VYBERTE SI REGION

Koho na Moravě ještě rád uvidím? Třeba Claptona, říká pořadatel koncertů Hrbek

Brno /ROZHOVOR/ - Co dělat, kde to dělat, proč a pro koho? Hlavně tyto otázky si opakovaně pokládá brněnský promotér Aleš Hrbek, který fanouškům už téměř pětadvacet let přiváží známé interprety a hudební kapely. „Mám rád také tvorbu reklamní kampaně, vymýšlení textů či plakátů. A nejméně mě baví řešit peníze, nicméně to k tomu patří," říká Hrbek, který minulý týden oslavil padesáté narozeniny.

24.8.2015 1
SDÍLEJ:

Aleš Hrbek.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Padesátka je pro mnohé přelomové období. Jaká etapa života je to pro vás?

Myslím, že většina lidí v mém věku má podobné pocity. Když je člověk mladý, padesátka mu připadá v nedohlednu, říká si, že až to bude, že už bude mít vlastně všechno za sebou, něco, jako těsně před hrobem, a najednou, ejhle, je to tady, říkáte pozor, odvolávám, cítím se ještě mlád, ještě nepatřím do starého železa. Jede se dál. Ale je fakt, že určité drobnosti člověk cítí. Noviny bez brýlí nepřečtu, člověk vyhledává klid a není tak akční a bystrý, jako zamlada.

Agenturu Glanc, s níž pořádáte hlavně hudební akce, jste založil před necelými pětadvaceti lety. Na jaké koncerty jste nejvíc pyšný? Byli to Rolling Stones?

Myslím, že přivézt do Brna Stouny, na čemž jsem se kapku podílel, byl opravdu docela slušný počin.

Jsou stále interpreti, které chcete přivézt, ale zatím se domluva s nimi z nějakého důvodu nenaplnila?

Ono nejde ani tak, o domluvu, ale ekonomiku těch akcí. V Brně jsme limitovaní kapacitou haly, která je poloviční oproti Praze. A logicky se tam tedy hodně kapel nedá zaplatit. A akce pod širým nebem jsou ohromná a nákladná loterie, Nicméně občas se něco zadaří. Jméno, které bych na Moravě rád viděl, je třeba Eric Clapton. Ten mě nějak pořád baví.

Jaké fáze příprava takového koncertu má? Co vše obnáší vaše práce promotéra?

Zahraniční koncerty děláme ve spolupráci s agenturou Live Nation. Komunikace s agenty interpretů je na jejich straně. U tuzemských kapel jednáme přímo s agenturou umělce, popřípadě se samotným umělcem. Halové koncerty jak české, tak zahraniční se plánují i dva roky dopředu. Ale u zahraničních interpretů občas vypadne nějaký termín v rámci evropského turné, a pak se jedná o akci, na níž jsou maximálně dva až tři měsíce. Tato práce jinak obsahuje vše, co s tím souvisí. Je dost věcí, co se musí udělat, ale v šesti slovech: propagace akce, prodej vstupenek, produkce akce.

Staráte se i o program hudebníků? Provázíte je, zapíjíte s nimi úspěch po koncertě?

U zahraničních produkcí, často zajišťujeme nějaký program, třeba golf, nějaké masáže a podobně. Jsou na cestách třeba několik měsíců, takže je logické, že musí nějak relaxovat. Jsou v cizí zemi bez kontaktů, takže se snažíme vymyslet to nejlepší, co mohou zažít. Robert Plant teď chtěl například nějaké překvapení pro bubeníka a kytaristu, kteří měli narozeniny. Nechali jsme jim udělat nádherný dort z mořských plodů. Dříve také bylo dost večírků, a to jak u českých, tak zahraničních kapel. Dnes už je to slabší, ale občas se ještě zadaří.

Koncerty plánujete do detailů. Stalo se přesto někdy při hostování nějaké kapely něco nečekaně zásadního či nepředvídatelného?

Co nenaplánujete, je počasí. Na koncert Deep Purple v zámeckém parku ve Slavkově jsme jeli s Robertem Porkertem z Live Nation, který je na tento projekt přesvědčil, obrazně řečeno s vítěznými doutníky v puse. Neuvěřitelné množství lidí, parádní atmosféra, slunce, pivko, klobásy a skvělá kapela i hosté. Prostě pohoda. Ve Slavkově nepršelo v tu dobu už asi tři měsíce. Zdálo se, že se nic nemůže pokazit. A pak přišlo něco, co nás mělo původně minout, ale stočilo se neomylně ke Slavkovu.

Hodinová smršť, která smetla téměř vše…

Pokácené stromy, zničená auta a bohužel i zničené klávesy a bicí Deep Purple. A bylo vymalováno. Nicméně měli jsme štěstí v neštěstí. Všichni návštěvníci přežili a kapela se zachovala skvěle a koncert zopakovala druhý den. Bylo to drsné, jak pro nás, tak pro diváky, ale reparát dopadl skvěle. Druhý den byl rockový bůh na naší straně.

Stál jste také u zrodu velkých brněnských výstav jako Tutanchamon či Titanic. Chystáte něco podobného do budoucna?

Tutanchamon i Titanic byla skvělá zkušenost, spolupráce se zajímavými lidmi a pro nás něco nového. Výstavy mě moc baví. Děláme i menší projekty v brněnském Semilasse. Takové letní výstavy na dané téma. Třeba nyní zde probíhá výstava hudebních vtipů s názvem Trhlá výstava. Ale samozřejmě tyto velké světové putovní výstavy jsou o něčem jiném. Jedná se o nesmírně drahé a personálně i kapacitně náročné projekty. Ale kdyby byla šance na nějakou zajímavou výstavu tohoto kalibru, byl bych u toho velmi rád.

Máte za tak dlouhou praxi nějaké „fígly" na to, jak fanoušky oslovit a přesvědčit je o tom, že právě tento koncert či výstava stojí za návštěvu?

Myslím, že oslovení potencionálního návštěvníka je velmi důležité. Hodně o tom přemýšlíme a než reklamu vypustíme, hodně se radíme. Samozřejmě jak naše, tak zahraniční kapely mají v drtivé většině svůj vlastní, hlavně grafický podklad, ale přesto se jim do toho snažíme kecat, protože to vidíme z našeho pohledu. Abych to přiblížil, tak třeba plakát, který je sice graficky perfektní, má třeba i skvělý nápad a koresponduje s filosofií interpreta, či jeho nové desky, ale není dobře vidět na reklamní ploše, je pro mě, jako prodavače vstupenek, bezcenný. Takový plakát bych viděl rád na zdi pokoje, v galerii, či ve výloze prodejny nosičů, ale ne mezi ostatními plakáty na reklamním sloupu. Tam potřebuji výstižné, jasné sdělení.

Promotérské agentury vznikají stále nové. Cítíte sílící konkurenci?

Ale jistě, dělá to dneska kde kdo. Nicméně ono to není o rychle vydělaných penězích. Někdy vyhráváte, ale také často prohráváte a nejčastěji je to nerozhodně. Čili se jedná o nejistou živnost, kde jde hodně o trpělivost, systematickou práci a hledání nových vizí. Ne každý na to má nervy a trpělivost.

Nelehkou situaci Brna ve spojitosti s velkými koncerty jste už zmínil. Přesto které venkovní a vnitřní prostory jsou zde pro velké hudební projekty nejvhodnější?

Co se týká velkých halových koncertů, jsme dost omezeni kapacitou Ronda. Nicméně jinak tu halu mám rád. A venku jde pracovat s velodromem a já osobně stále vidím potenciál na BVV a nově i za Lužánkami, které Petr Švancara ve spolupráci s radnicí a davem dobrovolníků zázračně vrátil do hry. Ale logisticky je vážně výstaviště skvělé, je tam zázemí, parking, centrum města. Na ploše vedle pavilonu Z, kde teď hráli nedávno Kabáti, kdyby byla postavena trvale pevná tribuna pro pár tisíc lidí, tak máme krásný prostor pro dvacet až třicet tisíc návštěvníků s bezvadným zázemím.

Máte vystudovanou pedagogickou fakultu a pár let jste učil na základní škole. Jaká to pro vás byla zkušenost?

Vzpomínám na to rád. Byl jsem mladý a žáky jsem bral spíše jako kámoše, nějak mi nedocházelo, že už jsem na druhé straně barikády. Učil jsem v době revoluce a pár let po ní. Čili ono se zas až tak moc neučilo, bylo to hodně emotivní a spíše se řešilo, jak a co se bude učit dál, měnili se ředitelé, učebnice a tak dále. Nebyl jsem moc dobrý učitel, ale myslím, že jsem dětem dal pár dobrých rad do života a snažil se v nich individuálně najít, v čem jsou nebo mohou být dobří a oni mě za to odměnili svojí přízní a důvěrou.

V současnosti v agentuře působíte i se svým synem. Jaké je to pro vás partneření?

Spolupracuje s námi od studentských dob. Je to můj parťák a velký kamarád. Má větší tah na branku a větší zodpovědnost, než já. Prakticky na mě dává pozor, abych nevymyslel nějaký fatální nesmysl. A taky se samozřejmě lépe orientuje v dnešní digitální době. Já jsem spíše analogový hráč a už to asi takhle doklepu.

Autor: Markéta Stulírová

24.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Operátoři odmítli levné volání pro Brno-střed. Je to kartel, tvrdí radní Bartík

Brno – S velmi výhodným voláním pro obyvatele Brna-středu neuspěla tamní radnice u českých mobilních operátorů. Do středečního posledního možného termínu pro podání nabídek vedení městské části neoslovil ani jeden z nich. Radnice ale svou snahu nevzdává.

AKTUALIZUJEME

Zemřel brněnský jazzman Jaromír Hnilička, bylo mu 84 let

Brno – Zemřel jazzový trumpetista a skladatel Jaromír Hnilička, bylo mu 84 let. Informovalo o tom brněnské studio Českého rozhlasu, s nímž Hnilička po desetiletí spolupracoval. Na rozhlasové budově v Beethovenově ulici zavlála černá vlajka.

Sňatkový podvodník na ženě vylákal 110 milionů. Milovala jsem ho, vypověděla

Kuřim, Brno – Nešťastná láska dovedla jednapadesátiletou Danu Niederlovou až na lavici obžalovaných Krajského soudu v Brně. Ve středu s ní začalo jednání kvůli tomu, že z kuřimské firmy na Brněnsku, kde pracovala jako hlavní účetní, vyvedla více než 110 milionů korun. Teď jí hrozí až deset let vězení. „Peníze jsem posílala podle pokynů, které mi dal David Siegel. Tvrdil o sobě, že je americký voják ve výslužbě. Říkal, že mě miluje, sliboval mi spokojený a zabezpečený život," popsala obžalovaná muže, který ji podle jejích slov využil a oklamal. Potkali se na internetové seznamce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies