomínám,“ uvedl Trávníček

V roce 1997 získala fakulta v Mozartově ulici zajímavé ateliérové učebny a studia. Po dokončení víceúčelového areálu Astorka navíc škola získala nejen vlastní koleje a informační centrum, ale přestěhovaly se i ateliéry muzikálu z Lesné.
„Dokladem vysoké úrovně fakulty je řada cen a nominací z řad absolventů fakulty na Cenu Thálie, Českého lva nebo Cenu Alfréda Radoka,“ uvedl děkan Divadelní fakulty Josef Kovalčuk.

Janáčkova snaha
Činnost Hudební fakulty se soustřeďuje především na soudobou i starou hudbu, multimédia a dílo Leoše Janáčka. Právě on založení Janáčkovy akademie múzických umění inspiroval. Většinu svého plodného období prožil v Brně a pokoušel se o založení hudební akademie v metropoli Moravy. Jeho snaha se zčásti naplnila založením varhanní školy, která se stala odrazovým můstkem k ustavení konzervatoře.

Liška a spol.
Program oslav zahrnuje tři hudební koncerty, den otevřených dveří, muzikálový koncert a dvě divadelní představení. V první inscenaci (Smrt Huberta Perny) zavzpomínají na společnou premiéru v HaDivadle absolventi akademie z roku 1995, Pavel Liška, Josef Polášek, Petr Daniel a režisér Blažej Ingr. Druhým představením bude autorská improvizace Arnošta Goldflama s názvem Mysteriózní zážitky prvního absolventa JAMU.

Úplný program a doprovodné akce jsou zveřejněny na www.jamu.cz.

Rektor JAMU Václav Cejpek k tématu říká: Naše akademie potřebuje mladé a kvalitní pedagogy


Profesor Václav Cejpek je rektorem Janáčkovy akademie múzických umění od roku 2003. Absolvoval Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity, byl dlouholetým televizním i divadelním dramaturgem.

Jaký má JAMU statut ve světě?
Je to škola, která si za šedesát let své existence vytvořila velmi významné postavení. V Evropě je uznávanou a respektovanou institucí.

Jakými aktivitami o sobě dávají fakulty vědět?
Největší ohlas má mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter. Hudební fakulta se zase může pochlubit mezinárodní soutěží Leoše Janáčka a již osmým ročníkem setkání kontrabasistů.

Jakým směrem se výuka na JAMU ubírá?
Ctí se tradice v oblasti divadla i hudby. Na druhé straně klademe důraz i na nové trendy. Na Hudební fakultě je například výzkum zacílen na soudobou i starou hudbu, multimédia a Janáčkovo dílo.

Jaká z vašich dosavadních profesí vás nejvíce „naplnila“?
Během mého života se vlastně všechny moje profese vzájemně popojovaly a doplňovaly. Funkce jsem vždy chápal spíše jako službu instituci, v níž jsem působil. Někdy to přináší stres a trápení, na druhé straně je to také zdrojem uspokojení a radosti.

Co byste si přál do budoucna?
Aby se na JAMU hlásilo co nejvíce talentovaných lidí a co nejvíce jich pak bylo objeveno. A hlavně abychom měli dostatek mladých a kvalitních pedagogů, které akademie potřebuje.