VYBERTE SI REGION

Když se fotografie stane malířům předlohou

Brno - Fotografie a malba, fotografie a grafika. Vztah mezi těmito různými oblastmi umění zkoumá nová výstava s francouzským názvem L’étude d’après nature. Expozici připravila Moravská galerie v Brně, těšit se návštěvníci mohou na díla významných uměl-ců, jakými byli Gustave Le Gray, Julius Mařák, Václav Brožík nebo Maria Eckert.

27.2.2012
SDÍLEJ:

Ateliér Tessaro, Antverpy studie tradičního belgického oděvu, kolem roku 1870.Foto: Archiv Moravské galerie v Brně

„Vztah fotografie k výtvarnému umění v 19. století patří k nejpozoruhodnějším oblastem v historii fotografie. Je to první expozice v českém prostředí, která zákonitosti tohoto vztahu zkoumá v tak velkém rozsahu,“ říká kurátorka Petra Trnková. A upozorňuje, že výstava čerpá výhradně z českých, moravských a slezských sbírek.

Camera obscura

Výstavu galeristé rozčlenili do osmi celků. Vedle témat fotografie jako předloha nebo umělecké snažení fotografů si expozice všímá fenoménu živých obrazů nebo focení pomocí camery obscury. „Tento předchůdce fotoaparátu je na výstavě k vidění dvakrát jako replika dobové camery obscury ve smyslu kreslířské pomůcky i jako velká temná komora s projekcí exteriérového obrazu, kterou si mohou návštěvníci sami vyzkoušet,“ uvedla mluvčí Moravské galerie Martina Vašková.

A k čemu přesně francouzský název výstavy odkazuje? V překladu pojmenování znamená studie podle přírody nebo také studie podle skutečnosti. „Mnozí z autorů zastoupených na výstavě měli úzké vazby na francouzské prostředí, kde se také objevily první systematické snahy o prosazení fotografie do oblasti umění rovnocenné malbě či grafice. Název Studie podle přírody tak dobře vystihuje situaci dobové umělecké praxe a používání fotografie jako předlohy,“ říká Trnková. A současně zdůrazňuje, že rozhodnutí malířů využít fotografie jako předlohy jejich práci rozhodně neznehodnocuje.

„Miniaturisté fotografie využívali k vytvoření podkresby, později se začala používat jako předloha k obkreslování a kopírování, podobně jako už dřív kresba nebo grafika. Málokdy byl však takový obraz přesnou kopií jedné fotografie. Častěji to byla skladba několika různých snímků, grafických či kresebných detailů dle umělcovy představy,“ uvádí Trnková.

Snímky používané jako předloha pocházely z předních fotografických ateliérů: ze studií Gustava Völkerlinga v Dessau, Georga M. Eckerta v Heidelbertu nebo Hermanna Heida ve Vídni.

Ke krajinářům, kteří při malbě pracovali s fotografickou studií, patřil například i Julius Mařák. Využíval předlohy Georga M. Eckerta, jehož album Studien nach der Natur je součástí dlouhé tradice vydávání fotografických předloh pro umělce. Snímky zachycují přírodní detaily, kmeny, zídky, keře nebo lesní zákoutí. „Mařákovo jméno sice dosud není spojováno s fotografickou předlohou. Ale vzhledem k tomu, že využívání předloh bylo součástí praxe uměleckých ateliérů, je pravděpodobné, že kompletní seznam autorů a děl, která by bylo možné v této souvislosti jmenovat, by byl překvapivě dlouhý,“ říká Trnková.

Dalším velkým tématem výstavy jsou umělecké ambice fotografů. Právě v něm totiž po-dle kurátorky nejvíce rezonuje odvěký spor o to, zda je fotografie objektivním záznamem skutečnosti, nebo výsledkem tvůrčího aktu, čili uměním. „Z fotografií na výstavě lze do tohoto okruhu zařadit jen menší počet, nicméně zde nechybí jména jako Gustave Le Gray, Ludwig Angerer, Adolphe Braun či Vladimír Jindřich Bufka,“ jmenuje některé z autorů Trnková.

Oblastí, kde byl vztah fotografie a malby pevný již od počátku, byly takzvané živé obrazy neboli tableaux vivants. „V blízkosti tableaux vivants získal fotografický obraz mnohem větší prostor. Stal se nejen imitací konkrétního malovaného obrazu, ale také ilustrací a poté i autonomním dílem. Počátky tableaux vivants jako imitovaných slavných maleb vytvořených za pomoci kostýmovaných figurantů jsou spojovány se stavbou betlémů,“ přibližuje tradici živých obrazů Trnková.

Živé obrazy

O prvních živých obrazech z 19. století se zmiňuje také Johann Wolfgang von Goethe, a to ve svém románu Spřízněni volbou. Předkládá zde zřejmě nejslavnější a velmi podrobný popis přípravy i průběhu představení s tableaux vivants. „Román obsahuje řadu odkazů i na další formy společenské zábavy, v nichž se objevuje hra s obrazem camerou obscurou a „opičími obrázky“ počínaje, pantomimou, pózami a monodramatem konče,“ dodává Trnková.

Velká část vystavených děl pochází ze sbírek Moravské galerie a některé z těchto snímků uvidí návštěvníci dokonce poprvé. Podle ředitele Moravské galerie Marka Pokorného lze ve výstavě vysledovat dvě linie: první poukazuje na bohatství fotografických sbírek Moravské galerie, druhá rovina výstavy může být vnímána jako nová možnost toho, jak lze zacházet s tématy dotýkajícími se výtvarné kultury. „Výstava L’étude d’après nature je malou sondou toho, jak bychom se mohli k fotografii 19. století stavět a jak ji vřazovat do jiných typů vnímání,“ dodal Pokorný.

Autor: Markéta Stulírová

27.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Z okolí hlavního nádraží mizí zápach moči, žvýkačky a nedopalky

Brno – Stovky nedopalků a žvýkaček, které ještě minulý týden zdobily okolí hlavního vlakového nádraží v Brně, mizí. Město a městská část od prvního prosince spustily nový systém nepřetržitého úklidu. Ve středu jej politici kontrolovali.Podle Iva Rubeše ze společnosti Ave cz odpadové hospodářství je na úklidu nejtěžší hlavně množství odpadu. „Na takových místech totiž jen přibývá, nemůže se přestat ani na chvíli," sdělil.

Fenomén Ondra: Lezení na OH? Mám z toho strach, je to trochu paskvil

Praha, Brno /ROZHOVOR/ - Není to až tak dávno, co o něm věděl jen úzký okruh lezeckých nadšenců. A vida když v pondělí uspořádal tiskovku po návratu z úspěšné mise Dawn Wall (v kalifornských Yosemitech vylezl za rekordních osm dní nejtěžší stěnu světa v proslulém masivu El Capitan), tísnil se na ní solidní hrozen novinářů a několik televizních štábů. Z brněnského sportovního lezce Adama Ondry je definitivně hvězda tuzemského sportu.

Ministr Jurečka odvolal ředitele Povodí Moravy. Nebyl spokojen s jeho vedením

Brno, Praha – Ministr zemědělství Marian Jurečka ve středu odvolal generálního ředitele státního podniku Povodí Moravy Jana Hodovského. Ministr podle všeho nebyl spokojený s výsledky jeho práce. „Generální ředitel nedokázal čerpat finanční limity pro Povodí Moravy ze státního rozpočtu, časté byly chyby v zakázkách a často se střídali také ředitelé na klíčových postech podniku," nastínila důvody odvolání mluvčí ministerstva zemědělství Markéta Ježková.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies