VYBERTE SI REGION

Káťa Kabanová v Carsenově režii: vizuálně poutavá a nabitá emocemi

Brno /RECENZE/ – Žena, měkká povahou, tratí se již při myšlence. Vánek by ji roznesl – což teprve bouře, jež se na ní nese! Tato slova pronesl 
Leoš Janáček, když komponoval operu Káťa Kabanová.

17.10.2016
SDÍLEJ:

Opera Káťa Kabanová.Foto: Národní divadlo Brno

Její první uvedení bylo v roce 1921 v Brně a nyní, po 95 letech, se jedno z nejlepších Janáčkových děl vrátilo na jeviště Národního divadla Brno znovu. U příležitosti zahájení pátého ročníku janáčkovského festivalu ji ve vizuálně poutavém a skvěle obsazeném nastudování představil kanadský operní režisér Robert Carsen.

Carsen Káťu Kabanovou interpretuje citlivě a zdůrazňuje snovost partitury, přitom zůstává srozumitelný. Dominantní je v jeho pojetí symbolika vody, tedy reálná hladina na jevišti s patnácti tisíci litry vody – voda coby prvek, který lidi spojuje, stejně jako rozděluje.

Scéna a kostýmy Patricka Kinmontha mísí prvky minimalismu a přiznané omšelosti, k estetické dokonalosti každý z obrazů dovádí světelný design Petera van Praeta. Nepřehlédnutelný je choreografický vklad Philippa Giraudeaua jdoucí v naprosté symbióze s hudbou. Výborné načasování všech těchto složek v propojení s dramatičností Janáčkovy hudby dává inscenaci strhující spád a temporytmus.

Orchestr Janáčkovy opery pod vedením Ondreje Olose dokáže publikum přesvědčit o emocionalitě Janáčkovy hudby – stejně jako sólisté, kteří své figury obohacují o činoherní rozměr. Představitelka titulní role Pavla Vykopalová je Káťou uchvacující ve ztišených i dramatických polohách, svým výkonem si řekla o Cenu Thálie.

Po milánské La Scale a dalších operních scénách světa se tak „vodní" Káťa Kabanová představila premiérově také Brnu – v divácky atraktivním pojetí a s předsevzetím, že tato inscenace na repertoáru Národního divadla Brno zůstane
 i v nadcházejících sezonách.

Leoš Janáček: Káťa KabanováDirigent – Marko Ivanović. / Káťa: Pavla Vykopalová / Boris Grigorjevič: Magnus Vigilius / Tichon Ivanyč Kabanov: Gianluca Zampieri / Varvara: Lenka Čermáková / Savël Prokofjevic Dikój: Jiří Sulženko / Marfa Ignatěvna Kabanová: Eva Urbanová / Váňa Kudrjáš: Petr Levíček / Kuligin: Igor Loškár / Glaša: Jitka Klečanská
Režie: Robert Carsen, scéna a kostýmy: Patrick Kinmonth, lightdesign: Peter van Praet, choreografie: Philippe Giraudeau, asistent režie: Maria Lamont. Hrají: Pavla Vykopalová, Magnus Vigilius j. h., Gianluca Zampieri j. h., Lenka Čermáková j. h., Jiří Sulženko, Eva Urbanová j. h., Petr Levíček, Jitka Zerhauová aj.
Premiéra: 7. října 2016 v brněnském Janáčkově divadle u příležitosti zahájení festivalu Janáček Brno.

Autor: Markéta Stulírová

17.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Odstřelená katedrála a další zločiny rudého ateismu

Měl to být nejviditelnější triumf komunistického ateismu nad náboženstvím. Přesně před 85 lety – 2. prosince 1931 – zbořil Stalinův sovětský režim pravoslavnou katedrálu Krista Spasitele v Moskvě.

V Králově Poli opraví nádraží. Náklady se vyšplhají na téměř dvě miliardy korun

Brno /FOTOGALERIE/ – Růžové oprýskané zdi a zanedbaná autobusová nástupiště nyní vítají cestující, kteří z vlaku vystoupí na nádraží v brněnském Králově Poli. Změnit se to má po roce 2020. Správce železnic chce opravit koleje i výpravní budovu, město okolí nádraží.

Kamery ve městech? Pozor na ztrátu soukromí, varuje expert

Jižní Morava - Pomáhají policistům v chytání zločinců, strážníkům v ochraně lidí před kapsáři a třeba i brněnskému dopravnímu podniku a Brněnským komunikacím při rychlém řešení kolapsů. Zároveň ale vyvolávají otázky ohledně možnosti jejich zneužití. Řeč je o kamerových systémech, které čeká modernizace ve většině velkých jihomoravských měst.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies