VYBERTE SI REGION

Mizerná Bystrouška uzavřela festival Divadelní svět Brno

Brno /RECENZE/ - Mizerná a nechápající. Taková byla inscenace Janáčkovy opery Liška Bystrouška, která uzavřela letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno, věnovaný rozmanitým podobám hudebního divadla.

17.6.2013
SDÍLEJ:

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.Foto: Karel Cudlín

Představení vzniklé v koprodukci brněnského Městského a Národního divadla uvedené 14. června večer pod širým nebem v parku na Moravském náměstí mělo festival původně otevírat. Kvůli očekávanému dešti jej však pořadatelé přesunuli až na jeho závěr. První tóny předehry tak probleskly do šumění večerního města až po ukončení průvodu masek.

Opera zazněla v sestříhané verzi a některé postavy (Rechtor, Farář, Jezevec, Pásek, Pásková) byly vypuštěny. Kompromisní režijní a dramaturgické řešení, posílené chybami technického rázu (problémy s ozvučením, mikrofony), způsobilo, že tuto inscenaci nelze hodnotit jinak než jako nepodařenou. A to i přesto, že pěvecké výkony sólistů i sboru a hra orchestru byly na dobré úrovni. Nechat operní pěvce pro nějakých sto dvacet lidí zpívat na chrčící mikrofony a přenášet hru orchestru nevýkonnými reproduktory, to je prostě omyl. Jako šampaňské perlivou Janáčkovu hudbu jsme v tom, co se linulo z reproduktorů, bohužel spíše tušili, než skutečně slyšeli.

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.

Po čistě „hudební" stránce bylo představení v pořádku: nikterak oslnivé, ale ani ne urážlivé. V tomto ohledu bych vyzdvihl postavu Revírníka, ztělesněnou Jiřím Kleckerem, skvěle zazpívanou, prožitou, a tudíž přesvědčivou. Tereza Merklová Kyzlinková svým lehkým lyrickým sopránem pěkně charakterizovala titulní roli Bystroušky. Její banální, plakátově křiklavé herecké kreace (zde je ovšem na vině režie) však postavu zbytečně vulgarizovaly. Herecky tradičně velmi solidní a pěvecky jistá byla mezzosopranistka Jana Wallingerová v roli lišáka Zlatohřbítka. Naopak Harašta Petra Císaře byl poněkud krátkodechý a nevýrazný. Jakub Klecker, dirigující orchestr a sbor brněnského Národního divadla, má evidentně partituru opery dobře zažitou, už ji však mnohokrát interpretoval lépe.

Mnohem problematičtěji však působila upachtěná režijní koncepce opery, za niž je zodpovědný mladý Tomáš Pilař, a scénografické řešení Jaroslava Milfajta. Zasazení opery do exteriéru může samo o sobě fungovat natolik, že původní dílo kvalitativně umocňuje – jako například kreace režiséra Karla Drgáče v rámci operního festivalu v Garsu nebo Věc Cage teamu Štědroň-Medek-Piňos provedená loni v létě na zahradě Janáčkova „domečku".

To ovšem není případ Pilařovy Bystroušky. Scéna, sestávající ze stromů parku, jednoho ležícího kmene a jakéhosi náznaku plotu, působila banálně naturalisticky, snad v duchu špatně pochopeného „naturalismu" Janáčkova; chyběl zde ozvláštňující detail, který by vytvořil atmosféru.

Výsledný dojem nezachránila ani samoúčelná a nedotažená práce s červeným a 
zeleným světlem. Kostýmy 
Neila Irishe, převzaté z Con-wayovy inscenace hrané v Národním divadle Brno, jsou v pořádku, byť nijak zvlášť překvapivé. Hravý a přitom drásavý erotismus, jindy přítomný v díle, se také kamsi vytratil.

Tento výsledný nedodělaně působící, neprofesionální quasi-muzikálový tvar je v zásadě nepřijatelný. Operního fajnšmekra nemůže absolutně uspokojit a svátečního nebo začínajícího operního diváka by mohl od návštěv dalších podobných inscenací úspěšně odradit. Už vůbec nechápu, proč se právě tímto představením prezentuje brněnské Národní divadlo na mezinárodním festivalu.

Příští rok uplyne devadesát let od brněnské a zároveň světové premiéry tohoto Janáčkova v mnoha ohledech vrcholného díla. Uvidíme, jak se s touto výzvou v Brně popasují.

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je muzikolo

Příhody lišky Bystroušky (Leoš Janáček)

Uvedení: pátek 14. června na Moravském náměstí v Brně

Režie: T. Pilař, dirigent: J. Klecker, scénografie, prostorové řešení: J. Milfajt, světelný design: A. Janěk, sbormistr: P. Koňárek, pohybová spolupráce, choreografie: H. Litterová, zvuk: P. Gazdík, M. Vorlíček

Autor: Redakce

17.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Židenický místostarosta Kunc byl podle inspekce hrubý na zaměstnance radnice

Automatické sněžné řetězy jsou český vynález

Automatické sněhové řetězy. Nový vynález pochází z Česka

Kamechy a Žebětín spojí chodník a cyklostezka. Cenu zvyšují výkupy pozemků

Brno – Chodník podél silnice ze sídliště Kamechy do Žebětína ocení matky s kočárky a další chodci, kteří kolem Žebětínského rybníka procházejí. Pokud se vše podaří, žebětínská radnice ho chce začít stavět příští rok.

Mrazy: rybáři denně sekají díry do ledu, ryby se nadechují jen párkrát za minutu

Pohořelice - Rybáři z Rybníkářství Pohořelice od začátku letošního roku, kdy teploměr téměř neustále ukazuje teploty pod bodem mrazu, obcházejí chovné rybníky a denně prořezávají do ledu prohlubně. Do rybníka tak vnikne více světla, fytoplankton může nastartovat fotosyntézu a dodává vodě potřebný kyslík.

AKTUALIZOVÁNO

Pojď hrát hokej, láká sportovní akce jihomoravské děti. Čekají je zábavné nábory

Jižní Morava – Mnozí si nasadí poprvé brusle a poprvé posunou hokejkou puk. Český svaz ledního hokeje pořádá pro děti ve věku od čtyř do osmi let celorepublikovou akci Týden hokeje s heslem Pojď hrát hokej, při níž si vyzkouší zdarma tento sport.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies