VYBERTE SI REGION

Korngoldově opeře vévodí vynikající Heliana

Brno /RECENZE/ - Při prvním českém nastudování opery brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda si vedl mezinárodní inscenační tým velmi dobře.

6.10.2012
SDÍLEJ:

Chladné prostředí továrny, v němž se příběh odehrává, dýchá poetikou Fritze Langa či později George Orwella. Na snímku Sally du Randt a Jana Wallingerová.Foto: NDB

Ve spolupráci s Falckým divadlem Kaiserslautern připravila Janáčkova opera Národního divadla v Brně provedení monstrózní tříhodinové opery brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda z roku 1927.

Tehdy třicetiletý Korngold byl na vrcholu kariéry. Už jako zázračné dítě učaroval svými skladbami Gustavu Mahlerovi, Alexandru Zemlinskému či Richardu Straussovi. Ve dvanácti letech byl hotový skladatel, který měl za sebou například balet Sněhulák a brzy následovala další díla, která řídili největší evropští dirigenti té doby. Na opeře Helianin zázrak, kterou Národní divadlo Brno z nepříliš pochopitelných důvodů uvedlo v české premiéře pod kostrbatým překladem Zázrak Heliany, začal pracovat po svatbě s Luzi von Sonnenthal a své ženě také dílo věnoval.

Korngold pracoval s mystickým námětem rakouského expresionisty Hanse Kaltnekera, který v sobě propojuje prvky křesťanství a humanismu v kontrastu k uniformnímu duchu industriální společnosti. Mezinárodní inscenační tým ve složení Johannes Reitmeier (inscenace), Heinz Lukas-Kindermann (režie), Daniel Dvořák (scéna) a Thomas Dörfler (kostýmy) si vedl velmi dobře. Chladné prostředí továrny, ve kterém se příběh odehrává, dýchá poetikou Fritze Langa či později George Orwella.

Totalitní režim ztělesňuje Vladař ve vleku dominantní Poselkyně, kterým podléhá vedení justice v podobě šesti nemohoucích soudců (v této inscenaci dokonce na kolečkových křeslech) v čele s nevidomým Hrdelním soudcem. Tomuto aparátu podléhá masa dělníků šikanovaná pořádkovými službami. Zvrácené státní mašinerii čelí dvojice milenců: Heliana, manželka tyranského Vladaře, a Cizinec. Je to právě on, kdo do mechanického soukolí totalitní diktatury vnáší lidská měřítka a tím odhaluje její obludnost. Jeho poselství lásky, svobody a radosti působí navzdory krutému prostředí nanejvýš paradoxně. Získává si srdce Heliany, a proto musí později oba zemřít. K částečné katarzi dochází „vzkříšením" obou milenců. Pro společnost se ale nic nemění, dochází jen k určitému přeskupení sil v čele režimu. Mrazivý obraz totalitních diktatur prorocky vytvořený už ve dvacátých letech byl scénicky i kostýmně umístěn někam do druhé čtvrtiny 20. století. Korngoldova hudba zde předjímá jeho pozdější působení v hollywoodském filmu. Vychází z Wagnera a z Mahlera, zaměstnává velký symfonický aparát a vyznačuje se nekonečně plynoucím tokem i citem pro atmosféru situace. Není divu, že hollywoodský film dodnes v mnohém kopíruje Korngoldův styl.

Zvukově opulentnímu orchestru dokázala s úspěchem čelit jen Heliana (vynikající Sally du Randt). Nesmírně těžkou roli zvládla výborně a v jejím hlase lze obdivovat přirozenou jistotu i lehkost. Totéž se, bohužel, nedá říci o představiteli Cizince (Norbert Schmittberg). V horních rejstřících hlasu byla patrná jeho indispozice, kterou dohrával herecky nebo řešil falzetem. Výsledkem byl nepříliš věrohodný výkon, zejména v dramaticky vypjatých scénách. Vladař v podání Derricka Lawrence působil důstojně s krásnou barvou hlasu, jen se obtížně prosazoval přes orchestr. Z českých pěvců bych vyzdvihl dva krátké výstupy Jana Šťávy v roli Vrátného (doufám, že jeho bas budeme na scéně Národního divadla Brno slýchat častěji) a výkon Jany Wallingerové coby Poselkyně. Její herecké ztvárnění sexuálně i politicky ambiciózní dominy bylo natolik přesvědčivé, že mi zcela unikla pěvecká stránka její role. A konečně orchestr pod vedením Petera Feranece odvedl velmi dobrou a náročnou práci jak v souhře, tak ve výsledném vyváženém zvuku.

Navzdory technickým potížím s výtahem z propadliště a projekcí titulků lze tedy první brněnskou reprízu opery pochválit. Ačkoliv byl ve své době Zázrak Heliany stylově zastaralý, dnes nám jeho provedení přibližuje další část díla E. W. Korngolda. (Psáno z první reprízy 30. září.)

MARTIN FLAŠAR (autor je muzikolog)

Autor: Redakce

6.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Předvánoční brigády? Je jich více. A za lepší platy

Brno - Vánoce rodiny stojí mnoho peněz, velká část lidí si tak hledá alespoň dočasný přivýdělek. Je to i případ Lukáše Nezhyby. „Mám sice svoji stálou práci, ale chceme s přítelkyní strávit Vánoce v zahraničí na horách, proto máme oba od začátku prosince ještě brigádu," vysvětlil Nezhyba.

AKTUALIZOVÁNO

Jihomoravský kraj si chce pořídit vlastní vlaky. Zaplatí za ně 5,5 miliardy

Jižní Morava – Vlaky v Jihomoravském kraji jsou staré, kraj je nahradí novými. Vypsání výběrového řízení na dodávku schválila ve čtvrtek krajská rada. Do roku 2019 plánuje pořídit pětadvacet souprav pro alespoň 310 sedících cestujících a dalších šest posilových jednotek po 140 místech dohromady za pět a půl miliardy korun. Kromě toho chce v soutěži získat také servis objednaných vlaků. Za třicet let má stát šest miliard korun.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies