Skladatelku a cimbalistku Zuzanu Lapčíkovou i pedagoga Jana Amose Komenského uctí dnešní a zítřejší koncert v Brně. Uvedení oratoria Orbis pictus totiž zahájí cyklus stávající sezony v brněnské Wannieck Gallery, na němž se spolu s Lapčíkovou podílí Filharmonie Brno, dirigent Kaspar Zehnder a Český filharmonický sbor Brno.
„Podnět ke skladbě Orbis pictus vzešel z Filharmonie Bohuslava Martinů. Když přišla další nabídka na společný projekt, ráda jsem souhlasila, avšak nechtěla jsem se opakovat. V případě Orbis pictus jde o vlastní komponovanou hudbu, která se snaží sloužit a podřídit obsahovému sdělení textu,“ říká Lapčíková.
Absolventka brněnské konzervatoře a Masarykovy univerzity si Komenského spisy musela nejdříve podrobně nastudovat, a to za pomoci profesora Pavla Flosse. „Zásadní roli v novém opusu sehrály texty. Autorka si je sestavila sama a jako předlohu zvolila Komenského vrcholný filozofický spis Obecná porada o nápravě věcí lidských,“ říká mluvčí Filharmonie Brno Karolína Trllová.
Nedokončené dílo má několik knih. Třetí z nich nazvanou Pansofia Komenský napsal na sklonku života při pobytu v Nizozemsku. „Vládne v ní dokonalá forma, každý z dílů představuje nějaký svět. Od Boha až k člověku a zase zpět k Bohu. Neuvěřitelná, úžasně vymyšlená křivka. Zachovávám ji a v jejím rámci pracuji s dalšími texty. Komenský je navíc zanícený triadik, takže ve všem fungují trojice a práce s nimi,“ říká Lapčíková s vysvětlením. „Díky tomu, že jednotlivé oddíly nedokončil, otevírá se mi velký prostor pro fantazii. Napsala jsem Introdukci + šest částí. Komenského závěrečný díl je vlastně obsahovým návratem, tím, co už bylo vyřčeno v první části po Introdukci,“ dodává skladatelka.
Jednotlivé části Komenského díla představuje Lapčíková slovy. „Introdukce je vlastně modlitba. Říká, komu je dílo určeno a jaké má poslání. Mimo jiné zde zazní i čtyřtaktový motiv z východomoravské lidové písně a parafráze na krátké téma z barokního hornouherského kodexu,“ říká hudebnice a přechází k další části nazvané Mundus possibilis. „Svět možný neboli ideální je podle Komenského úplná a dobře uspořádaná soustava myšlenek, totiž všechno, co si zdravá mysl může jasně představit, zdravě žádat a bezpečně vykonat. V této části lze rozkrýt první znění hudebního tématu vody, které se objevuje také v částech archetypus a materialis, pokaždé v jiné podobě,“ dodává hudebnice, která na svém díle pracovala dva roky.
Kvintet Zuzany Lapčíkové tvoří spolu s autorkou sólisté patřící ke špičce mladé česko-slovenské jazzové generace: Josef Fečo, Rostislav Fraš a Ondrej Krajňák.
Dnešní i zítřejší uvedení oratoria Orbis pictus hostí budova bývalé slévárny současné Wannieck Gallery v Brně. Začátek koncertu je vždy v půl osmé večer. „Vstupenky stojí od 350 do 750 korun, lístky lze koupit na místě před začátkem koncertu,“ upřesňuje cenové relace lístků Trllová.
Koncert: Zuzana Lapčíková kvintet, orchestr Filharmonie Brno, dirigent Kaspar Zehnder a Český filharmonický sbor Brno představí Orbis pictus oratorium na texty Jana Amose Komenského
Datum: 24. a 25. listopadu 2011, vždy od 19.30 hod.
Místo: Wannieck Gallery, Ve Vaňkovce 2, Brno
Vstupenky: 350,, 550, a 750, korun, lze koupit na místě před začátkem