VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Marlene se ztratila v moři příchodů a odchodů

Brno /RECENZE/ - Poslední premiéra sezony v HaDivadle s názvem Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea měla být pomyslnou třešničkou na dortu. Dobrý autorský nápad však pohřbilo nesrozumitelné jevištní zpracování.

24.5.2011
SDÍLEJ:

O tom, že svět internetu už není pouze výsadou mladých a že v něm nachází větší zálibu i starší generace, pojednává nová inscenace Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studio Odyssea. Autorský titul připravují v HaDivadle Martin Kukučka a ¨Lukáš Trpišovský.Foto: Martin Zeman

Na scéně se v rychlém sledu střídá mnoho postav, jejichž symboliku či identitu musí divák pracně dešifrovat, a tím je upozaďováno hlavní téma hry i ústřední dvojice postav.

Aktualizace mýtu

Původní autorskou inscenaci nastudoval v Brně známý pražský tandem SKUTR, který tvoří dvojice choreografů a režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Ústředním tématem hry je osamělost stárnoucích lidí – vzájemně odcizených manželů, rozvedených žen či starých mládenců. Tato osamělost je však do jisté míry dobrovolná: lidé utíkají od svých vazeb a problémů v reálném životě a hledají vlastní identitu ve virtuální realitě.

Mýtus o Odysseovi je právě v tomto kontextu přenesen do současnosti a aktualizován. Stárnoucí manželé se od sebe vzájemně odcizují a oba dva hledají nové vztahy na internetových sociálních sítích. Tato snaha se však ukáže jako pošetilá a manželé se nakonec vracejí k sobě.

Báje o Odysseovi však v inscenaci nemá jen abstraktní rovinu: muž si ve svém reálném životě skutečně prošel poutí, protože v roce 1968 emigroval do Francie a poté ho čekal nelehký návrat domů. Odysseia je příběhem o putování na moři v symbolickém smyslu – o putování, kde námořníky čekají bouře, období bezvětří i dočasná zakotvení v přístavech. Jak výstižně ve hře pronesl představitel Odyssea Ján Sedal, moře je o příchodech a odchodech.

Další, opět dvojznačnou rovinu inscenace přináší postava Marlene Dietrich v podání Marie Ludvíkové (na snímku). Žena odcizená manželovi hledá kontakty na sociálních sítích pod přezdívkou Marlene Dietrich. Avšak v obecné rovině – podle biografie herečky Marlene Dietrichové – symbolizuje tato postava ženu, která strávila většinu života v emigraci, bez trvalých partnerských vztahů, a zemřela osamělá. Inscenace přenáší tento příběh do současnosti: i dnes vyhledávají ženy s podobným osudem kontakty přes internet, a stejně jako postava této hry mnohdy marně.

Mezitím se však na scéně objevují další postavy, se kterými ústřední manželská dvojice navazuje kontakty přes internet. Na něm se všichni představují pod pseudonymy, které odpovídají jejich dosavadním životním zkušenostem. Avšak identitu některých postav musejí diváci pracně dešifrovat. Na scéně se takto objevují Médeia (Simona Peková), Lady Gaga (Erika Stárková), Idiot (Sára Venclovská), Othello (Cyril Drozda), Hérakleitos z Efesu (Miroslav Maršálek) a Valmont (Jan Grundman).

Oddechový kabaret

Identifikace postav je obtížná především u Idiota a Lady Gaga. Postava Idiota je oděna v oranžovém kostýmu, Lady Gaga v červeném. Jako divák jsem doufala v příchod postavy, která by byla oděna do zelených šatiček a mně by se po červené a oranžové konečně rozsvítilo v hlavě. K pochopení symboliky těchto postav však divákům zdaleka nestačí strohé informace z programu. Měli by už předem vědět, že všechny pseudonymy postav odkazují na postavy z mýtů či divadelních her, které vystihují charaktery postav a zároveň se vážou k tématu hry. Těmi jsou mezilidské vztahy, dlouhá pouť a nenávratnost času.

A nyní si představte, že všechny tyto postavy a tematické roviny se autorům podařilo vtěsnat do inscenace trvající pouhých šedesát minut. V tomto případě bych to však vnímala jako zásadní nedostatek: autoři inscenace měli výborný nápad, který se jim však nepodařilo rozvinout. Diváci jsou zahlceni barvami, hudebními vložkami, vtipnými průpovídkami a projevy plnými vulgárních výrazů. Herci jsou oděni do vtipně pojatých kostýmů, ale jejich charaktery jsou bezobsažné vzhledem k minimální délce jejich výstupů na scéně. Komické polohy svých rolí však zvládají skvěle: herci HaDivadla jsou jako obvykle výborní po stránce mluveného slova i pohybového projevu.

Pokud si chcete užít trochu kabaretu, určitě si představení užijete. Téma hry se však ztratilo za zářivými kulisami a neočekávala bych, že se poselství hry usadí divákům v paměti. To však možná ani nebylo autorským záměrem. Možná bylo cílem jenom pobavit a trochu šokovat.

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je kulturní publicistka)

24.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Odborníci a studenti z Masarykovy univerzity v Brně sbírali klíšťata v Pisárkách. Ke sběru využívají vlajky vyrobené z látkové pleny, na níž se roztoči lehce zachytí.
14

Sedm klíšťat za necelou hodinu. Studenti vlajkovali v Pisárkách

Silně opilý řidič kamionu jel po dálnici D2. Před policisty se sám nemohl ani postavit na nohy. Naměřili mu téměř tři promile.

VIDEO: Opilý řidič kamionu kličkoval po dálnici. Měl 3 promile, nemohl ani stát

Rezidentní parkování? Starostové chtějí bránit místní před náporem řidičů

Brno /INFOGRAFIKA/ – Obavy z nedostatku parkovacích míst, vysokých poplatků i zbytečného papírování. Hlavní důvody, proč se zástupcům brněnských městských částí moc nelíbí systém rezidentního parkování. Přesto se do něj pravděpodobně zapojí. Zvláště čtvrti sousedící s centrem města se totiž bojí velkého náporu řidičů hledajících místo mimo zóny už naplánované v Brně-středu.

AKTUALIZOVÁNO

Bezdomovci uctili památku mrtvého. V podchodu pak zaútočili na policisty

Brno /VIDEO/ – Místo klidné pietní akce se čtvrteční shromáždění bezdomovců v podchodu pod brněnským hlavním nádražím přeměnilo v bitevní vřavu. Přibližně dvacítka lidí bez střechy nad hlavou tam přišla vzpomenout na zemřelého známého, kterého kolemjdoucí znali především jako hráče na píšťalu, jemuž u jeho obvyklého místa nedaleko bočních vstupů z nádraží a popelnice dělal na zemi společnost černý pes.

Žloutenková epidemie opět sílí. Za týden v kraji přibylo devět nakažených

Jižní Morava – Téměř tři měsíce epidemie infekční žloutenky typu A v Jihomoravském kraji slábla. Teď však znovu nabrala na intenzitě. Za poslední týden se nově nemocí nakazilo devět lidí. Podle hygieniků se mezi nimi nenašel žádný společný faktor. Od začátku roku žloutenkou onemocnělo devětatřicet Jihomoravanů.

Flotila parníků po zimě vyrazí na přehradu. V Brně otevřou čarodějnickou školu

Brno /TIPY NA VÍKEND/ – Flotila šesti lodí míří zpátky na hladinu přehrady. Brněnský dopravní podnik totiž v sobotu slavnostně zahájí letošní plavební sezónu. „Ceremoniál bude mít už tradiční scénář návštěvníkům se představí všichni kapitáni a potom vytáhnou vlajku na výpravně lodní dopravy. Doprovodí je originální znělka skladatele Jaromíra Hniličky," popsala sobotní dopoledne mluvčí podniku Barbora Lukšová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies