VYBERTE SI REGION

Jan Rajlich: brněnský grafik a designér

Brno /ROZHOVOR/ - Jeho plakáty lze najít na výstavách i ve sbírkách světových galerií, stejně tak jako v aukčních síních v Londýně nebo v New Yorku. Jan Rajlich, iniciátor a zakladatel Mezinárodního bienále grafického designu v Brně, patří v zahraničí k nejznámějším českým grafikům. V sobotu oslaví devadesáté narozeniny a jeho výročí Brňanům připomene výstava v Galerii HaDivadla.

9.4.2010
SDÍLEJ:

Brněnský grafik a designér Jan Rajlich.Foto: DENÍK/Attila Racek

Soubor plakátů však přiblíží nejen tvorbu devadesátiletého autora, ale také jeho syna, též grafika Jana Rajlicha, který 10. června oslaví šedesátiny. Proto výstava ponese název Jan Rajlich – 150 let.

„Plakát představuje pouze jednu z tvůrčích disciplín, jíž se oba zapsali do povědomí grafického designu. Plakáty se jim staly vyjadřovacím prostředkem, v němž ztělesňují svůj vztah k dnešnímu světu,“ uvedl umělecký historik Jiří Hlušička.

V kolekci plakátů Jana Rajlicha staršího lze vedle grafických zkratek reagujících na společenské události najít také metaforické parafráze jednotlivých témat. „Jeho díla jsou přehlednou skladbou s dominantou výrazného a dobře zapamatovatelného znaku, který aktivuje naši představivost,“ dodal Hlušička.

Jan Rajlich mladší podle něj naopak hledá neotřelé postupy, které mu umožňuje rozmach polygrafické a počítačové techniky. „Navzdory rozdílným přístupům mají oba některé rysy společné: smysl pro čistotu směřující k ozřejmění pointy díla, oba také ctí písmo. A to nikoliv jen jako prostředek sdělení, ale také jako fenomén výtvarný. Grafický design se oběma Janům stal osudem,“ uvedl Hlušička.

Jan Rajlich se narodil 10. dubna 1920 v Dírné u Tábora. Tvůrčí činnosti se začíná věnovat po roce 1945 – kreslí a maluje, pořádá a zúčastňuje se prvních výstav, je redaktorem a od roku 1949 členem nového Svazu československých výtvarných umělců. Na užitou grafiku a plakátovou tvorbu se soustřeďuje až po roce 1960.

V letech 1961 až 1988 vedl Jan Rajlich uměleckou komisi Brněnských veletrhů a výstav, roku 1963 založil Mezinárodní bienále užité grafiky v Brně, které trvá dodnes. Byl uznávaný ve světě, měl také blízké kontakty s umělci v polském Krakově.

Výstava Jana Rajlicha staršího i Jana Rajlicha mladšího začne v Galerii HaDivadla 1. června a potrvá do konce září. Mezitím galerii v brněnské Alfa pasáži vyzdobí textilní kalendáře indického výtvarníka Subraty Bhowmicka. „Kalendáře navrhuje od roku 1976. Kresbu z objektu separuje na jednotlivé barvy a kalendáře tiskne až v pětadvaceti barvách na prosté bavlněné plátno. Výstavu doplňují také plakáty, Subrata Bhowmick je bezpochyby také nejznámějším indickým designérem plakátu,“ přiblížil aktuální expozici Jan Rajlich mladší.

Výstavu patnácti kalendářů a dvaceti plakátů Subraty Bhowmicka odstartuje páteční vernisáž, která začne ve čtyři hodiny odpoledne. Indický umělec ji k devadesátiletým narozeninám věnoval Janu Rajlichovi staršímu.

Nestor grafického designu Jan Rajlich přiznává:

Tvořím si už jen pro radost

Brno /ROZHOVOR/ - Loga i plakáty Hvězdárny a planetária Mikuláše Koperníka v Brně, jednotný grafický styl Brněnských veletrhů a výstav nebo spolupráce na podobě brněnských hotelů Myslivna a Internationalu. Málokdo se tolik podepsal na vizuálním stylu města Brna jako Jan Rajlich, legenda českého grafického designu.


Věnujete se ještě vlastní tvorbě?
Teď už si tvořím jen tak pro radost. Mám už dlouhá léta vážné problémy s očima, takže bych na to už ani dobře neviděl. Ale za ta léta jsem toho udělal tolik, že teď už spíš své výtvory rozdávám kamarádům a známým.

Co vás tedy nejvíc zaměstnává?
Hodně píšu, donedávna moje příspěvky ještě vycházely v některých brněnských kulturních časopisech. A pracuji na svojí knize, která by měla mít název Brno černá a bílá. Jinak pořád dostávám i pozvání do ciziny, teď třeba do Havany, ale to už na mě není.

V roce 1963 jste inicioval vznik Mezinárodního bienále grafického designu v Brně, kterému jste až do roku 1992 předsedal. Sledujete jeho současnou podobu?
Směřování této přehlídky se mi za poslední léta nelíbí. Přijde mi nepřehledná, organizátoři tam volí díla jakýmsi náhodným výběrem.

MARKÉTA STULÍROVÁ
LENKA SUCHÁ

9.4.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies