VYBERTE SI REGION

Kytarista Bláha: Carnegie Hall je jedním z vrcholů mé kariéry

Brno /ROZHOVOR/ – Šest dní koncertů, kurzů a setkávání kytaristů z různých kontinentů. Třiadvacátý ročník Mezinárodního kytarového festivalu v Brně, který v neděli otevřelo vystoupení Kevina Gallaghera z USA, se i letos pyšní světoznámými interprety. Pondělní večer patří Enrique Muňozovi z Andaluzie.

11.8.2014 1
SDÍLEJ:

Kytarista Vladislav Bláha.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

„Jeho program se soustředí hlavně na španělskou hudbu, takže její milovníci si přijdou na své," říká zakladatel festivalu Vladislav Bláha.

Festival pokračuje do 15. srpna, kdy v Brně postupně zahrají Andrea Vettoretti, Tali Rothová či Edin Karamazov. Ten je ostatně nejočekávanějším sólistou. Čím je podle vás výjimečný?

Andrea Vettoretti vyhrál šestnáct kytarových soutěží a Tali Rothová, původem z Izraele, vyučuje na nejvýznamnější hudební škole v USA – na Juilliard Musíc School. Edin Karamazov je nesporně na špici světových loutnistů, což byl i důvod, proč si jej vybral ke spolupráci v duu a jako učitele hry na loutnu i populární zpěvák Sting. Ve svém programu v Brně bude například hrát na loutnu i Bachovu chaconnu.

Většina kytaristů se na Karamazovu spolupráci se Stingem dívá skrz prsty. Proč?

Jejich zpracování písní Johna Dowlanda, které natočili i na CD, je skvělé, což je možno slyšet i na youtube, třeba z festivalu Proms v Londýně. Karamazov byl například nejlepším žákem dalšího světového loutnisty Hopkinsona Smithe na Schola Cantorum v Basileji. Samozřejmě spolupráce se Stingem je pro něj okrajová, ale i Sting má vysoké kvality jako pop zpěvák. U toho „dívání se skrz prsty" se může jednat o profesní „kolegiální" závist. Například čeští loutnisté by Bachovu chaconnu nebo i jiné náročné Bachovy věty ze suit, snad až na nějaké jednodušší preludium, zřejmě nezahráli. Ale i u nás třeba Barbara Willi vystupovala se zpěvákem Richardem Müllerem, nebo já jsem před dvaceti lety párkrát vystoupil a dělal televizní klip s Karlem Gottem.

S účinkujícími se často znáte osobně. Je pro ně hostování v Brně ctí, nebo je musíte o účasti na festivalu přesvědčovat?

Známe se většinou ze zahraničních festivalů, kde také hrávám. A když mě zaujmou, pozvu je. Řada z významných interpretů, jako je například Scott Tennant, Andrew York, Edin Karamazov či Hopkinson Smith vystupovala v České republice pouze v Brně, a to třeba i několikrát. Váží si toho, což pak uvádí například i na svých blozích na internetu.

Mají v Brně zájem poznat město blíž, třeba právě pod vaší kuratelou?

Zejména interpretům ze zámoří – z USA, Mexika nebo Japonska se v Brně líbí architektura a památky. V době festivalu moc volného času nemám, spíš těsně před ním. Stalo se už tradicí, že pro umělce, kteří přijedou, pořádám den před festivalem menší večírek u sebe doma. V minulosti to většinou byl kytarista se skupinou flamenca vystupující v úvodní večer festivalu. Často to pak končilo hrou a tancem flamenca u mě na terase. Letošní noc flamenca na Špilberku s kytaristou Paco Serranem, tanečnicí Marinou Valiente a dalšími členy skupiny festival netradičně zakončí.

K festivalovým koncertům patří i vaše vystoupení. Proč letos na programu není?

Na festivalu vystupuji jen občas a snažím se vymyslet nějaký zajímavý projekt, vloni třeba v duu s Pavlem Šporclem. Doma nebývá nikdo králem a pro Brňany je, myslím, zajímavější si poslechnout přední zahraniční interprety, které ještě neslyšeli, než sólistu z Brna, který tu vystupoval již vícekrát.

Nesouvisí to nějak s vašim připravovaným listopadovým koncertem v prestižní newyorské koncertní síni Carnegie Hall, přesněji v její komorní síni Weill Recital Hall?

Pro své vystoupení v Carnegie Hall samozřejmě studuji zčásti nový program s převahou českých skladatelů. Třeba transkripci Leoše Janáčka. Ale studuji i pro mě napsané skladby, jako je Sonáta Antonína Tučapského, Reflexe Milana Tesaře, Moraviana Johna W. Duarta, Recuerdos Jorge Morela. Také světově proslulý Usher Waltz od Nikity Koshkina, který sice hraji již řadu let, ale právě v USA vyšel před lety poprvé a je zde známo, že je mi věnován. Proto po mně žádají i jeho interpretaci.

Uvědomujete si, že budete prvním českým, přesněji moravským kytaristou, který v této proslulé síni na Sedmé avenue zahraje?

Hrál jsem třeba v Royal Festival Hall v Londýně, v Radio France v Paříži a jinde, ale newyorská Carnegie Hall je přece jen asi slavnější. Rozhodně si toho vážím a považuji to za jeden z vrcholů své kariéry.

Letošní ročník je třiadvacátým v pořadí. Doufali jste v době zrodu festivalu v tak dlouhou kontinuitu?

V začátcích festivalu jsem o délce jeho pořádání vůbec nepřemýšlel. Bral jsem to, jak to přišlo, a tak je tomu dodnes. Dokud se daří jej pořádat, potrvá. A pokud by něco nešlo, nelze to lámat přes koleno.

První léta festivalu hostil Rychnov nad Kněžnou. Proč jste se po šesti letech rozhodli pro přesun do Brna?

Po prvních letech kapacita kostela, kde koncerty bývaly, přestala stačit, stejně tak to bylo s ubytováním. Brno je navíc přístupnější i dopravně. Většina zhruba ze sto dvaceti letošních účastníků festivalu včetně soutěžících, je totiž ze zahraničí a řada z nich i ze zámoří. Takže třeba z Mexika sem cestují i přes třicet hodin. Sám jsem tu cestu absolvoval již osmkrát, naposledy v listopadu a trvalo mi to šestatřicet hodin. To je bez spánku vleže, se sedmi přestupy na různé dopravní prostředky, se zavazadly majícími celkem i s kytarou šestatřicet kilo a ztrátou jedné noci díky časovému posunu a po koncertním turné docela náročné.

Ohlédnete-li se zpět za uplynulými ročníky, čeho si nejvíc ceníte?

Toho, že festival stále úspěšně pokračuje a je zahraničními odbornými časopisy považován za jeden z nejlepších svého druhu, jak je psáno například v anglickém Classical Guitar Magazin z letošního března, jenž festivalu věnoval tři strany.

Program festivalu

Koncerty na Nové radnici, Dominikánské nám. 1, Brno:

11. srpna ENRIQUE MUÑOZ (Španělsko), 12. srpna ANDREA VETTORETTI (Itálie), 14. srpna TALI ROTHOVÁ (USA), 15. srpna Koncert účastníků a kytarového orchestru festivalu

Koncert v Besedním domě, Komenského nám. 8, Brno:

13. srpna EDIN KARAMAZOV (Bosna a Hercegovina)

Noc flamenca, velké nádvoří hradu Špilberk v Brně:

15. srpna PACO SERRANO y GRUPO FLAMENCO DE ANDALUCIA

Autor: Markéta Stulírová

11.8.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

AKTUALIZOVÁNO

O Seniorbus je zájem: Jedna cestující žádá, abychom vynesli smetí, vypráví řidič

Brno /REPORTÁŽ/ – Dvaasedmdesátiletá Zdeňka Bombíková zatím z ranního chladu opatrně nastupuje do vyhřátého bílého vozu. Na jeho boku červeně září nápis Seniorbus. Je čtvrtek krátce před devátou ráno. Merhautovou ulicí v Brně v dopravní špičce projíždí množství aut.

Tipy na víkend: Vánoční trhy začaly i na brněnském výstavišti

Brno – Kromě vánočních trhů v centru Brna mohou lidé od pátku zajít i na brněnské výstaviště. Téměř pět set různých prodejců otevřelo své stánky na tamním vánočním trhu. V provozu zůstanou až do 18. prosince. Největším lákadlem jsou podle pořadatelů řemeslné výrobky i regionální delikatesy. Stánkaři je dovezli ze všech koutů České republiky i ze zahraničí.

Týden s elektronickou evidencí tržeb: řada podniků zdražila. Ne kvůli EET, tvrdí

Jižní Morava – Stejný oběd ve stejné restauraci, ale za cenu i o čtvrtinu vyšší než před týdnem. Jihomoravané, kteří chodí do restaurací, už týden musejí sáhnout hlouběji do svých kapes. Útrata jim v mnoha případech narostla se zavedením elektronické evidence tržeb od minulého pátku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies