VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Korngoldově opeře vévodí vynikající Heliana

Brno /RECENZE/ - Při prvním českém nastudování opery brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda si vedl mezinárodní inscenační tým velmi dobře.

6.10.2012
SDÍLEJ:

Chladné prostředí továrny, v němž se příběh odehrává, dýchá poetikou Fritze Langa či později George Orwella. Na snímku Sally du Randt a Jana Wallingerová.Foto: NDB

Ve spolupráci s Falckým divadlem Kaiserslautern připravila Janáčkova opera Národního divadla v Brně provedení monstrózní tříhodinové opery brněnského rodáka Ericha Wolfganga Korngolda z roku 1927.

Tehdy třicetiletý Korngold byl na vrcholu kariéry. Už jako zázračné dítě učaroval svými skladbami Gustavu Mahlerovi, Alexandru Zemlinskému či Richardu Straussovi. Ve dvanácti letech byl hotový skladatel, který měl za sebou například balet Sněhulák a brzy následovala další díla, která řídili největší evropští dirigenti té doby. Na opeře Helianin zázrak, kterou Národní divadlo Brno z nepříliš pochopitelných důvodů uvedlo v české premiéře pod kostrbatým překladem Zázrak Heliany, začal pracovat po svatbě s Luzi von Sonnenthal a své ženě také dílo věnoval.

Korngold pracoval s mystickým námětem rakouského expresionisty Hanse Kaltnekera, který v sobě propojuje prvky křesťanství a humanismu v kontrastu k uniformnímu duchu industriální společnosti. Mezinárodní inscenační tým ve složení Johannes Reitmeier (inscenace), Heinz Lukas-Kindermann (režie), Daniel Dvořák (scéna) a Thomas Dörfler (kostýmy) si vedl velmi dobře. Chladné prostředí továrny, ve kterém se příběh odehrává, dýchá poetikou Fritze Langa či později George Orwella.

Totalitní režim ztělesňuje Vladař ve vleku dominantní Poselkyně, kterým podléhá vedení justice v podobě šesti nemohoucích soudců (v této inscenaci dokonce na kolečkových křeslech) v čele s nevidomým Hrdelním soudcem. Tomuto aparátu podléhá masa dělníků šikanovaná pořádkovými službami. Zvrácené státní mašinerii čelí dvojice milenců: Heliana, manželka tyranského Vladaře, a Cizinec. Je to právě on, kdo do mechanického soukolí totalitní diktatury vnáší lidská měřítka a tím odhaluje její obludnost. Jeho poselství lásky, svobody a radosti působí navzdory krutému prostředí nanejvýš paradoxně. Získává si srdce Heliany, a proto musí později oba zemřít. K částečné katarzi dochází „vzkříšením" obou milenců. Pro společnost se ale nic nemění, dochází jen k určitému přeskupení sil v čele režimu. Mrazivý obraz totalitních diktatur prorocky vytvořený už ve dvacátých letech byl scénicky i kostýmně umístěn někam do druhé čtvrtiny 20. století. Korngoldova hudba zde předjímá jeho pozdější působení v hollywoodském filmu. Vychází z Wagnera a z Mahlera, zaměstnává velký symfonický aparát a vyznačuje se nekonečně plynoucím tokem i citem pro atmosféru situace. Není divu, že hollywoodský film dodnes v mnohém kopíruje Korngoldův styl.

Zvukově opulentnímu orchestru dokázala s úspěchem čelit jen Heliana (vynikající Sally du Randt). Nesmírně těžkou roli zvládla výborně a v jejím hlase lze obdivovat přirozenou jistotu i lehkost. Totéž se, bohužel, nedá říci o představiteli Cizince (Norbert Schmittberg). V horních rejstřících hlasu byla patrná jeho indispozice, kterou dohrával herecky nebo řešil falzetem. Výsledkem byl nepříliš věrohodný výkon, zejména v dramaticky vypjatých scénách. Vladař v podání Derricka Lawrence působil důstojně s krásnou barvou hlasu, jen se obtížně prosazoval přes orchestr. Z českých pěvců bych vyzdvihl dva krátké výstupy Jana Šťávy v roli Vrátného (doufám, že jeho bas budeme na scéně Národního divadla Brno slýchat častěji) a výkon Jany Wallingerové coby Poselkyně. Její herecké ztvárnění sexuálně i politicky ambiciózní dominy bylo natolik přesvědčivé, že mi zcela unikla pěvecká stránka její role. A konečně orchestr pod vedením Petera Feranece odvedl velmi dobrou a náročnou práci jak v souhře, tak ve výsledném vyváženém zvuku.

Navzdory technickým potížím s výtahem z propadliště a projekcí titulků lze tedy první brněnskou reprízu opery pochválit. Ačkoliv byl ve své době Zázrak Heliany stylově zastaralý, dnes nám jeho provedení přibližuje další část díla E. W. Korngolda. (Psáno z první reprízy 30. září.)

MARTIN FLAŠAR (autor je muzikolog)

Autor: Redakce

6.10.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Maketa Německého domu na brněnském Moravském náměstí stojí načerno. Chybí ji stavební povolení.
14 5

Maketa Německého domu na Moravském náměstí stojí načerno. Nemá stavební povolení

Ilustrační foto.
2

Oprava Křenové ulice se odkládá o dva měsíce

Za borůvkami nemusíte do lesa, můžete je mít i na balkóně

Jejich plody jsou větší než jejich příbuzných odrůd z lesa, na keřích rostou v celých trsech, takže úroda je mnohem snazší a rychlejší, a jejich chuť si s těmi lesními v ničem nezadá. Řeč je o kanadských borůvkách, které si v pohodlí můžete vypěstovat na zahradě nebo i doma na balkoně a jejich sladké bobule budete mít na dosah ruky.

Policisté zastavili auto kvůli překročení rychlosti. Řídil šestnáctiletý mladík

Brno – Rychlou jízdou na sebe minulý týden upozornil zdrogovaný mladík, který projel židenickou Jedovnickou ulicí rychlostí dvaadevadesát kilometrů za hodinu. „Poté, co ho policisté zastavili, předložil řidič doklady k autu. Řidičský průkaz ale ne. Ukázalo se, že je mu teprve šestnáct," sdělil v pondělí policejní mluvčí Pavel Šváb.

Za kávu mu platí místo penězi dobrým skutkem. Inspirovala ho dalajlámova kočka

Brno - Dostat kávu, aniž by museli sáhnout do peněženky, mohou lidé od června na Zelném trhu. „U nás všichni platí dobrým skutkem," říká autor nápadu Libor Hoření.

Čtvrt hodiny nebeského divadla? Ohňostroj na Špilberku chystali patnáct hodin

Brno /REPORTÁŽ/ - Špilberk obsadili v osm hodin ráno. A večer z něj Brňanům ukázali, jak vypadá Nebe na zemi. Než ale ohňostrůjci ze společnosti Flash Barrandov SFX závěrečnou show festivalu Ignis Brunensis pod tímto názvem odpálili, čekaly je ještě dlouhé hodiny práce na jihozápadním bastionu hradu, přímo pod pražícím sluncem.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies