Černou komedii prodchnutou humorem, smutkem i cynismem napsal známý britský dramatik Alan Ayckbourn v roce 1986 na objednávku londýnského Národního divadla. „Šestasedmdesátiletý Ayckbourn je prakticky šedesát let posedlý divadlem a dodnes píše každý rok novou hru. Celkem napsal devětasedmdesát celovečerních her, deset revuí a mnoho textů pro děti. Za svoje divadelní zásluhy byl v roce 1997 povýšený do šlechtického stavu," přiblížil osobnost autora dramaturg Jiří Záviš.

Malý rodinný podnik
- Autor: Alan Ayckbourn, překlad: Zuzana Josková, režie: Petr Gazdík, dramaturgie: Jiří Záviš, scéna: Emil Konečný, kostýmy: Andrea a Adéla Kučerovy, hudební spolupráce: Dan Kalousek, světelný design: David Kachlíř, asistentka režie: Anna Marie Formánková
- Hrají: Viktor Skála, Alena Antalová, Ladislav Kolář, Johana Gazdíková, Jan Brožek, Igor Ondříček, Ivana Vaňková, Jakub Uličník aj.
- Premiéry: 19. a 20. března 2016, začátky vždy v 19.00 hodin
- Uvede: Městské divadlo Brno, Činoherní scéna

Příběh Malého rodinného podniku přitom není nijak komplikovaný. Přináší sondu do života členů rodiny McCrackenových v období jednoho podzimního týdne. „Autor příběh vynalézavě rozehrává v šesti prostorách dvoupodlažního domu, kde se děj často odehrává paralelně. Divák tak mnohdy sleduje dění ve dvou nebo i ve třech různých domácnostech současně," popsal režisér Petr Gazdík. Dodal, že na půdě domu je zakletá duše nejmladší dcery rodiny, která je její nejčistší bytostí. Pro dokreslení atmosféry ji v příběhu na jevišti živě ztvárňuje hráčka na violoncello.

Hra podle inscenátorů svojí chytrou strukturou dovedně mísí různé žánry a balancuje mezi situační komedií, detektivkou či konverzační komedií. Navíc je i dnes pořád aktuální. „Otázku, zda je možné zůstat poctivým v dnešní zkorumpované společnosti, si klademe stále. I dnes si morálku přizpůsobujeme podle svého, sami si posouváme pravidla toho, co lze ještě považovat za normální," uvedl Gazdík.

Hlavní roli majitele nábytkářské firmy hraje Viktor Skála. „U hlavní postavy je patrný velký vývoj. Na začátku zásadový hrdina začne pod tlakem okolností ze svých morálních zásad slevovat, aniž by si to sám uvědomoval. Jeho kompromisy vedou k čím dál větším ústupkům, až se obyčejný muž zaplete do skutečně vážných zločinů. Ve své mysli přitom dál zůstává čestným člověkem, který si jen nevšiml, že se stal zkaženým," popsal Záviš.