Muzikál podle námětu skladatele Jerryho Hermana a libretisty a textaře Michaele Stewarta uvádí Městské divadlo vůbec poprvé, přestože na českých jevištích jde v pořadí už o dvaadvacátou adaptaci. „V Brně Dolly naposledy uvádělo v devadesátých letech Národní divadlo, v hlavní roli se Zdenou Herfortovou. Ta u nás teď ztvárňuje menší roli Ernestiny. A v současné době hrají tento titul ještě v Ostravě a Opavě,“ přiblížil současné adaptace dramaturg brněnské inscenace Jan Šotkovský.

Režisér Gustav Skála, který pro Městské divadlo Brno v minulosti nastudoval už úspěšné komedie Brouk v hlavě a Charleyova teta, se s muzikálem Hello, Dolly! setkává potřetí. Uvedl jej v Pardubicích a v Olomouci, kde obě inscenace dosáhly přes padesát repríz. „Jde o divácky vděčný titul, ke kterému se i tvůrci opakovaně rádi vrací. Důležité je vycházet z textu, který je dostatečně nosný sám o sobě, a adaptaci postavit na silných hereckých výkonech,“ přiblížil inscenační postupy Skála.

V nejnovějším nastudování se podle svých slov snažil najít nový inscenační klíč, který podpořil důrazem na velkou výpravu a činoherní rovinu příběhu. „Udělali jsme z toho trochu retromuzikál včetně dobových reálií a malovaných kulis. Scéna a kostýmy jsou tady jedny z nejhezčích, jaké jsem kdy v divadle viděl,“ přiznal režisér Skála.

Podle režiséra zaručuje muzikálu Hello, Dolly! stálou oblibu hlavně to, že zobrazuje malé prosté starosti obyčejných lidí. „Příběh neřeší žádné zásadní filozofické problémy, ale běžné věci, které se dotýkají každého z nás. Proto diváci příběhu dobře rozumí. Stejně jako muzikálové postavy, i my jsme často znovu na startovní čáře a snažíme se ve svém životě něco změnit,“ vysvětlil zápletku Skála.

Příběh vdovy Dolly Leviové, nabručeného kupce z Yonkers Horáce Vandergeldera a jeho obchodních příručích Kornelia a Barnabášem zažil světovou premiéru na newyorské Broadwayi v roce 1964. Ještě předtím však stejnojmennou titulní píseň proslavil svým typickým chraplavým hlasem Louis Armstrong, který se v roce 1969 objevil i ve slavné filmové adaptaci režiséra Gena Kellyho s Barbrou Streisandovou v hlavní roli. „U nás máme v představitelkách Dolly taky už silnou tradici. V Karlíně tuto roli ztvárnily třeba legendární Nelly Gajerová, Laďka Kozderková, Carmen Mayerová nebo naposledy Jitka Molavcová,“ připomněl české herečky asistent režie a současně představitel Horáce Igor Ondříček.

V Městském divadle se rolí Dolly Leviové vrací na jeviště po roční mateřské přestávce herečka Alena Antalová. V alternaci ji doplní mladší kolegyně Ivana Vaňková. „Každá jsou úplně jiná. Ivanka je jemnější, subtilnější, představuje víc liščí postoj. Alenka je zase robustnější, rozšafnější, takový ženský parní válec. Ale obě přesně vědí, proč to hrají právě takhle. Dokazují tak, že stejného cíle lze dosáhnout různými ženskými zbraněmi,“ popsal odlišný přístup obou hereček Skála.

„Nikdy jsem si nemyslela, že bych Dolly mohla hrát, protože jsem typově úplně jiná. Ale určitě je to nejbarvitější role, s jakou jsem se zatím na jevišti setkala,“ doplnila režiséra herečka Ivana Vaňková.