VYBERTE SI REGION

Mediální Husina jen překlápí známá klišé

Brno – Jaké by to asi bylo, kdyby kostnický koncil sledovala dnešní média? Jak by z toho vyšel Hus a jak Zikmund Lucemburský? Imaginace na toto téma je páteří nové inscenace Husina, kterou na začátku listopadu poprvé představilo Divadlo Feste v Brně. V podtitulu celé hry stojí, že se jedná o mediální grotesku o Husovi bez Husa. Pravda, Husa divák věru neuvidí. Nedočká se však ani té grotesky.

24.11.2014
SDÍLEJ:

Husina: Jan Grundman, Lubomír Stárek.Foto: Marek Hlavica

Výročí šesti set let od upálení římskokatolického kněze a náboženského myslitele Jana Husa si budeme připomínat už v létě příštího roku. Divadlo Feste se rozhodlo s hrou na toto téma přijít už nyní v listopadu. A mělo ambice zprofanovanou tématiku uchopit vcelku netradičně – ve své premiérové inscenaci Husina totiž slibovalo divákům pohled do zákulisí toho, jak by se utvářela image Zikmunda Lucemburského i jeho protivníka Husa, pokud by vše sledovala moderní média. Hlavních rolí se chopili Lubomír Stárek jako Zikmund Lucemburský a Tomáš Sýkora s Janem Grundmanem jakožto Zikmundovi mediální poradci.Husina: Lubomír Stárek.

Hra vznikla podle předlohy publicisty a sociologa médií Jakuba Macka, který pro Divadlo Feste napsal v minulosti již několik textů (Dr. Emila Hácha, Osmdesát devět nebo Antiperle). V Husině se Macek pokusil, jak sám říká, vykreslit kostnický koncil a možné zákulisní tlaky optikou několika rovin. 

Smrt samotného Husa nebyla výslovným přáním nikoho, ale byla vyústěním tehdejší situace, kdy soud zkrátka nemohl volit jinak. Zikmund Lucemburský byl v této roli zejména vysoce postaveným politikem, který se snažil řešit problémy a usiloval o sjednocení rozpadající se země. Poslední, s čím Macek pracoval, pak byl předpoklad, že Hus představoval jediný průnik, v němž se dokázali soupeřící strany názorově sjednotit. Tedy umlčení Husa bylo jedinou možností pro vytvoření společného konsenzu.

Husina
Osoby a obsazení - Zikmund Lucemburský: Lubomír Stárek. Alex: Tomáš Sýkora. Albert: Jan Grundman. Moderátorka: Tereza Lexová. Štěpán Páleč: Josef Zachar.
Scénář: Jakub Macek, Vítězslav Větrovec, Kateřina Menclerová. Režie: Vítězslav Větrovec. Dramaturgie: Kateřina Menclerová a kol. Hudba: Tereza Koláčková. Produkce: Martina Dobrovolná.
Video: Lucie Harapátová, Martin Chlup. Světla a zvuk: Jakub Šotola.

Alex a Albert, dvojice pracovníků současného mediálního průmyslu, pracuje pro Zikmunda Lucemburského. Jsou jeho poradci a jejich úkolem je vytvořit žádoucí mediální obraz Husa a připravit Zikmunda na to, aby posléze dokázal před dobovou společností a ve výsledku i sám před sebou obhájit své kroky.

Celá hra se odehrává na malém otevřeném jevišti, které připomíná ring. Uprostřed na vyvýšené barové stoličce sedí Zikmund, obklopený televizními obrazovkami, a kolem něj pobíhají maniačtí mediální poradci, kteří střídavě zapínají a vypínají (ne vždy fungující) televizní obrazovky, ze kterých dění kolem Husových poslední dnů dramaticky glosuje moderátorka Edeltruda. Diváci, se kterými se herci snaží místy trochu křečovitě interagovat (třeba když je hned na začátku nutí, aby jim udělali fotku se Zikmundem), zde tvoří zároveň reálné publikum – tehdejší společnost.

Z brněnské Husiny vám žádná husí kůže nenaskočí. Drama to vážně není, což koneckonců z anotace ani divák neočekává. Horší je, že celá hra postrádá i slibovanou grotesknost, lehkost i promyšlenější vtip. Ve snaze udělat to hlavně „jinak" se stírá jakákoli žánrovost a celé představení působí jako výstup divadelní kroužku. Herci hrají s maximálním ochotnickým zápalem, mediální poradci jsou přesně těmi „kůl" pološílenými lidmi tak, jak si je většina z nás představuje. Moderátorka je – jak jinak – afektovanou kombinací rýpavého Václava Moravce a útočné „kotelnice" Michaely Jílkové. Nabízený mediální cirkus Husiny prostě jen překlápí známá klišé, která si o tom, jak svět médii funguje, utváříme.

Tématika kostnického koncilu je jakoby na pozadí – jen, aby to mělo nějaké kulisy, na kterých stereotypy půjde prezentovat. Předkládané obrazy jsou ploché, opakují se, po půlhodině přechází spíše v trapnost. Důsledkem je, že divák se po prvotním lehkém pobavení, začne velmi brzy nudit. A to je u inscenace, která trvá zhruba hodinu a vstupné stojí dvě stovky, skutečně špatně.

Psáno z premiéry 5. listopadu 2014.

IVA ČERNÁ, autorka je publicistka

Autor: Redakce

24.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Chřipka. Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

Chřipková epidemie je v plném proudu. Nemocných výrazně přibylo

Michal Škoda.
1

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Brno – Opoziční zastupitelka v Kohoutovicích Dana Kalčíková měla nárok na zveřejnění článku, který ji opakovaně redakční rada místního zpravodaje odmítala vydat. Zastupitelka za zelené a nezávislé se loni v březnu s žalobou obrátila na brněnský městský soud. Ten jí v pátek vyhověl.

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies