VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Marlene se ztratila v moři příchodů a odchodů

Brno /RECENZE/ - Poslední premiéra sezony v HaDivadle s názvem Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea měla být pomyslnou třešničkou na dortu. Dobrý autorský nápad však pohřbilo nesrozumitelné jevištní zpracování.

24.5.2011
SDÍLEJ:

O tom, že svět internetu už není pouze výsadou mladých a že v něm nachází větší zálibu i starší generace, pojednává nová inscenace Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studio Odyssea. Autorský titul připravují v HaDivadle Martin Kukučka a ¨Lukáš Trpišovský.Foto: Martin Zeman

Na scéně se v rychlém sledu střídá mnoho postav, jejichž symboliku či identitu musí divák pracně dešifrovat, a tím je upozaďováno hlavní téma hry i ústřední dvojice postav.

Aktualizace mýtu

Původní autorskou inscenaci nastudoval v Brně známý pražský tandem SKUTR, který tvoří dvojice choreografů a režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Ústředním tématem hry je osamělost stárnoucích lidí – vzájemně odcizených manželů, rozvedených žen či starých mládenců. Tato osamělost je však do jisté míry dobrovolná: lidé utíkají od svých vazeb a problémů v reálném životě a hledají vlastní identitu ve virtuální realitě.

Mýtus o Odysseovi je právě v tomto kontextu přenesen do současnosti a aktualizován. Stárnoucí manželé se od sebe vzájemně odcizují a oba dva hledají nové vztahy na internetových sociálních sítích. Tato snaha se však ukáže jako pošetilá a manželé se nakonec vracejí k sobě.

Báje o Odysseovi však v inscenaci nemá jen abstraktní rovinu: muž si ve svém reálném životě skutečně prošel poutí, protože v roce 1968 emigroval do Francie a poté ho čekal nelehký návrat domů. Odysseia je příběhem o putování na moři v symbolickém smyslu – o putování, kde námořníky čekají bouře, období bezvětří i dočasná zakotvení v přístavech. Jak výstižně ve hře pronesl představitel Odyssea Ján Sedal, moře je o příchodech a odchodech.

Další, opět dvojznačnou rovinu inscenace přináší postava Marlene Dietrich v podání Marie Ludvíkové (na snímku). Žena odcizená manželovi hledá kontakty na sociálních sítích pod přezdívkou Marlene Dietrich. Avšak v obecné rovině – podle biografie herečky Marlene Dietrichové – symbolizuje tato postava ženu, která strávila většinu života v emigraci, bez trvalých partnerských vztahů, a zemřela osamělá. Inscenace přenáší tento příběh do současnosti: i dnes vyhledávají ženy s podobným osudem kontakty přes internet, a stejně jako postava této hry mnohdy marně.

Mezitím se však na scéně objevují další postavy, se kterými ústřední manželská dvojice navazuje kontakty přes internet. Na něm se všichni představují pod pseudonymy, které odpovídají jejich dosavadním životním zkušenostem. Avšak identitu některých postav musejí diváci pracně dešifrovat. Na scéně se takto objevují Médeia (Simona Peková), Lady Gaga (Erika Stárková), Idiot (Sára Venclovská), Othello (Cyril Drozda), Hérakleitos z Efesu (Miroslav Maršálek) a Valmont (Jan Grundman).

Oddechový kabaret

Identifikace postav je obtížná především u Idiota a Lady Gaga. Postava Idiota je oděna v oranžovém kostýmu, Lady Gaga v červeném. Jako divák jsem doufala v příchod postavy, která by byla oděna do zelených šatiček a mně by se po červené a oranžové konečně rozsvítilo v hlavě. K pochopení symboliky těchto postav však divákům zdaleka nestačí strohé informace z programu. Měli by už předem vědět, že všechny pseudonymy postav odkazují na postavy z mýtů či divadelních her, které vystihují charaktery postav a zároveň se vážou k tématu hry. Těmi jsou mezilidské vztahy, dlouhá pouť a nenávratnost času.

A nyní si představte, že všechny tyto postavy a tematické roviny se autorům podařilo vtěsnat do inscenace trvající pouhých šedesát minut. V tomto případě bych to však vnímala jako zásadní nedostatek: autoři inscenace měli výborný nápad, který se jim však nepodařilo rozvinout. Diváci jsou zahlceni barvami, hudebními vložkami, vtipnými průpovídkami a projevy plnými vulgárních výrazů. Herci jsou oděni do vtipně pojatých kostýmů, ale jejich charaktery jsou bezobsažné vzhledem k minimální délce jejich výstupů na scéně. Komické polohy svých rolí však zvládají skvěle: herci HaDivadla jsou jako obvykle výborní po stránce mluveného slova i pohybového projevu.

Pokud si chcete užít trochu kabaretu, určitě si představení užijete. Téma hry se však ztratilo za zářivými kulisami a neočekávala bych, že se poselství hry usadí divákům v paměti. To však možná ani nebylo autorským záměrem. Možná bylo cílem jenom pobavit a trochu šokovat.

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je kulturní publicistka)

24.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
2

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Ilustrační foto.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Kotzian: Výstava aut v centru Brna obrala město o miliony korun

Brno – Při konání červencové prodejní výstavy ojetých aut Mototechna mělo město přijít o peníze z místních poplatků. S takovou kritikou pořadatelů přišel ve středu Robert Kotzian ze spolku Brno+.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení