VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Měsíční kámen: parodie s přemírou dobra

Brno /FOTOGALERIE, RECENZE/ - Autorská komedie Měsíční kámen v nastudování Městského divadla Brno je rozvleklou, ale nápaditou žánrovou koláží s přesahy do filmu.

17.5.2011 3
SDÍLEJ:

Michal Isteník a Evelína Kachlířová ztvárňují dvojici Danteho a Kacy.Foto: Jef Kratochvil

Parodie, western, horor, gangsterka i thriller. Tyto žánry mísí první autorský činoherní titul Městského divadla Brno ve stávající sezoně – Měsíční kámen. A i když komedie srší nápady, dobrými hereckými výkony a má atraktivní výtvarné zpracování, zahrnuje diváka přílišným množstvím textu. Děj se zadrhává a nadsázka se vytrácí kamsi do ztracena.

Pod inscenací jsou podepsáni Petr Štěpán, Stanislav Slovák a Jan Šotkovský, kteří si pohrávají s odkazy filmových tvůrců Quentina Tarantina, George Romera či Roberta Rodrigueze. Propojení „nízkých“ témat a formální dokonalosti však sklouzává k banalitám a kultovní filmy, jimiž se divadelníci inspirovali, jsou pro nezasvěceného diváka jen stěží čitelné. Nadějnou snahu autorského tria tak na jevišti pohřbívá přílišné množství slov a černý humor ustupuje podbízivosti.

Scénář vychází z více než šestisetstránkové Knihy beze jména vydané pod pseudonymem Bourbona Kida. Rozvětvený příběh o Měsíčním kameni, po němž prahnou mniši i gangsteři, autoři zjednodušili. Částečně pozměnili pointu a jednotlivé scény navlékli na detektivní linku obepínající různorodé žánry. Chytli se však do pasti, které se nemohli vyhnout, pokud chtěli (i když ne otrocky) dodržet syžet knihy. Výsledkem je spletitá a doslovná koláž, jíž by prospěly škrty a krácení.

Měsíční kámen má být současně poctou béčkovým filmům z padesátých, šedesátých a sedmdesátých let, jež si libují v násilí, nelogičnostech a absurditě. Lehkost a přímočarost těchto krváků, romerovek a splatterů se však z jeviště často vytrácí. Inscenace má hluchá místa s bezduchými dialogy (ty mají v chytré parodii primitivně pouze vypadat) bez dalších přesahů. Jako by Bourbon Kid brněnským tvůrcům vytyčil příliš vysoké mantinely, které se s respektem k předloze báli překročit.

Rozvláčné tempo děje udávají epizody odehrávající se před projekčním plátnem (animace Petra Hlouška), záběry zachycují více než desítku různých míst v Mexiku. S projekcemi souzní scéna Jaroslava Milfajta: oprýskaný bar, plot, lampa… Věrohodné je prolínání animací s výstupy herců, jako například při jízdě cadillacem vyobrazeným pouze na plátně. Nevýrazné je naopak filmové dotváření interiérů v pískových barvách utopených kdesi v „rohu“ pokoje. Přesto je vizuální stránka jednou z nejpoutavějších složek inscenace a snad by ji ještě více oživila výraznější stylizace. Promítání stékající krve nebo vzkaz divákům před přestávkou (nápis To Be Continued) lze jen ocenit, k ozvláštnění více než dvouhodinového představení to však nestačí.

Přehlédnout nelze nadšení herců, kteří mnohdy ztvárňují více postav. V krátkém, emočně rozpolceném výstupu, je výborná Lucie Zedníčková, o správnou míru nadsázky své postavy obohacují Ladislav Kolář (rváč Rodeo Rex, tolik připomínající kultovního Dannyho Treja) a Stano Slovák v roli Elvise šňupajícího nekončící lajnu kokainu (alternuje s Jánem Jackuliakem). Ústřední pár Danteho a jeho dívky Kacy věrohodně ztvárnili Michal Isteník s Evelínou Kachlířovou.

S hudbou inscenace pracuje minimálně, což je zarážející, protože mohla být jejím výsadním trumfem. Hudební předěly završují jen zlomek scén a více než k odlehčení děje napomáhají k odpoutání pozornosti od přestaveb na jevišti. V souladu s žánrovou pestrostí a všudypřítomnou parodií jsou kostýmy Andrey Kučerové.

Nabízí se otázka, jakému typu diváka je inscenace určena. Samozřejmě všem, bez rozdílu věku a znalosti filmového rukopisu Rodrigueze, Tarantina či Romera, avšak… v tom je její největší slabost. Dramatizace Knihy beze jména ustrnula rozkročena někde mezi zcela specifickým výsledným tvarem a ohleduplností autorů k tomu, co očekává publikum. Snad právě proto brutalitu vytěsňuje něha, násilí ustupuje romantickému cukrování a absurditu zastírá podbízivý humor. Žánrové fanoušky tak Měsíční kámen nejspíš zklame a divadelní konzervativci se budou rozpačitě podivovat tomu, jak může někdo vtipkovat nad rozporcovanou mrtvolou.

Přesto v sobě tato komedie ukrývá cosi sympatického; odhodlání autorů převést na jeviště žánr, který je na české scéně vlastní výhradně filmu, i odvahu Městského divadla nastudovat inscenaci, která se tolik liší od stávajících titulů na repertoáru.

Upírsko-gangsterská komedie

Inscenace:
Měsíční kámen
Autoři:
Bourbon Kid, Petr Štěpán, Jan Šotkovský a Stano Slovák
režie:
Stano Slovák
kostýmy:
Andrea Kučerová
scéna:
Jaroslav Milfajt
animace:
Petr Hloušek
hudba:
Karel Albrecht.
Premiéra: 9. dubna 2011 v Městském divadle Brno

psáno z reprízy 29. dubna.

Autor: Markéta Stulírová

17.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnské letiště v Tuřanech - ilustrační foto.
2

Linka z Brna do Eindhovenu končí. WizzAir ji v říjnu zruší

Ilustrační foto.

Muž se chtěl otrávit výfukovými plyny. Policista mu zachránil život

Důchodkyně našla na chodníku 200 tisíc korun. Brašnu s penězi odnesla strážníkům

Brno /ANKETA/ - Přes dvě stě tisíc korun, osobní doklady i platební kartu přinesla ve středu v kožené brašně na řečkovickou služebnu strážníků šestašedesátiletá žena. Našla ji na chodníku v Ječné ulici. Zapomněl ji tam čtyřiasedmdesátiletý muž.

Začíná souboj žluté a zelené. Cestující z Brna do Prahy svezou další autobusy

Brno /FOTOGALERIE/ – Zelená či žlutá, to je oč tu běží. Dosud dominantní brněnský dopravce RegioJet dostává těžkou konkurenci na trase z Brna do Prahy. Flixbus, charakteristický zelenými autobusy, od čtvrtka zvyšuje počet spojů do a z hlavního města. Celkem jich bude jezdit osmadvacet párů denně. Dosud přes Brno provozoval jen mezinárodní linky.

RegioJet zlevnil autobusové jízdenky do Prahy. Reaguje na FlixBus

Brno – V den, kdy narostla konkurence na autobusové lince z Brna do Prahy, se rozhodl brněnský dopravce RegioJet snížit ceny jízdného. „Od čtvrtka nabízíme jízdenky od 149 korun,“ informoval mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Kotzian: Výstava aut v centru Brna obrala město o miliony korun

Brno – Při konání červencové prodejní výstavy ojetých aut Mototechna mělo město přijít o peníze z místních poplatků. S takovou kritikou pořadatelů přišel ve středu Robert Kotzian ze spolku Brno+.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení