VYBRAT REGION
Zavřít mapu

RECENZE: Melancholický virtuoz Dyens nadchl Brňany

Brno - Francouzsko-tuniský kytarista a skladatel Roland Dyens, který v Brně vystoupil u příležitosti 20. ročníku Mezinárodního kytarového festivalu, předvedl svůj tradiční, na inspirační zdroje bohatý repertoár. Koncert hostil v pondělí večer sál Nové radnice.

10.8.2011
SDÍLEJ:

Kytarista a skladatel Roland Dyens v Brně.Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Po úvodní skvělé improvizované pětiminutovce následoval program složený z intimně lyrických, dobře uchopitelných sólových kusů. Improvizace je pro Dyense podle jeho slov důležitá a nenahraditelná, neboť umožňuje interpretovi a posluchačům společně zažít jedinečné okamžiky onoho „tady a teď.“
Le magicien, skladba vstřebávající vlivy flamenka, stopové prvky jazzu a klasické kytarové tradice, předeslala, v jakém duchu se bude koncert odvíjet.

Následoval Angel’s waltz, kompozice improvizačního charakteru, v níž Dyens naplno demonstroval svou virtuozitu. Jako protiváhu k vitálnímu přednesu španělských mistrů představil Francouz jinou polohu kytarového umění. Pro něj je kytara – snad lépe než jakýkoliv jiný nástroj, schopná vyjádřit velmi jemné nuance okamžité inspirace.

Následovalo pásmo z autorových aranžmá děl jeho oblíbených skladatelů (které Dyens, jak s nadsázkou řekl, zároveň miluje i nenávidí, neboť sami pro kytaru neskládali): u nás méně známého Španěla Isaaca Albénize, P. I. Čajkovského a F. Chopina. Zejména posledně jmenovaný vyhovuje Dyensovu naturelu. První polovinu večera uzavřela habanera (karibský lidový tanec) vtipně nazvaná Alba negra (Temné svítání) a skladbička, kterou kytarista označil jako Double hommage.

Velkému mistrovi jazzové kytary Django Reinhardtovi vzdal poté Dyens poctu svéráznou úpravou jeho standardu Nuages. Jazzu (zejména ve smyslu typické swingové pulzace) zde bylo pohříchu málo, provedení však působilo strhujícím dojmem.

Rytmus hraje celkově vzato v Dyensově hudbě poměrně malou roli. I ve skladbách s jasným metrem Francouz nejednou zastavil uprostřed taktu, rychle doladil kytaru nebo vyměnil polohu a pokračoval, jako by se nechumelilo – jde však o běžný „zlozvyk“ klasických kytaristů.

Jak řekl sympatický virtuóz, na každém jeho koncertě musí zaznít dvě věci: jedna improvizace a jeden Sor. Prvá položka již byla za námi, nyní nastal čas na Sora, tedy na Fernanda Sora neboli „Beethovena španělské kytary“. Jeho Le Calme je skutečně klidná variační kompozice v E dur, hráčsky ne příliš náročná a opět velmi dobře zapadající do celkové koncepce večera. Následovalo pásmo složené z aranžmá děl u nás neznámého, avšak v Brazílii nesmírně ceněného skladatele Pixinguinhy: lehce melancholické Lamentos, Rosa (kterou složil v šestnácti letech) a Carinhoso – jakási hymna stylu bossa nova. Vliv jihoamerické hudby je u Dyense silný, což kytarista ukázal i v poslední skladbě inspirované fascinujícím zvukem brazilského nástroje berimbau.

Jako přídavek zazněla autorova vlastní kompozice Comme le jour. V ní jako by chtěl ještě rychle napravit, že po celý večer naplno nepředvedl svou omračující zručnost. Dyens je vzácným typem umělce, který nedává svou virtuozitu okázale na odiv, spíše ji nechává jen tu a tam problesknout v jinak skromně působících introvertních kouscích.

Jeho technická výbava je však mimořádná. Perfektně ovládá a účelně využívá všechny zvuky, které je jeho nástroj schopný vydat. Rád střídá ostrý zvuk u kobyly s flétnovým zvukem u hmatníku, běžný způsob hry kombinuje s řadou technických fines, s hrou za nultým pražcem, škrábáním do strun, údery do korpusu a především s přirozenými flažolety. Předvedl také nevídanou formu tappingu – hru levou rukou přímo na hmatníku.

Dvě hodiny v Dyensově společnosti byly pro kytaristy jistě mimořádně inspirativním zážitkem, pro běžné posluchače pak příležitostí k uklidnění létem roztěkané mysli.

Kytarový festival

Program v následujících dnech:
10. srpna, 20.00 hod.,
Tetra Quartet (Londýn, Anglie)
11. srpna, 20.00 hod.,
Katona Twins (Maďarsko)
12. srpna, 20.00 hod.,
Jorge Caballeros (Peru, USA)
12. srpna, 16.00 hod., Koncert kytarového orchestru festivalu

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

10.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policistou na zkoušku si vyzkoušel už dřív také redaktor Brněnského deníku Rovnost (na snímku).
12

Testy udělá minimum zájemců. V kraji chybí 60 policistů, o třetinu méně než loni

Tomáš Jablonský.

Jablonský po premiéře za Zbrojovku: Doma to musíme víc rozbalit

V brněnském babyboxu našli holčičku. Pupečník měla zavázaný provázkem na buřty

Brno – V pořadí šestnácté dítě našli v úterý večer lékaři v brněnském babyboxu v Nemocnici Milosrdných bratří.

Ubu králem aneb Donutilové se opět setkávají. Na scéně Husy na provázku

Brno – Před třemi lety se Miroslav Donutil a jeho syn Martin na scéně Divadla Husy na provázku setkali poprvé – v inscenaci Amadeus (tj. Milovaný bohem). Letos jejich herecké partneření pokračuje. Provázek uvede v premiéře inscenaci skandální hry Král Ubu, která v době své premiéry ve Francii vzbudila velké pozdvižení už při prvním slově: Merdre!

OBRAZEM: Lidé si připomněli oběti totality. Na pozůstatcích popraviště

Brno /VIDEO/ – Památku obětí totalit uctili lidé při pietním aktu na nádvoří bývalé věznice. K popravišti položili květiny i svíčky.

Obávaný dům v Žabovřeskách? Po protestech lidí chce radnice pozemek zpět

Brno – Sedmi stovkám lidí, kteří podepsali petici proti stavbě bytového domu v brněnské Plovdivské ulici, svitla naděje na úspěch. Bývalou výměníkovou stanici, na jejímž místě developer plánoval stavět byty, od něj chtějí získat žabovřeští radní. Rozhodli se tak po protestech obyvatel místního sídliště, o nichž už Brněnský deník Rovnost informoval.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies