VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Král Artuš aneb To nejlepší z opery i činohry

Znojmo - Šestý ročník letní přehlídky Hudební festival Znojmo letos nabídl další premiéru – výpravnou inscenaci Král Artuš v režii Jany Janěkové a pod dirigentskou taktovkou Romana Válka.

30.7.2010
SDÍLEJ:

POHÁDKOVĚ. Nádvoří minoritského kláštera ve Znojmě inscenátorům nabídlo část gotického ambitu a torzo chrámové zdi.Foto: Hudba Znojmo

Představení, které je napůl operou a napůl činohrou, zaujme lyrickou hudbou Henryho Purcella, scénickými efekty a pěveckými i hereckými výkony účinkujících.

V kombinaci hudebního a scénického ztvárnění ožil Král Artuš na českém jevišti poprvé, a to za přispění dvou sólistických ansámblů: hereckého a pěveckého. Do hlavních rolí režisérka Janěková, která v minulých ročnících pro znojemský festival se svým bratrem Romanem Válkem připravila Mozartova Dona Giovanniho a Acise a Galatheu G. F. Händela, obsadila především držitele cen Alfréda Radoka a Thálie.

Křesťanského krále Artuše ztvárnil Filip Čapka, role jeho protivníka – saského vládce Oswalda – připadla jeho bratru Michalovi. Oba panovníci bojovali o ruku slepé krásky Emmeliny se zbraní v ruce, vážné promluvy rychle střídaly vtipné glosy, smích a zlobu přehlušovalo trápení láskou zkoušených milenců. Jako mág Merlin, jenž Emmelině (velmi přesvědčivá Petra Hřebíčková) navrátí zrak, se představil Miloslav Mejzlík. Ten coby čaroděj z artušovských legend v inscenaci nejen předurčoval budoucnost, ale také humorně tančil.

Nejstarším z pětašedesáti účinkujících byl sedmdesátiletý Ivan Palúch, jehož si mnozí pamatují jako prince Bajaju ze stejnojmenné pohádky. Ve starého bojovníka Conona se tento slovenský herec přeměnil s předepsanou umanutostí, slovenské promluvy střídal s českými a v temporytmu se lehce přizpůsobil mladším kolegům. V dalších rolích se představili Michaela Horká (vzdušný duch Filidel), Kristýna Frejová (služebná Matylda) či Radovan Král (Osmond). Smolné dny měl před premiérou inscenace Erik Pardus, který musel kvůli zdravotním potížím svoji roli odříct. Postavu hřmotného Grimbalda si tak nakonec zahrál Dušan Sitek.

Skvělé výkony předvedli i operní sólisté Roman Janál, Michaela Šrůmová, Lívia Obručník Vénosová, Jaroslav Březina či polský kontratenor Jakub Burzynski. Na cembalo divákům zahrála stálice Hudebního festivalu Znojmo Monika Knoblochová. Ansámbl zabývající se interpretací děl starších slohových období Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir inscenací provedli koncertní mistr Petr Zajíček a sbormistryně sboru i vokálního kvinteta Tereza Válková. Působivá byla nejen Purcellova barokní hudba ovlivněná francouzskými tanci, ale také jednotlivé výstupy dvaceti sboristů (hudebně podmanivá pasáž o chladu a zimě).

Historické drama s jednoduchou zápletkou se postupně mísilo s operními áriemi, tanečními čísly a scénickými efekty, které umocňovalo pohádkové prostředí minoritského kláštera. Nádvoří této původně gotické budovy, na němž Král Artuš na tři festivalové reprízy zakotvil, nabídlo scénografovi gotický ambit i torzo chrámové zdi. Toho Jaroslav Milfajt náležitě využil a nelze si pro uvedení festivalové opery představit krásnější prostředí. Magickou atmosféru navodily také bílé a lehké kostýmy z netkané textilie, jejichž čistotu v několika obrazech narušila látka červená.

Dvě a půl hodiny dlouhá „dramatická opera“ končí ohňostrojem a hudbymilovné publikum souzní s publikem činoherním. Teď už jen zbývá vyřešit otázku, kam s ní? Byla by totiž velká škoda, kdyby se Král Artuš při své cestě Českou republikou nedostal dále než do Znojma.

Autor: Markéta Stulírová

30.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zbrojovka porazila v prvním domácím zápase jarní části ligy Slovan Liberec těsně 1:0.
AKTUALIZOVÁNO
1 20

Zbrojovka zvládla domácí premiéru, spasila ji vítězná hlavička Řezníčka

Masopust v brněnských Kníničkách.
16

Ulicemi se proháněla pirátská loď. V Kníničkách slavili masopust

AKTUALIZOVÁNO

Legendární baron Trenck se projde Špilberkem. Vědci tvoří 3D model podle mumie

Brno – Přesnou podobu jednoho z nejznámějších vězňů držených v brněnské pevnosti Špilberk, legendami opředeného barona Trencka, uvidí lidé již za dva roky. Trojrozměrný model baronova těla i obličeje připravuje vědecký tým. V sobotu baronovu mumii, která se nachází v Kapucínské hrobce, poprvé skenovali a měřili. Výzkum zatím ukázal, že jedna z legend je lživá. Baron totiž nemá v těle žádnou uvízlou střelu.

AKTUALIZOVÁNO

Na dálnici u Popůvek se srazilo několik aut. Tvořily se kolony

Popůvky – Se zdržením museli počítat řidiči, kteří chtěli jet dálnicí D1 ve směru na Brno v sobotu odpoledne. Nedaleko Popůvek se totiž stala dopravní nehoda, kvůli které se tvořily kolony.

Účet za lety do Mnichova dělá 60 milionů. Letiště Brno už linku dotovat nechce

Brno – Z vlastní kapsy dotuje Letiště Brno provoz letecké linky z Brna do Mnichova. Celkem ho spojení, které využívá v průměru padesát lidí denně, stálo doposud šedesát milionů korun. Jihomoravský kraj a město Brno přitom slíbili linku podpořit celkem pětačtyřiceti miliony korun. Zatím nedali nic.

V parku na bývalém hřbitově v Líšni rozkvetou magnólie

Brno – Dříve tam k odpočinku ukládali mrtvé, dnes tam nachází klid živí. Park v líšeňské Trnkově ulici se už na podzim možná dočká rekonstrukce. Růst v něm mají nové stromy a návštěvníkům posvítí lampy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies