VYBERTE SI REGION

Mucha začíná malovat epopej. V Městském divadle

Brno - Městské divadlo Brno uvede inscenaci o životní pouti ivančického rodáka Alfonse Muchy.

10.9.2010
SDÍLEJ:

Hlavní roli ztvární Michal Isteník, který je členem činoherního souboru Městského divadla od roku 2008.Foto: Jef Kratochvil

Alfons Mucha jako výtvarník, designér, ctitel žen i umělec s citlivou duší. Tak divákům světově proslulého malíře představí nová inscenace Muchova epopej. Příběh o muži, který se nechal intuitivně vést osudem a nedočkal se uznání, uvede už příští týden ve světové premiéře Městské divadlo Brno.

Nápad přenést Muchův pohnutý osud na divadelní jeviště dostal režisér Šimon Caban před třemi lety. „Nejprve jsem chtěl udělat muzikál. S ohledem na Muchův nekonfliktní život jsem však dospěl k tomu, že by mu chyběla požadovaná dramatičnost a že inscenace musí mít jinou formu. Finální podobou je vizuálně hudební divadelní zážitek,“ vysvětluje netypické pojmenování inscenace Caban, který je též autorem libreta, scény a choreografie.

Ve více jak dvouhodinovém představení diváci uslyší hudbu Aleše Březiny, který jako skladatel spolupracoval například na filmu Knoflíkáři, Musíme si pomáhat nebo Kráska v nesnázích. Z hudby v Muchově epopeji vyzařují podle Březiny především emoce. „Hudba napomáhá rytmu a vyjadřuje nejen emoce, ale i část nevyslovených myšlenek hlavního protagonisty.

Jejím cílem není evokovat tehdejší dobu, ale umělcův vnitřní svět,“ uvedl Březina s poznámkou, že zpěvu účinkujících se publikum nedočká. „Libreto obsahuje dobové výroky tehdejší češtiny, což by ve zpívaném přednesu vyznělo spíše komicky,“ vysvětluje absenci zpěvu Březina.

S názorem, že hudba zachycuje nevyřčené myšlenky Alfonse Muchy, souhlasí i dirigent inscenace Ondřej Tajovský. „Hudba podporuje a provází děj a kromě dvou nebo tří míst zní po celou dobu představení. Je barevná a mnohdy hraničí s hudbou symfonickou. Muchova epopej vyžaduje obsazení téměř celého orchestru,“ říká Tajovský. Hudbu skladatele Březiny dotváří reálné ruchy, při scéně zachycující Muchovu návštěvy divadla dokonce zazní tóny z Mozartovy opery Figarova svatba.

Secesních symbolů a motivů se inscenátoři drželi jen náznakově. Jednotlivých obrazů se publikum dočká spíše v siluetách. Přebujelosti se zřekla i autorka kostýmů Simona Rybáková. „Šaty jsou mírně stylizované a spíše reálné, podtrhují charaktery jednotlivých postav. Při navrhování jsem vycházela z dobových fotografií. Nechybí samozřejmě ani typická moravská halena, kterou Alfons Mucha nosil často a rád. Byla důležitým znakem jeho slovanství,“ říká Rybáková.

Příběh Muchovy epopeje se opírá o skutečný malířův životopis, zachycuje období konce 19. století, kdy se český umělec snažil prosadit jak v Paříži, tak v Americe – aby nakonec stejně dospěl k tomu, že je pevně spoután se svou vlastí. Hlavní roli na hudební scéně Městského divadla Brno ztvární Michal Isteník, dále se divákům představí Markéta Sedláčková (Sarah Bernhard), Jaroslav Matějka (malíř Luděk Marold) nebo Stanislav Slovák (Gaugin). Role osudových žen Alfonse Muchy připadly Haně Kováříkové a Pavle Vitázkové.

Pro zpestření nekonfliktního děje autoři vytvořili zápornou postavu Vroubka (Tomáš Sagher), dramatičnost by měla umocnit i scéna Muchova sporu s magistrátem nebo přítomnost gestapa. „Inscenace končí v okamžiku, kdy Alfons Mucha začíná malovat Slovanskou epopej. Tím podstatným pro nás totiž není jeho dílo, ale bohatý vnitřní život a životní cesta – cesta, během níž se tento proslulý malíř nechal unášet osudem. To nás fascinovalo nejvíce,“ dodává režisér Caban.

Autor: Markéta Stulírová

10.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Stát pátrá po majitelích čtyř tisíc domů. Když se nepřihlásí, přijdou o ně

Poprvé naostro. Jihomoravští pacienti poprvé využili speciální sanitku pro převoz zvlášť obézních pacientů.
3

Poprvé využili speciální sanitku. Záchranáři vezli pacienta vážícího 250 kilo

Fenina trápí operované rameno, ve Zbrojovce zatím končí. Nechci být přítěž, říká

Brno – Mohl se stát nečekaným trumfem Zbrojovky v jarním boji o záchranu nejvyšší fotbalové soutěže. Jenže Brno se s bývalým reprezentačním útočníkem rozloučilo.

Jaselská kasárna: snaha o dohodu padla kvůli pozemkům pro natáčení humoresek

Brno – Místo dohody míří spor o Jaselská kasárna v Králově Poli v Brně k soudu. Opět. Z plánované dohody o narovnání mezi městem a stavební společností Kliminvest sešlo kvůli pozemkům, které Česká televize používala v areálu k natáčení Četnických humoresek.

Studio České televize v Běhounské ulici nahradí kavárna, restaurace a kanceláře

Brno – V přízemí restaurace a kavárna s výhledem na Jakubské náměstí, od třetího patra kanceláře. Majitel domu v Běhounské ulici v Brně, který loni opustila Česká televize, plánuje první úpravy. „Chceme nabízet administrativní prostory pro mladé kreativní a technologické firmy," sdělil jednatel firmy Swantonfield, která dům vlastní, Josef Vojta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies