Tajemný příběh o střetu dětské nevinnosti s cynickým světem dospělých stvořila ve své novele nejprve v padesátých letech minulého století spisovatelka Mary Hayley Bellová. Podle knížky vznikl v roce 1961 úspěšný britský film, který získal nominace na pět britských filmových cen. Muzikálová adaptace měla premiéru až v roce 1996 ve Washingtonu. „Na Broadway se ale tehdy muzikál nedostal. Proto jej Weber přepracoval a uvedl o dva roky později v Londýně. Zde se s obrovským úspěchem hrál tři roky a dosáhl více než tisíce repríz," popsala historii vzniku díla dramaturgyně Klára Latzková. Dodala, že hlavní změnou oproti novele a filmu byl přesun příběhu z anglického venkova na americký jih.

Děj přesazený do Louisiany se tak točí kolem tří farmářských dětí, které jednou ve stodole náhodou narazí na záhadného muže. Pod vlivem příběhů z nedělní školy jej začnou považovat za Ježíše Krista. Ve skutečnosti ovšem muže hledá policie coby uprchlého trestance. Děti o muže pečují a skrývají jej, dospělí jej naopak chtějí nemilosrdně zlikvidovat a neuvědomují si, že možná odsuzují nevinného člověka. „Hlavním poselstvím příběhu je dokázat se na svět dívat dětskýma, tedy čistýma a nezkaženýma, očima. Tohle už totiž bohužel svět dospělých absolutně ztratil. Podobná poselství bývala obsažena už v mých dřívějších režiích, muzikálech Mary Poppins nebo Let snů - Lili, ale to byly pohádky. Tentokrát jde o skutečný příběh, vážné drama se silným tématem. Na konci příběhu o tom, že jsou lidé z velké části takoví, jak se k nim chováme a za jaké je považujeme, stojí nezodpovězená otázka, zda onen muž ve stodole byl, nebo nebyl Ježíšem," přiblížil režisér Petr Gazdík.

Sám se k muzikálu dostal přes hudební složku díla, která je svojí kompozici blízká jiným Weberovým titulům, Evitě či Jesus Christ Superstar. „Kdysi dávno ještě v devadesátých letech jsem si koupil cédéčko se soundtrackem k Whistle Down The Wind. Jako jedno z mála muzikálových jsem si ho poslechl několikrát, a ohromně mě zaujalo. Muzikál je napěchovaný hity, vlastně téměř každá píseň je zde hit. Třeba slavnou píseň s anglickým originálním názvem No Matter What, kterou v muzikálu interpretuje sbor dětí, nazpívala na albu irská skupina Boyzone," uvedl Gazdík.

To potvrzuje i autor hudebního nastudování Dan Kalousek. „Muzikál neobsahuje žádné lacině líbivé melodie, ale náročnou symfonickou hudbu s rockovými prvky, která je nositeli dramatických situací," naznačil Kalousek, který bude současně i dirigentem jednotlivých představení. Muzikál doprovodí živý pětatřicetičlenný orchestr.

Velký prostor mají v Pískání po větru dětští představitelé, kterých dohromady v muzikálu vystupuje v alternacích na čtyřicet. „Každé z nich má přitom v muzikálu nějaké své sólo, ať už pěvecké nebo pohybové. Všichni hlavně musejí být herecky přesvědčiví, neboť společně drží tajemství o hlavním hrdinovi. Dospělí herci zde mají zase tentokrát funkci téměř antického chóru," uvedl Gazdík.

Pískání po větruAutoři: Andrew Lloyd Webber , Jim Steinman, Patricia Knop, Gale Edwards
Režie: Petr Gazdík, překlad: Petr Gazík, Karel Škarka, dramaturg: Klára Latzková, kostýmy: Andrea Kučerová, scéna: Emil Konečný, hudební nastudování a dirigenti: Dan Kalousek, Jakub Žídek, choreografie: Carli Rebecca Jefferson, projekce: Petr Hloušek.
Hrají: Jiří Mach, Petr Gazík, Eliška Skálová, Kateřina Marie Fialová, Alena Juráčková, Viktória Matušovová, Tomáš Sagher, Dušan Vitázek aj.
Premiéra: 24. října 2015, začátek v 19.00 hodin
Uvede: Městské divadlo Brno, Hudební scéna