VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Mizerná Bystrouška uzavřela festival Divadelní svět Brno

Brno /RECENZE/ - Mizerná a nechápající. Taková byla inscenace Janáčkovy opery Liška Bystrouška, která uzavřela letošní ročník festivalu Divadelní svět Brno, věnovaný rozmanitým podobám hudebního divadla.

17.6.2013
SDÍLEJ:

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.Foto: Karel Cudlín

Představení vzniklé v koprodukci brněnského Městského a Národního divadla uvedené 14. června večer pod širým nebem v parku na Moravském náměstí mělo festival původně otevírat. Kvůli očekávanému dešti jej však pořadatelé přesunuli až na jeho závěr. První tóny předehry tak probleskly do šumění večerního města až po ukončení průvodu masek.

Opera zazněla v sestříhané verzi a některé postavy (Rechtor, Farář, Jezevec, Pásek, Pásková) byly vypuštěny. Kompromisní režijní a dramaturgické řešení, posílené chybami technického rázu (problémy s ozvučením, mikrofony), způsobilo, že tuto inscenaci nelze hodnotit jinak než jako nepodařenou. A to i přesto, že pěvecké výkony sólistů i sboru a hra orchestru byly na dobré úrovni. Nechat operní pěvce pro nějakých sto dvacet lidí zpívat na chrčící mikrofony a přenášet hru orchestru nevýkonnými reproduktory, to je prostě omyl. Jako šampaňské perlivou Janáčkovu hudbu jsme v tom, co se linulo z reproduktorů, bohužel spíše tušili, než skutečně slyšeli.

První tóny předehry probleskly do šumění večerního Brna až po skončení průvodu masek.

Po čistě „hudební" stránce bylo představení v pořádku: nikterak oslnivé, ale ani ne urážlivé. V tomto ohledu bych vyzdvihl postavu Revírníka, ztělesněnou Jiřím Kleckerem, skvěle zazpívanou, prožitou, a tudíž přesvědčivou. Tereza Merklová Kyzlinková svým lehkým lyrickým sopránem pěkně charakterizovala titulní roli Bystroušky. Její banální, plakátově křiklavé herecké kreace (zde je ovšem na vině režie) však postavu zbytečně vulgarizovaly. Herecky tradičně velmi solidní a pěvecky jistá byla mezzosopranistka Jana Wallingerová v roli lišáka Zlatohřbítka. Naopak Harašta Petra Císaře byl poněkud krátkodechý a nevýrazný. Jakub Klecker, dirigující orchestr a sbor brněnského Národního divadla, má evidentně partituru opery dobře zažitou, už ji však mnohokrát interpretoval lépe.

Mnohem problematičtěji však působila upachtěná režijní koncepce opery, za niž je zodpovědný mladý Tomáš Pilař, a scénografické řešení Jaroslava Milfajta. Zasazení opery do exteriéru může samo o sobě fungovat natolik, že původní dílo kvalitativně umocňuje – jako například kreace režiséra Karla Drgáče v rámci operního festivalu v Garsu nebo Věc Cage teamu Štědroň-Medek-Piňos provedená loni v létě na zahradě Janáčkova „domečku".

To ovšem není případ Pilařovy Bystroušky. Scéna, sestávající ze stromů parku, jednoho ležícího kmene a jakéhosi náznaku plotu, působila banálně naturalisticky, snad v duchu špatně pochopeného „naturalismu" Janáčkova; chyběl zde ozvláštňující detail, který by vytvořil atmosféru.

Výsledný dojem nezachránila ani samoúčelná a nedotažená práce s červeným a 
zeleným světlem. Kostýmy 
Neila Irishe, převzaté z Con-wayovy inscenace hrané v Národním divadle Brno, jsou v pořádku, byť nijak zvlášť překvapivé. Hravý a přitom drásavý erotismus, jindy přítomný v díle, se také kamsi vytratil.

Tento výsledný nedodělaně působící, neprofesionální quasi-muzikálový tvar je v zásadě nepřijatelný. Operního fajnšmekra nemůže absolutně uspokojit a svátečního nebo začínajícího operního diváka by mohl od návštěv dalších podobných inscenací úspěšně odradit. Už vůbec nechápu, proč se právě tímto představením prezentuje brněnské Národní divadlo na mezinárodním festivalu.

Příští rok uplyne devadesát let od brněnské a zároveň světové premiéry tohoto Janáčkova v mnoha ohledech vrcholného díla. Uvidíme, jak se s touto výzvou v Brně popasují.

MILOŠ ZAPLETAL
Autor je muzikolo

Příhody lišky Bystroušky (Leoš Janáček)

Uvedení: pátek 14. června na Moravském náměstí v Brně

Režie: T. Pilař, dirigent: J. Klecker, scénografie, prostorové řešení: J. Milfajt, světelný design: A. Janěk, sbormistr: P. Koňárek, pohybová spolupráce, choreografie: H. Litterová, zvuk: P. Gazdík, M. Vorlíček

Autor: Redakce

17.6.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace připravované lázeňské zóny v Pasohlávkách na Brněnsku.
1 7

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Dělnická strana - ilustrační foto.
1

Příznivci Dělnické strany budou v Brně protestovat proti politice magistrátu

VIDEO: Při ukázkách policejních zákroků zazněl štěkot psů i výstřely z pistole

Brno /FOTOGALERIE/ - Svou výzbroj a schopnosti představili v pátek na náměstí Svobody policisté. Návštěvníci se podívali na ukázky nejrůznějších zákroků i na vybavení, se kterým strážci zákona pracují.

AUTOMIX.CZ

Policie v nesnázích: kuriózní nehody strážců zákona

/FOTOGALERIE/ Na vozech mají heslo Pomáhat a chránit, nicméně i oni potřebují občas pomoc. Vidět policejní auto - ať státní či obecní policie - v nesnázích je sice trochu nezvyklé, ale občas k tomu dojde.

Podvodníci zneužili důvěřivosti starší ženy. Slíbili jí opravu hroby jejího muže

Brno, Brněnsko – Muž zvoní na zvonek a o chvilku později mu otevírá devadesátiletá žena. Sympatický mladík se představuje jako pojišťovák a důchodkyně ho pozve dál. „Požádal ji o sklenici vody, pak využil nepozornosti a ukradl jí obálku s penězi. Důchodkyně přišla o dvě stě tisíc korun," popsala případ policejní mluvčí Andrea Cejnková.

OBRAZEM: Vincent nebo Picasso? Lidé vyberou jméno malé lamy

Brno - Zatím je bezejmenný, to se ale brzy změní. Malému lamímu samci s modrýma očima, který se narodil začátkem června v brněnském Lamacentru Hády, mohou nyní vybrat jméno lidé na webu centra. Možnosti jsou Vincent, Picasso, Orion, Bruno, Leonardo nebo Drak.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies