VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mizerná Bystrouška uzavřela festival Divadelní svět Brno

Brno /RECENZE/ - Mizerná a nechápající. Taková byla inscenace Janáčkovy opery Liška Bystrouška, která uzavřela letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno, věnovaný rozmanitým podobám hudebního divadla.

17.6.2013
SDÍLEJ:

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.Foto: Karel Cudlín

Představení vzniklé v koprodukci brněnského Městského a Národního divadla uvedené 14. června večer pod širým nebem v parku na Moravském náměstí mělo festival původně otevírat. Kvůli očekávanému dešti jej však pořadatelé přesunuli až na jeho závěr. První tóny předehry tak probleskly do šumění večerního města až po ukončení průvodu masek.

Opera zazněla v sestříhané verzi a některé postavy (Rechtor, Farář, Jezevec, Pásek, Pásková) byly vypuštěny. Kompromisní režijní a dramaturgické řešení, posílené chybami technického rázu (problémy s ozvučením, mikrofony), způsobilo, že tuto inscenaci nelze hodnotit jinak než jako nepodařenou. A to i přesto, že pěvecké výkony sólistů i sboru a hra orchestru byly na dobré úrovni. Nechat operní pěvce pro nějakých sto dvacet lidí zpívat na chrčící mikrofony a přenášet hru orchestru nevýkonnými reproduktory, to je prostě omyl. Jako šampaňské perlivou Janáčkovu hudbu jsme v tom, co se linulo z reproduktorů, bohužel spíše tušili, než skutečně slyšeli.

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.

Po čistě „hudební" stránce bylo představení v pořádku: nikterak oslnivé, ale ani ne urážlivé. V tomto ohledu bych vyzdvihl postavu Revírníka, ztělesněnou Jiřím Kleckerem, skvěle zazpívanou, prožitou, a tudíž přesvědčivou. Tereza Merklová Kyzlinková svým lehkým lyrickým sopránem pěkně charakterizovala titulní roli Bystroušky. Její banální, plakátově křiklavé herecké kreace (zde je ovšem na vině režie) však postavu zbytečně vulgarizovaly. Herecky tradičně velmi solidní a pěvecky jistá byla mezzosopranistka Jana Wallingerová v roli lišáka Zlatohřbítka. Naopak Harašta Petra Císaře byl poněkud krátkodechý a nevýrazný. Jakub Klecker, dirigující orchestr a sbor brněnského Národního divadla, má evidentně partituru opery dobře zažitou, už ji však mnohokrát interpretoval lépe.

Mnohem problematičtěji však působila upachtěná režijní koncepce opery, za niž je zodpovědný mladý Tomáš Pilař, a scénografické řešení Jaroslava Milfajta. Zasazení opery do exteriéru může samo o sobě fungovat natolik, že původní dílo kvalitativně umocňuje – jako například kreace režiséra Karla Drgáče v rámci operního festivalu v Garsu nebo Věc Cage teamu Štědroň-Medek-Piňos provedená loni v létě na zahradě Janáčkova „domečku".

To ovšem není případ Pilařovy Bystroušky. Scéna, sestávající ze stromů parku, jednoho ležícího kmene a jakéhosi náznaku plotu, působila banálně naturalisticky, snad v duchu špatně pochopeného „naturalismu" Janáčkova; chyběl zde ozvláštňující detail, který by vytvořil atmosféru.

Výsledný dojem nezachránila ani samoúčelná a nedotažená práce s červeným a 
zeleným světlem. Kostýmy 
Neila Irishe, převzaté z Con-wayovy inscenace hrané v Národním divadle Brno, jsou v pořádku, byť nijak zvlášť překvapivé. Hravý a přitom drásavý erotismus, jindy přítomný v díle, se také kamsi vytratil.

Tento výsledný nedodělaně působící, neprofesionální quasi-muzikálový tvar je v zásadě nepřijatelný. Operního fajnšmekra nemůže absolutně uspokojit a svátečního nebo začínajícího operního diváka by mohl od návštěv dalších podobných inscenací úspěšně odradit. Už vůbec nechápu, proč se právě tímto představením prezentuje brněnské Národní divadlo na mezinárodním festivalu.

Příští rok uplyne devadesát let od brněnské a zároveň světové premiéry tohoto Janáčkova v mnoha ohledech vrcholného díla. Uvidíme, jak se s touto výzvou v Brně popasují.

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je muzikolo

Příhody lišky Bystroušky (Leoš Janáček)

Uvedení: pátek 14. června na Moravském náměstí v Brně

Režie: T. Pilař, dirigent: J. Klecker, scénografie, prostorové řešení: J. Milfajt, světelný design: A. Janěk, sbormistr: P. Koňárek, pohybová spolupráce, choreografie: H. Litterová, zvuk: P. Gazdík, M. Vorlíček

Autor: Redakce

17.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Český reprezentant a bývalý hráč brněnské Komety Michal Kempný.

Proti Finsku už za českou reprezentaci naskočí i obránce Chicaga Kempný

Déšť. Ilustrační foto.

Pršet bude dál. Počasí se zlepší až o víkendu

Sebevrah skočil z mostu na D1. Náraz přežil, je ale těžce zraněný

Brněnsko – O sebevraždu skokem z mostu se ve středu v osm hodin večer pokusil starší muž na dálnici u Devíti křížů na Brněnsku. „Jednalo se o muže, který se narodil v roce 1962," uvedla mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová. Dodala, že auta místem projedou jedním pruhem a velké kolony se na místě netvoří.

Naše práce lidi hřeje, zní z výrobny kotlů. Ročně jich zhotoví 15 tisíc

Rapotice /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Všechno, co děláme, hřeje. Výstižné motto používá společnost Thermona v Rapoticích, které patří další díl seriálu Deníku Rovnost Za zavřenými dveřmi.

Šnečí tempo budování dálnic? Hlavně kvůli zpožděnému územnímu plánu, tvrdí

Jižní Morava – Hlavní příčinou současných průtahů při přípravě stavby nových dálnic a silnic první třídy v Jihomoravském kraji je zrušení schválených zásad územního rozvoje před téměř pěti lety. Shodují se na tom zástupci Ředitelství silnic a dálnic i poslanec a místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Jaroslav Klaška.

Konec červených v noci na semaforech? Rozhodne analýza. Jedou kvůli bezpečnosti

Brno /ANKETA/ - Část řidičů i brněnských politiků chce prověřit celonoční provoz křižovatek řízených semafory. V Brně jich je čtyřiadvacet a zpomalují provoz. Semafory se nevypínají kvůli bezpečnosti.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies