VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RECENZE: Marković a Botvinov si dobře porozuměli

Brno - Úvodní koncert hudebního festivalu Špilberk nabídl skladby Ference Liszta i Straussovu symfonickou báseň Tak pravil Zarathustra.

13.8.2011
SDÍLEJ:

VIRTUOZ Z ODĚSY. Souhra ukrajinského klavíristy Botvinova s orchestrem i sólisty byla bezchybná.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Kouzlo romantické fantazie. Tak nazvali pořadatelé koncert, který ve čtvrtek zahájil 12. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Hudební událost uspořádaná k dvojímu životnímu výročí Ference Liszta (1811–1886) nabídla kromě dvou děl velkého romantického skladatele také symfonickou báseň jeho o padesát let mladšího kolegy Richarda Strausse, jednoho z dovršitelů tradice německé hudby devatenáctého století.

Úvodní minuty Lisztovy třetí a zároveň asi nejpopulárnější symfonické básně Preludia představily brněnské filharmoniky v poněkud rytmicky i intonačně rozházené podobě. Tato drobná vada na kráse však byla brzy smazána, zvuk orchestru se usadil a skladba v plném lesku gradovala do velkolepého závěru. Marković je výborný dirigent, to ukázal už nejednou, tuto kompozici velmi úspěšně vybudoval na kontrastech mezi subtilním zvukem idylických scén a mohutným, jakoby zadržovaným přílivem symfonického hromobití ve scénách hrdinných.

Umístit Lisztův klavírní koncert č. 1 Es dur (výjimečný čtyřdílnou formou a strohým úvodním motivem) za Preludia nebyl úplně šťastný nápad. Opačné pořadí by bylo lepší. Po mocném finále první skladby by se totiž téměř cokoliv kromě startu stíhačky jevilo jako pokles zvukové hladiny. Klavír se navíc v celkovém zvuku poněkud ztrácel a zněl ploše, což však mohla ovlivnit i poloha místa diváka.

Poslouchat klavíristu Alexeje Botvinova bylo i tak okouzlující. Jeho projevu není vlastní romantický gestus, spíše mi svou uměřeností připomíná mozartovský interpretační styl. Typickým stupnicovým pasážím a běhům v jeho podání nechyběla nutná brilance. Není divu, Botvinov ve světě platí za specialistu nejen na Rachmaninova, ale i na Goldbergovy variace. Souhra klavíristy s orchestrem (zejména „odpovědi“ klavíru a smyčců) i se sólisty (klarinet, cello) byla bezchybná. Marković a ukrajinský virtuóz si zřejmě dobře porozuměli, koncert zněl lehce, jako by ani nešlo o jeden z prubířských kamenů klavírní hry.

Druhou část večera zahájila Straussova symfonická báseň Tak pravil Zarathustra, která vznikla na motivy stejnojmenné Nietzscheho knihy. Je to velmi barvitá kompozice zkoušející, co všechno se dá „dostat“ z velkého pozdně romantického orchestru. Brněnská filharmonie si s těžkým úkolem poradila velmi dobře, avšak Janáček a Martinů jí přeci jenom sluší lépe. Obligátní varhany zněly z reproduktorů a nevytvářely se zvukem orchestru právě organickou jednotu, zvláště pro tu část publika, která seděla v těsné blízkosti beden. Marković skladbu perfektně odstínil, valčíky pojal s lehkostí a závěrečné ff pochopil jako ffff: z činelů, zvonu a lehce rozladěných žesťů mi ještě teď zvoní v uších.

Co se dramaturgie festivalu týče, neodpustím si pichlavou otázku: Nejsou právě takovéto koncerty vhodnou příležitostí k seznámení širší posluchačské veřejnosti s neprávem opomíjenými díly českých skladatelů? Smetana, Dvořák, Fibich, Foerster, Suk a Novák přece skládali symfonické básně přinejmenším srovnatelné s těmi Lisztovými a Straussovými, čeští romantici také disponovali kouzelnou fantazií. Domnívám se, že podobný koncert (tedy česko-německý namísto ryze německého) by toho mohl být snadno důkazem. Koncerty složené ze slavných filmových melodií nebo symfonických úprav rockových písniček bych pro příště vynechal úplně. Kulturní instituce by mohly svého návštěvníka občas také trochu vychovávat (kultivovat) nebo alespoň překvapovat, ne se mu vždy bez výhrady přizpůsobovat. Věřím, že brněnský divák je natolik „ostřílený“ a hudby lačný, že by to uvítal.

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je studentem Hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně.

13.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Vrtulník kroužil kolem zříceniny hradu Obřany. Hledal zraněného člověka

Hořící kamion míjeli po své cestě kolem 170,5 kilometru dálnice D1 ve směru na Brno řidiči od páteční jedenácté hodiny večerní. Policie kvůli požáru nakonec dálnici uzavřela.
4

Požár rumunského kamionu uzavřel v noci dálnici

Pamlsková vyhláška: Děti nakupují sladkosti mimo školy

Brno /ANKETA/ – Plné žáků a studentů. Tak vypadají obchody s potravinami nedaleko brněnských škol. Zjistili to redaktoři Brněnského deníku Rovnost, kteří zjišťovali dopad takzvané pamlskové vyhlášky půl roku poté, co začala platit. Děti hledají v obchodech náhradu za školní bufety, které podle vyhlášky nemohou prodávat některé nezdravé potraviny či sladkosti. „Každý den chodím kolem supermarketu, takže pro mě není problém tam zajít a koupit si svačinu," prohlásila jedna z žákyň Gymnázia Johanna Gregora Mendela.

AKTUALIZOVÁNO

Brněnský orloj má konkurenci. Náměstí Svobody dostalo nové hodiny s číselníkem

Brno /FOTOGALERIE/ – Slečno, kolik je hodin? S tradiční oslovovací hláškou to mají muži zkoušející své štěstí na náměstí Svobody v Brně spočítané. Na sloupu dvacet metrů vzdáleném od brněnského orloje se nově vyjímají klasické hodiny s číselníkem. V pátek dopoledne je tam připevnili pracovníci Technických sítí Brno.

Mluvčí: Lidé záchranářům i nadávají

Jižní Morava - Hodinu zvažovala, jestli zavolat sanitku. Třiatřicetiletá Brňanka Petra Řiháková trpí Croh-novou chorobou, tedy onemocněním střev. Před několika měsíci se jí nemoc probudila. „Nemohla jsem se skoro hýbat, všechno mě bolelo a pořád jsem zvracela," popsala nepříjemné problémy žena.

Proměna Letné v Bystrci je o krok blíž. Město chce prodat pozemky

Brno /FOTOGALERIE/ – Přes dvacet let chátrající budova Letné v brněnské Bystrci se přiblížila k opravě. Developer totiž získá od města chybějící část pozemků pod stavbou. Na místě podle jeho plánů vznikne polyfunkční dům s byty i obchodními prostory.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies