VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kumšt. Drama o umění, neumění a mužské ješitnosti

Brno - Minulý víkend uvedlo Městské divadlo Brno ve dvou premiérových představeních konverzační komedii Kumšt. Po těžkopádném a velkovýpravném Peklu tak divadlo vsadilo na známý a čtrnáct let prověřený text současné francouzské autorky Yasminy Rezy, která za hru získala i prestižní Moliérovu cenu. Režie se ujal Zdeněk Černín, rolí tří hlavních a současně jediných představitelů ze zhostili Erik Pardus, Viktor Skála a Patrik Bořecký v alternaci s Lukášem Hejlíkem.

1.11.2008
SDÍLEJ:

Kumšt. Drama o umění, neumění a mužské ješitnostiFoto: archiv

V originále je Kumšt napsaný pro Marka, Borise a Ivana, režisér Černín však tyto role nahrazuje skutečnými křestními jmény herců Městského divadla. Možnou, avšak pomyslnou komplikaci tak vyvolává snad jen role třetího z mužů, dle střídajícího se obsazení Patrika, nebo Lukáše.

Úvod děje vtipně rozehrává Viktor Skála a Erik Pardus. Oba hledí zaujatě na obraz, který diváci nevidí. Erik, muž ve středních letech pohupující se v dřevěném houpacím křesle, působí staromládeneckým dojmem a na umělecké dílo nahlíží s výsměchem i opovržením. To Viktor je plátnem naopak fascinován. Rozrušeně chodí po místnosti a nahlíží na obraz s velkým zaujetím i tušeným naplněním. Pak spokojeně usedá do svého křesla, jenž má futuristický a kruhový tvar. Scénu dotváří už jen bílá stěna v pozadí a třetí prázdná židle prazvláštního tvaru.

Krátce nato publikum pochopí. Obraz, který si Viktor pracující jako dentista koupil za dvě stě tisíc, je sice dílem „proslulého“ autora Antriého, avšak poté, co jej Viktor obrátí směrem k hledišti je zřejmé, že plátno je kromě umělcova podpisu v pravém dolním rohu celé bílé. Tedy přesněji řečeno, je to bílý obraz s bílými pruhy. Viktor vidí a rozumí, Erik jen opovrhuje nos nad tímto pro něj rádoby uměním. Je to jako v pohádce Císařovy nové šaty, kde Erik zaujímá postoj malého děcka vyjadřujícího se bezprostředně o tom, co není. A právě kvůli střetu názorů na moderní umění dvou dávných přátel se objevují úskalí, která Viktora i Erika pohlcují, a v nichž se oba tvrdošíjně topí. Jako správní chlapáci trvají každý na svém a jako by vlastně bylo jedno, že spor vznikl kvůli dílu slavného malíře. Útěchu se oba snaží nalézt u třetího kamaráda, kterého si v nedělní premiéře zahrál Patrik Bořecký.

Patrik je z mužů nejmladší, nemá vyhraněný názor a je tolerantní, což Viktora i Erika mnohdy dohání k šílenství. Promluvy protagonistů se vyostřují a divákům je krůček po krůčku odkrývána povaha hlavních představitelů. Každý z herců jako by ve své roli zčásti ztvárňoval sám sebe. Erik Pardus působí tak nenuceně a přirozeně, že divák chvílemi přemýšlí, kolik z jeho role je předepsaná charakteristika Yasminy Rezy a kolik z něho samotného. V úloze Viktora exceluje herec Skála, který – ač často ztvárňuje povahové rysy nabubřelého brouka pytlíka, si doslova pohrává s každou promluvou a vyslovenou úvahou. Rozčiluje se a zlobí tak, že zčervená, prská a neustále si svléká a obléká své vzorované sako, aby pak znovu a znovu získával čas k hlasitým úvahám o Senecovi, dekonstrukci, postmoderním umění a odlišnostech, které mezi ním a jeho kamarády opětovně kazí komunikaci o čemkoliv. Výkon Patrika Bořeckého zůstává v pozadí Skály i Parduse, přesto se v několika scénách stává miláčkem publika – ať už cituje existenciální úvahy svého psychiatra, nebo čelí předsvatebním dilematům své snachy, nevlastní matky, či titěrným požadavkům své nastávající.

Koupě bílého obrazu s bílými proužky ztrácí během hodinu a čtvrt dlouhé inscenace na významu a tři podráždění kamarádi spekulují nad tématy jako společenské zvyky současné Erikovy partnerky Pavly (napadlo někdy nějakou ženu, že odhánění cigaretového kouře může být tak dehonestující?), Erikův vytrácející se smysl pro humor a jeho připodobnění k fosilii, blížící se svatba vystresovaného Patrika nebo Viktorův sociální vzestup, jenž je dle Erika příčinou jeho nesnesitelných intelektuálních a snobských projevů.

Komediální činohra nejen o mužské ješitnosti končí smířlivě a na bílé plátno s bílými proužky Erik s Viktorem fixem kreslí lyžaře. Co na tom, že jej pak pomocí mýdla odstraní, aby uměleckému dílu navrátili původní tvář. Jde totiž hlavně o gesta, silácké řeči a hru mezi muži nejoblíbenější – Kdo s koho. Dějová linka a přirozený spád Kumštu stojí jak na chytře napsaném textu Yasminy Rezy, do něhož Černín zasahoval jen minimálně, tak na výkonech Parduse a Skály. Celkový dojem z představení kazí snad jen primitivní hudba připomínající znělku ze zahraničních dětských pořadů, která odděluje jednotlivé scény, ale i herci nevyslovené avšak často tušené odkazy či metafory k umění, filosofii a literatuře, které se díky tématu Kumštu nejednou nabízí. Derrida, Freud i Seneca tak zůstávají v osamění, přesto je po vlídném přijetí publika více než zřejmé, že diváci současné drama se špetkou vtipu i chytrosti vítají.

Autor: Markéta Stulírová

1.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
16

VIDEO: Na Moravě se hnuly ledy. Přehnaly se přes jez a zamířily k Dunaji

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

Zloděj spícímu podnapilému muži prohledával kapsy i batoh. Zachytily ho kamery

Brno /VIDEO/ – Na kamerový systém na brněnském hlavním nádraží doplatil dvaadvacetiletý mladík, který se v noci na středu rozhodl okrást podnapilého muže, který spal na lavičce. „Prohledával mu kapsy u bundy, u kalhot, a posléze i jeho batoh. Strážníci se od začátku na jeho chování zaměřili a vše nahráli," uvedl mluvčí brněnské městské policie Jakub Ghanem.

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Více než třetina špitálů láká adepty medicíny na štědrá stipendia, vyplývá z ankety regionálních redakcí Deníku. Další nemocnice to plánují.

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Břeclavsko – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou na Břeclavsku. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies