VYBERTE SI REGION

Mladý železničář Hrma v Brně rozdává jen smích. Po hrstech

Brno /RECENZE/ - V Ostře sledovaných vlacích – v novém podání činohry Národního divadla Brno, vyhrávají groteskní prvky nad vším. A tak je při návštěvě divadla dobré zapomenout na slavnou knihu, na slavný film i na Bohumila Hrabala a naopak myslet pouze na to, že se jde na komedii. Zkrátka, jde se zasmát a nic víc!

27.1.2014 1
SDÍLEJ:
Fotogalerie
25 fotografií
Inscenace Ostře sledované vlaky na jevišti Národního divadla Brno.

Inscenace Ostře sledované vlaky na jevišti Národního divadla Brno.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Činoherní scénou Národního divadla Brno začínají opět projíždět ostře sledované vlaky. A s nimi ožívá i příběh, kterak se mladičký železničářský elév, na pozadí konce 2. světové války a nacistické okupace Československa, zaškoluje do tajů toho, jak se stát skutečným „mužským".

Na Bohumila Hrabala, pábitele, pod něhož rukama se slova stávala lyrickým zhmotněním všedních krás, si za pár týdnů vzpomene snad celý národ. 28. března by totiž Hrabal oslavil sté narozeniny. V Mahenově činohře Národního divadla Brno začali vzpomínat na svého významného rodáka již nyní.

„Zdivadelňování" Hrabalova snad nejznámějšího textu začalo na českých a moravských jevištích již v roce 1966. O rok později pak slavná filmová adaptace v režii Jiřího Menzela získala Cenu Americké akademie filmových umění a věd – Oskara jako nejlepší cizojazyčný film. Od té doby se Ostře sledované vlaky dočkaly řady divadelních zpracování. Slavná kniha a pro mnohé ještě slavnější film vytvořily z této Hrabalovy prózy doslova kultovní dílo. O to větší závazek v sobě nese pokus o jeho nové pojetí.

Bohumil Hrabal: Ostře sledované vlaky
Režie: Ivo Krobot, dramaturg: Jan Gogola, scéna: Václav Špale, kostýmy: Alice Novotná, hudba: Zdeněk Kluka, pohybová spolupráce: David Strnad

Hrají: Michal Dalecký, Martin Sláma, Zdeněk Dvořák, Dita Kaplanová, Jana Štvrtecká, Magdaléna Tkačíková, Klára Apolenářová, Michal Bumbálek aj.

Premiéra: 24. ledna 2014, Mahenovo divadlo (Národní divadlo Brno)

Příběh železničářského učně Hrmy znovu ožívá v Brně pod režisérským vedením Ivo Krobota, který se tak na scénu Národního divadla vrací po jednadvaceti letech. Krobot má na režírování Hrabalových textů, v určité nadsázce, přednostní právo, neboť jej s autorem pojilo osobní přátelství. Na mnoha jevištích doma i v zahraničí jich zinscenoval na třicet. Krobot, divadelními kritiky už z tradice vnímán takřka „dvorním" režisérem Hrabalových děl, se do textu Ostře sledovaných vlaků režijně ponořil již popáté. A jeho cílem prý bylo dát co největší prostor samotným hercům a tomu, aby se „otevřeli".

Na brněnském jevišti se v ústředních rolích představují jako nesmělý Miloš Hrma třicetiletý Michal Dalecký, čerstvá posila Mahenovy činohry, a jako zkušený milovník výpravčí Ladislav Hubička již dlouholetý člen místní činohry Martin Sláma, který v poslední době exceluje jako vévoda z Yorku v Králově řeči. Novou inscenaci zpestřuje také tanec a zpěv Tanečního divadla Maximus. O dramaturgii se postaral Jan Gogola a o hudbu pak Zdeněk Kluka. Scénu navrhl akademický malíř Václav Špale a dobových kostýmů se ujala Alice Novotná.

Miloš Hrma Michala Daleckého je víc šašek než „stydlín". Svou dětskou zbrklostí, kterou ještě vhodně podporuje hercovo „čahounství" a obličej sotva dvacetiletého mladíčka dává příběhu silný komediální nádech. A ten pak zůstává přítomen i v situacích, které se snaží od vtipu odstřihnout. Ať už se jedná o popis toho, jak si Miloš sáhne ve vaně v hodinovém hotelu na život, jak jej chtějí zastřelit ve vlaku nacisté, anebo o samotný tragický závěr inscenace.

Když mladý železničář vypráví o tom, jak se stal hrdinou a nemá strach postavit se Němcům, divák s úsměvem čeká, že na poslední chvíli to „vážno" bude překlopeno v lehký žert. Daleckého Hrma je jako komediant výtečný, jako tragéd však nenachází ve svém výrazu věrohodnost a sílu. To se pak nejvíce projeví v závěru scény – který se, mimochodem, stejně jako Menzelův film nedrží Hrabalova původního textu – a mladý železničář hodíce dynamit na projíždějící německý vlak je na poslední chvíli zastřelen. Nešťastný Hrma zůstává viset na železničním semaforu a říká svá poslední slova. Na ně pak navazují reprodukovaný slova z Hrabalovy Apokalypsy. Miloš Hrma se svléká do naha, jakoby se svlékal ze svého těla, a odchází pryč, mimo svět, ve kterém se stal konečně mužským a nakonec snad i hrdinou. Pokus o transcendující gradaci vyzní naprázdno, a tak celý konec hry zůstává s otazníkem. A odcházející diváci si povídají o všem možném, jen ne o hře, kterou právě viděli.

Ostře sledované vlaky jsou slušnou komedií. Nenávratně pryč je však hrabalovské lyrično denního běhu věcí i jemný cit pro tragikomické vyústění bez pachuti jakéhokoli klišé. V Brně zůstala z toho všeho jen razítka na zadnici Zdeničky Svaté a její čekání, „co to jako udělá". Jen erotično a smích. Ve své podstatě by to nemuselo být zas tak špatně, pokud by nešlo o Hrabala. Z Hrabala v Brně zůstala jen ta slova a smích. A s tím už se člověk srovnává jen těžko.

(Psáno z premiéry 24. ledna 2014).

IVA ČERNÁ (autorka je publicistka)

Autor: Redakce

27.1.2014 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies