VYBERTE SI REGION

RECENZE: Melancholický virtuoz Dyens nadchl Brňany

Brno - Francouzsko-tuniský kytarista a skladatel Roland Dyens, který v Brně vystoupil u příležitosti 20. ročníku Mezinárodního kytarového festivalu, předvedl svůj tradiční, na inspirační zdroje bohatý repertoár. Koncert hostil v pondělí večer sál Nové radnice.

10.8.2011
SDÍLEJ:

Kytarista a skladatel Roland Dyens v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Po úvodní skvělé improvizované pětiminutovce následoval program složený z intimně lyrických, dobře uchopitelných sólových kusů. Improvizace je pro Dyense podle jeho slov důležitá a nenahraditelná, neboť umožňuje interpretovi a posluchačům společně zažít jedinečné okamžiky onoho „tady a teď.“
Le magicien, skladba vstřebávající vlivy flamenka, stopové prvky jazzu a klasické kytarové tradice, předeslala, v jakém duchu se bude koncert odvíjet.

Následoval Angel’s waltz, kompozice improvizačního charakteru, v níž Dyens naplno demonstroval svou virtuozitu. Jako protiváhu k vitálnímu přednesu španělských mistrů představil Francouz jinou polohu kytarového umění. Pro něj je kytara – snad lépe než jakýkoliv jiný nástroj, schopná vyjádřit velmi jemné nuance okamžité inspirace.

Následovalo pásmo z autorových aranžmá děl jeho oblíbených skladatelů (které Dyens, jak s nadsázkou řekl, zároveň miluje i nenávidí, neboť sami pro kytaru neskládali): u nás méně známého Španěla Isaaca Albénize, P. I. Čajkovského a F. Chopina. Zejména posledně jmenovaný vyhovuje Dyensovu naturelu. První polovinu večera uzavřela habanera (karibský lidový tanec) vtipně nazvaná Alba negra (Temné svítání) a skladbička, kterou kytarista označil jako Double hommage.

Velkému mistrovi jazzové kytary Django Reinhardtovi vzdal poté Dyens poctu svéráznou úpravou jeho standardu Nuages. Jazzu (zejména ve smyslu typické swingové pulzace) zde bylo pohříchu málo, provedení však působilo strhujícím dojmem.

Rytmus hraje celkově vzato v Dyensově hudbě poměrně malou roli. I ve skladbách s jasným metrem Francouz nejednou zastavil uprostřed taktu, rychle doladil kytaru nebo vyměnil polohu a pokračoval, jako by se nechumelilo – jde však o běžný „zlozvyk“ klasických kytaristů.

Jak řekl sympatický virtuóz, na každém jeho koncertě musí zaznít dvě věci: jedna improvizace a jeden Sor. Prvá položka již byla za námi, nyní nastal čas na Sora, tedy na Fernanda Sora neboli „Beethovena španělské kytary“. Jeho Le Calme je skutečně klidná variační kompozice v E dur, hráčsky ne příliš náročná a opět velmi dobře zapadající do celkové koncepce večera. Následovalo pásmo složené z aranžmá děl u nás neznámého, avšak v Brazílii nesmírně ceněného skladatele Pixinguinhy: lehce melancholické Lamentos, Rosa (kterou složil v šestnácti letech) a Carinhoso – jakási hymna stylu bossa nova. Vliv jihoamerické hudby je u Dyense silný, což kytarista ukázal i v poslední skladbě inspirované fascinujícím zvukem brazilského nástroje berimbau.

Jako přídavek zazněla autorova vlastní kompozice Comme le jour. V ní jako by chtěl ještě rychle napravit, že po celý večer naplno nepředvedl svou omračující zručnost. Dyens je vzácným typem umělce, který nedává svou virtuozitu okázale na odiv, spíše ji nechává jen tu a tam problesknout v jinak skromně působících introvertních kouscích.

Jeho technická výbava je však mimořádná. Perfektně ovládá a účelně využívá všechny zvuky, které je jeho nástroj schopný vydat. Rád střídá ostrý zvuk u kobyly s flétnovým zvukem u hmatníku, běžný způsob hry kombinuje s řadou technických fines, s hrou za nultým pražcem, škrábáním do strun, údery do korpusu a především s přirozenými flažolety. Předvedl také nevídanou formu tappingu – hru levou rukou přímo na hmatníku.

Dvě hodiny v Dyensově společnosti byly pro kytaristy jistě mimořádně inspirativním zážitkem, pro běžné posluchače pak příležitostí k uklidnění létem roztěkané mysli.

Kytarový festival

Program v následujících dnech:
10. srpna, 20.00 hod.,
Tetra Quartet (Londýn, Anglie)
11. srpna, 20.00 hod.,
Katona Twins (Maďarsko)
12. srpna, 20.00 hod.,
Jorge Caballeros (Peru, USA)
12. srpna, 16.00 hod., Koncert kytarového orchestru festivalu

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

10.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Michal Škoda.

Německé Aue láká Škodu a už jedná se Zbrojovkou

Ilustrační foto.

Soud rozhodl: Kohoutovický zpravodaj musí vydat článek opoziční zastupitelky

Útočník podle obžaloby zrovna znásilňoval jeho přítelkyni. On jen seděl vedle

Brno - Svazování, bití, dušení a znásilnění si podle obžaloby v březnu loňského roku prožila oběť šestatřicetiletého Jana Eliáše v jednom z brněnských bytů. Případ v pátek znovu projednával Krajský soud v Brně. Celé události měla přihlížet trojice mužů, včetně přítele oběti. Ten vypověděl, že všichni se naprosto báli ženu jakkoli bránit a celou noc raději seděli na pohovce a sledovali, co se děje.

Nové trolejbusy překonají i místa bez trolejí. Na baterie ujedou až 10 kilometrů

Brno – Až dělníci rozkopou a přeruší elektrické vedení ve Veveří nebo Údolní ulici, cestující městskou hromadnou dopravou nemusí omezovat pohyb trolejbusy. Brněnský dopravní podnik totiž plánuje koupit deset vozů, které využívají k pohonu také energii z baterií. Cestující v nich tak projedou i místy, kde nevedou troleje.

Na Plese jako Brno si lidé užijí Farnou a candáta. Letovice ovládnou piráti

Jižní Morava /TIP NA VÍKEND/ - Tři a půl tisíce porcí jídla, tři sta lahví šampaňského a třicet tisíc živých květin. Letošní Ples jako Brno přivítá přes šest set hostů v sobotu v osm hodin večer ve Fait Gallery v Brně. Program je podle slov organizátorů tento rok nejbohatší za posledních několik let.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies