VYBERTE SI REGION

Malíř Jaroslav Zdeněk: v Paříži hrají prim komiksy

Brno /ROZHOVOR/ - Galerie pod Petrovem patří k menším brněnským galeriím. Své stálé místo v ní má čtyřicetiletý malíř Jaroslav Zdeněk, rodák z Českého Krumlova, který na pole umění vstoupil v Paříži. Odtud se v roce 2003 vrátil právě do Brna a od té doby se stal stálým hostem galerie a poté i jejím majitelem. V rozhovoru pro Brněnský deník Rovnost Zdeněk vypráví o svých začátcích ve Francii i současných uměleckých trendech.

10.8.2009 2
SDÍLEJ:

MALÍŘ A GALERISTA. Jaroslav Zdeněk vlastní brněnskou Galerii pod Petrovem. Foto: DENÍK/Attila Racek

Nedávno jste měl v Galerii pod Petrovem výstavu Levné gaučáky. Na co se návštěvníci mohou těšit v nejbližší době?
Do konce prázdnin v galerii máme sbírku z depozitáře. Jsou tu některé mé obrazy z Levných gaučáků. Ty doplňují díla Miroslava Netíka, Jana Hanuše, Míši Štroblové a dalších umělců, co tu již dříve vystavovali.

Levné gaučáky byly kolekcí abstraktních obrazů k zavěšení nad pohovku. Plánujete další podobný cyklus? Třeba něco nad postel…
Určitě plánuji zvětšit formáty obrazů. Kolekci s jednotným tématem chci vytvořit s výtvarnou skupinou Šámbr, ke které také patřím. Mám vizi, že bychom měli dodržet i stejné rozměry pláten. No uvidíme, co z toho bude.

Jak skupina Šámbr vznikla?
Když jsem se vrátil z Paříže, tak jsem chtěl založit podobnou skupinu, jako jsem měl tam. Tak jsem se domluvili se čtyřmi výtvarníky, kteří zde již delší dobu pravidelně vystavovali. Vznikla tak malá a mladá brněnská skupina. Teď se zrovna chystáme na podzimní pražskou výstavu.

Co název Šámbr znamená?
Znamená Šarmantní brněnské múzy. Což jsme tedy já, Honza Hanuš, Michaela Štroblová, Jitka Nejezchlebová a Sarrah Satin.

Dříve jste maloval naivní krajiny a portréty. Co vás vedlo k abtrakci?
Abstrakce mne vždy fascinovala a lákala. Ale měl jsem strach, že na ni nemám. Upřímně řečeno ono to vypadá velmi jednoduše, pár čar a barev. Ve skutečnosti to velmi zaměstnává mozek. Člověk to musí pořád dokola zkoušet a jen někdy z toho něco vyjde.

Jak se vaše tvorba vyvíjela?
Moje první výstava se jmenovala Stříbrný prach. Dělal jsem tehdy s pastelem a stříbrnou metalízou. Byly to převážně kubistické portréty. Odtud jsem přešel do naivních krajin. A nakonec jsem začal zvětšovat formáty, přidal jsem barvu a skončil jsem u současných barevných abstrakcí, ve kterých pracuji s tmelem nebo pískem.

Máte nějaký umělecký vzor?
Určitě Jacksona Pollocka, tedy opět abstrakci. Na klasiku vůbec nejsem. (smích)

Narodil jste se v Českém Krumlově, co vás přivedlo do Brna?
Do Brna jsem přišel ještě jako dítě. Rodiče se přestěhovali na Moravu. Odtud jsem ale brzy odjel studovat do zahraničí. Po roce v Německu a šesti letech v Anglii jsem zakotvil ve Francii.

A tady jste začal malovat…
Maloval jsem už dřív, ale ne profesionálně. Teprve až v Paříži se mi přes známosti podařilo nastartovat profesionální kariéru. Pomáhal jsem jedné známé v reklamní agentuře a náhodou přes řadu jejích příbuzných jsem se dostal do galerií. Byl jsem překvapen, že se moje díla setkala s pochopením a zájmem.

Je těžké se prosadit jako mladý neznámý Čech v „městě umění“?
Určitě je. Mně se to povedlo především díky náhodě a spoustě přátel. Ale obecně stačí, když se prodá jeden obraz. Tím začíná jeho pouť. Člověk pak více proniká do světa umění. Postupně jsem poznal další mladé umělce. Vytvořili jsme skupinu a jednou za měsíc jsme vystavovali v neobvyklých prostorách. Takže naše díla se objevila třeba v řeznictví nebo v pizzerii. V chladících pultech ležely obrazy a sochy a lidi to velmi zajímalo. Ta skupina existuje do dnes.

Liší se současné české umění v něčem zásadním od toho pařížského?
S největším rozdílem jsem se setkal, právě když jsem vytvářel metalizované pastely. Pro tamější lidi to byla novinka, něco zcela jiného. Nedá se to ale přesně specifikovat. Vždy jde především o jednotlivé umělce.

Vracíte se do Paříže často?
Nedávno jsem tam po dvouleté přestávce vyrazil. Prošel jsem si galerie, abych zjistil, kam se umělecký trend posunul. Nechci přímo říct, že by Paříž udávala tón, ale umění se tam prostě kumuluje.

A co tedy právě letí v pařížských galeriích?
Setkal jsem se tam především s pop-artem, komiksy, kolážemi. Komiksy jsou velký módní trend, devadesát procent galerií vystavovalo obrazy v tomto stylu.

Pracoval jste prý i u britského zpěváka Eltona Johna.
Byl jsem jeho majordomem. Staral jsem se o něj a jeho hosty. Pro nadaci jsem chystal různé sbírky, charity. Pokud byl v Londýně, tak jsme se vídali každý den.

Jaký je Elton John člověk?
Je velice příjemný, sympatický. Jen když pracoval na hudbě k filmu Lví král, tak nebyl zrovna ve své kůži. Ta práce mu neseděla a bylo to znát. Ale jinak je fajn.

Máte rád jeho hudbu?
Než jsem u něj začal pracovat, tak jsem ji nějak moc nevnímal. Ale potom, jak se do toho člověk dostane, tak zjistí, že to je opravdu pan hudebník.

Po návratu do Brna jste začal pracovat v tehdejší Galerii pod Skalou, dnešní pod Petrovem. Proč zrovna v ní?
Ani nevím, jak jsem se sem dostal. Začal jsem zde pracovat a po čase jsem se stal jejím majitelem. Taky proto se změnil název galerie.

A jako nový majitel udržujete ve výběru výtvarníků trend z dřívějška, nebo máte novou koncepci?
Pokračujeme ve vyjetých kolejích. Hledáme mladé nadějné výtvarníky. Vystavují zde samozřejmě i ti, kdo se tu objevili ještě, když byla Galerie pod Skalou. Vedle českých umělců, se tady už vystřídali umělci z Holandska, Rakouska nebo Itálie.

Najdou si Brňané cestu i do malé galerie, nebo ty zůstávají ve stínu velkých výstavních sálů?
Je to více méně o stálých návštěvnících. Jen občas sem zabloudí někdo nový. U nás je to možná i umístěním. Začal jsem zdejšímu výstavnímu prostoru říkat spíše obývák než galerie. Pokud je galerie mimo centrum, tak hledá své návštěvníky velmi těžko.

Kdo je Jaroslav Zdeněk

Narodil se v roce 1969 v Českém Krumlově, dětství prožil v Brně
Od roku 1992 pracoval v londýnské Elton John AIDS Foundation London, šest let žil ve Francii, kde začal vystavovat. Od roku 2003 opět žije v Brně
Je majitelem Galerie pod Petrovem v Kopečné ulici
Obdivuje abstraktní umění a Jacksona Pollocka

Autor: Veronika Zabadalová

10.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Snad budou na řadě jiní. Další koláče by mě zruinovaly, smál se oslavenec Němec

Brno – Ráno donesl do brněnské kabiny koláč jako zápisné. A večer hokejový útočník Vojtěch Němec oslavil narozeniny se spoluhráči domácím extraligovým vítězstvím 4:3 nad Hradcem Králové. „Jsem zase o rok starší a je super, že jsme po dlouhé době vyhráli, splnilo se mi přání," povídal jedenatřicetiletý centr Němec.

Na pláže Brněnské přehrady chtějí zakázat vstup psům. Kvůli stížnostem plavců

Brno /ANKETA/ – Břehy Brněnské přehrady každé léto lákají tisíce lidí k odpočinku. Aby je nerušili pobíhající psi, chce radnice Kníniček vstup zvířat omezit.

Krokodýly přestěhují z vany zpět do terárií. Dostavuje se stanice Kamenačky

Brno-Židenice - Přestavba přírodovědecké stanice Kamenačky v brněnských Židenicích se blíží ke konci. Návštěvníky čeká nový skleník nebo terária s krokodýly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies