VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mizerná Bystrouška uzavřela festival Divadelní svět Brno

Brno /RECENZE/ - Mizerná a nechápající. Taková byla inscenace Janáčkovy opery Liška Bystrouška, která uzavřela letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno, věnovaný rozmanitým podobám hudebního divadla.

17.6.2013
SDÍLEJ:

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.Foto: Karel Cudlín

Představení vzniklé v koprodukci brněnského Městského a Národního divadla uvedené 14. června večer pod širým nebem v parku na Moravském náměstí mělo festival původně otevírat. Kvůli očekávanému dešti jej však pořadatelé přesunuli až na jeho závěr. První tóny předehry tak probleskly do šumění večerního města až po ukončení průvodu masek.

Opera zazněla v sestříhané verzi a některé postavy (Rechtor, Farář, Jezevec, Pásek, Pásková) byly vypuštěny. Kompromisní režijní a dramaturgické řešení, posílené chybami technického rázu (problémy s ozvučením, mikrofony), způsobilo, že tuto inscenaci nelze hodnotit jinak než jako nepodařenou. A to i přesto, že pěvecké výkony sólistů i sboru a hra orchestru byly na dobré úrovni. Nechat operní pěvce pro nějakých sto dvacet lidí zpívat na chrčící mikrofony a přenášet hru orchestru nevýkonnými reproduktory, to je prostě omyl. Jako šampaňské perlivou Janáčkovu hudbu jsme v tom, co se linulo z reproduktorů, bohužel spíše tušili, než skutečně slyšeli.

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.

Po čistě „hudební" stránce bylo představení v pořádku: nikterak oslnivé, ale ani ne urážlivé. V tomto ohledu bych vyzdvihl postavu Revírníka, ztělesněnou Jiřím Kleckerem, skvěle zazpívanou, prožitou, a tudíž přesvědčivou. Tereza Merklová Kyzlinková svým lehkým lyrickým sopránem pěkně charakterizovala titulní roli Bystroušky. Její banální, plakátově křiklavé herecké kreace (zde je ovšem na vině režie) však postavu zbytečně vulgarizovaly. Herecky tradičně velmi solidní a pěvecky jistá byla mezzosopranistka Jana Wallingerová v roli lišáka Zlatohřbítka. Naopak Harašta Petra Císaře byl poněkud krátkodechý a nevýrazný. Jakub Klecker, dirigující orchestr a sbor brněnského Národního divadla, má evidentně partituru opery dobře zažitou, už ji však mnohokrát interpretoval lépe.

Mnohem problematičtěji však působila upachtěná režijní koncepce opery, za niž je zodpovědný mladý Tomáš Pilař, a scénografické řešení Jaroslava Milfajta. Zasazení opery do exteriéru může samo o sobě fungovat natolik, že původní dílo kvalitativně umocňuje – jako například kreace režiséra Karla Drgáče v rámci operního festivalu v Garsu nebo Věc Cage teamu Štědroň-Medek-Piňos provedená loni v létě na zahradě Janáčkova „domečku".

To ovšem není případ Pilařovy Bystroušky. Scéna, sestávající ze stromů parku, jednoho ležícího kmene a jakéhosi náznaku plotu, působila banálně naturalisticky, snad v duchu špatně pochopeného „naturalismu" Janáčkova; chyběl zde ozvláštňující detail, který by vytvořil atmosféru.

Výsledný dojem nezachránila ani samoúčelná a nedotažená práce s červeným a 
zeleným světlem. Kostýmy 
Neila Irishe, převzaté z Con-wayovy inscenace hrané v Národním divadle Brno, jsou v pořádku, byť nijak zvlášť překvapivé. Hravý a přitom drásavý erotismus, jindy přítomný v díle, se také kamsi vytratil.

Tento výsledný nedodělaně působící, neprofesionální quasi-muzikálový tvar je v zásadě nepřijatelný. Operního fajnšmekra nemůže absolutně uspokojit a svátečního nebo začínajícího operního diváka by mohl od návštěv dalších podobných inscenací úspěšně odradit. Už vůbec nechápu, proč se právě tímto představením prezentuje brněnské Národní divadlo na mezinárodním festivalu.

Příští rok uplyne devadesát let od brněnské a zároveň světové premiéry tohoto Janáčkova v mnoha ohledech vrcholného díla. Uvidíme, jak se s touto výzvou v Brně popasují.

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je muzikolo

Příhody lišky Bystroušky (Leoš Janáček)

Uvedení: pátek 14. června na Moravském náměstí v Brně

Režie: T. Pilař, dirigent: J. Klecker, scénografie, prostorové řešení: J. Milfajt, světelný design: A. Janěk, sbormistr: P. Koňárek, pohybová spolupráce, choreografie: H. Litterová, zvuk: P. Gazdík, M. Vorlíček

Autor: Redakce

17.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Trenér Miloslav Machálek.
1

Záchranář nebo třeba malíř? Fanoušci spekulují nad novým trenérem Zbrojovky

Vysněné dětské postele

Nejstarší strom v Lužánkách je stabilní. 230 let starý dub vydrží ještě roky

Brno – Jeden z nejstarších stromů v Lužánkách, dub uherský, je v pořádku a vyvrácení mu nehrozí. Vyplývá to z výsledků úterního testování, které měli za úkol zaměstnanci Veřejné zeleně města Brna.

Otevření kina Art se zpozdí kvůli azbestu. Odstranění vyjde na dva a půl milionu

Brno – První diváci se do zrekonstruovaného kina Art podívají o něco později. Za prodloužení stavebních prací může azbestový nátěr, který stavbaři našli na stěnách.

V Králově Poli přibudou nové moderní byty. I s parkem a vnitrobloky

Brno - Tisíce metrů čtverečních v bývalém průmyslovém areálu mezi královopolskou Reissigovou a Sportovní ulicí měly ještě podle šest let starých plánů zaplnit nákupní galerie i obří multikino. Do budoucna se ale mohou po této lokalitě poohlížet spíše lidé, kteří hledají nové a moderní bydlení blízko brněnského centra. Až pro dvanáct set nových obyvatel tam totiž developerská firma postaví nové byty.

Kometa nebo NHL? Rozhodne se až na kempu, je to padesát na padesát, tvrdí Nečas

Brno – Stále nemá jasno, kde bude příští sezonu hrát. Hokejový útočník Martin Nečas doposud trénoval s brněnskou Kometou, na přelomu srpna a září jej pak čeká přípravný kemp v týmu Carolina Hurricanes, který jej v prvním kole draftoval jako dvanáctého v pořadí. „Na led jsem chodil s druhou skupinou, kde je i Michal Kempný a hráči, kteří byli zranění,“ povídá osmnáctiletý forvard.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení