VYBERTE SI REGION

Kostýmy Inez Tuschnerové ožívají na výstavě

Brno – Podílela se na významné éře režiséra Evžena Sokolovského v brněnské Mahenově činohře, znalosti o dějinách kostýmu a scénografie předávala tehdejším studentům Polívkovi, Bartoškovi nebo Donutilovi a zblízka poznala i vrtochy slavných operetních hereček. Brněnská malířka a výtvarnice Inez Tuschnerová vystavuje od středy ukázky ze svojí tvorby v Paláci šlechtičen.

27.6.2012
SDÍLEJ:

Brněnská malířka a výtvarnice Inez Tuschnerová vystavuje ukázky ze svojí tvorby v Paláci šlechtičen.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Výstava pořádaná Moravským zemským muzeem nabízí ukázky kostýmních návrhů Tuschnerové od padesátých let dvacátého století až do současnosti. Zároveň je připomínkou jejích osmdesátých narozenin, které letos slaví. „Inez Tuschnerová je podepsána pod více než stovkou divadelních výprav operních i činoherních inscenací. Její kostýmní návrhy nesou nezaměnitelný výtvarný rukopis charakteristický experimentováním nejen s formou, ale i s užitými materiály," přiblížila osobnost výtvarnice spoluautorka výstavy Andrea Jochmanová z Oddělení dějin divadla Moravského zemského muzea. Doplnila, že část expozice je věnovaná i kostýmům pro inscenace Leoše Janáčka.

Na výstavu se organizátorům podařilo shromáždit několik stovek kreslených návrhů, dva nástěnné gobelíny a pět originálních zachovaných kostýmů, které zapůjčilo Městské divadlo Brno. „Pátrání po zrealizovaných kostýmech bylo těžké. Divadla nemají tak velké depozitní fondy a málokdy si mohou dovolit zachovávat staré kostýmy. Jsme proto moc rádi, že aspoň pět se nám jich podařilo získat z Městského divadla Brno. Jinak byla většina kostýmních návrhů uložená na půdě u přátel Tuschnerové v Hajanech, odkud jsme je především díky Jiřímu Zahrádkovi z našeho muzea zachránili před sežráním od myší," uvedla Jochmanová.

Brněnská výstava umožňuje díky svému rozsahu a zaměření jedinečnou sondou do dějin divadelních kostýmů za poslední půlstoletí. „Divadelní kostým je zvláštní věc, která může existovat jen za přispění herce, protože ožívá teprve s jeho gesty. Jinak je to vlastně bezcenný kus látky. Existují herci, kteří dovedou kostým takzvaně nosit. K takovým patřila například Vlasta Fialová nebo v současnosti třeba operní pěvec Vladimír Chmelo," zmínila zkušenosti Tuschnerová.

Rozhodujícím zadáním byla při práci pro Tuschnerovou vždy koncepce režiséra. „Kostým totiž musí s hrou co nejvíce korespondovat. Často jsem proto chodívala i do dílen, kde jsem dohlížela na jejich výrobu. Však také ušití divadelního kostýmu stojí až pětadvacet tisíc korun," uvedla Tuschnerová, která sama začínala jako švadlena.

Inez Tuschnerová zažila i „zlatou éru Mahenovy činohry", kterou v Brně v šedesátých letech utvářeli Evžen Sokolovský, Miloš Hynut, Bořivoj Srba a Ludvík Kundera. „Dříve bylo na přípravu hodně času, dnes se více spěchá. Pamatuji si, když třeba Evžen Sokolovský režíroval Hamleta, že jsme k tomu museli načíst i literaturu a pak se o tom ještě diskutovalo," vzpomněla Tuschnerová na dřívější způsoby práce.

Výstava potrvá v Paláci šlechtičen do konce září.

Autor: Lenka Suchá

27.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies