VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzikál Očistec: okázalá férie bez poselství

Brno /RECENZE/ - Nový muzikál Městského divadla Brno zaujme hudbou a hereckými výkony, obsahově však ustrnul v klišé a v prvoplánovém humoru.

5.2.2013
SDÍLEJ:
Fotogalerie
6 fotografií

Stano Slovák (Deny) a Ivana Odehnalová (Eva) v úvodním obraze inscenace.Foto: Jef Kratochvil

Probouzí se, rozhlíží se, vyděsí se a nakonec si zapálí cigaretu. Odstrčí od sebe spící krásku a nahý se ovine britskou vlajkou. Teprve pak rocker Deny vykročí vstříc svému osudu - jak mu to v muzikálu Očistec předurčili autoři Zdenek Merta a Stanislav Moša. Jejich osmý společný titul je komedií i kabaretní pohádkou, která však podceňuje intelekt i estetický cit diváka. A tak zatímco se na jevišti mísí scény s Dolfíkem Hitlerem, Maharádžou a řádovými sestrami, uvnitř člověka jen prázdno.

Očistec v nastudování Městského divadla Brno je druhým dílem z hudební trilogie Peklo, Očistec, Ráj. Jednotlivé díly nemají návaznost a žánrově se různí. Peklo vzniklo v roce 2008 jako drama, Očistec má podobu fantaskního kabaretu a závěrečný Ráj - dodrží-li autoři svůj záměr, bude hudební symfonií. Opakují se jen ústřední motivy: bohatství, manipulace, téma proměny, (ne)naplněná láska, sexuální chtíč a vnitřní rozpolcenost hlavního hrdiny.

Básnické metafory

Děj Očistce se odvíjí od příchodu tří rockerů do kláštera. Je jim zde upřeno vše slastné a řádové sestry je nesmlouvavou formou názorných ukázek přesvědčují o dobru, či spíše morálním zlu.

Autor libreta Stanislav Moša přemítá skrze básnické metafory o tom, co je v reálném životě pro člověka očistcem. A snad i prostřednictvím vlastních zkušeností, pocitů a snů se je snaží přetavit do atraktivní podoby. Slovo atraktivní je v této souvislosti klíčové. Autorská snaha o efektní show a velkovýpravně pojatá čísla s ambicí filozofického přesahu se bortí pod dalšími a dalšími nánosy banalit, dokud slibně se vyvíjející zápletku nezastře překombinovaná forma. Významově textu nepřidávají ani rýmy typu břink - drink, švicu - slivovicu, minutce - whirlpoolce či kravina - volovina. Repliky Denyho ve snaze umocnit rockerovu neformální image ulpívají na nespisovných koncovkách, ty však vzápětí nelogicky ruší kostrbatě šroubovaná vyřčení jako má nesnesitelně děsný, nekontrolovatelný absťák. Ponechme stranou i podbízivý politický humor o penězích v krabici od vína či opakovaně vpasované postřehy o tom, že je někdo zkouřenej. Už není jasné, kdo kouří trávu a kdo jede na tripu. Denym avizované megaprůsery jsou tu.

Velikášsky pojaté výstupy Maharádži, hraběnky Báthory, Hitlera - Stalina a reklamy na psí krmivo v televizním studiu bezostyšně koketují s kýčem; divákovi ilustrují to, kam až může vést posedlost sexem, touha po moci a obžerství. Vše je ostentativně názorné a vystavěné na emocích. Dialogy se podbízí skrze odkazy k vysokému umění. A ono autorské poselství? Ztrácí se ve víru efektního, leč obsahově vyprázdněného gesta. Patrné je to ze-jména v porovnání s působivou scénou němého hudebníka Divouse a Terky: na jevišti pouze židle a stůl, on a ona v ozvěně rytmického bubnování. Jeden úder pěstí do stolu střídá druhý a krátký dialog beze slov vydá za tisíc vět.

Řekla pojď blíž

Hudebně je Očistec muzikálem soudobým a umně splétá více žánrů. Do paměti se lehce vryjí rockové skladby nazvané Kuří oko a Řekla pojď blíž, stejně jako melodie písně Nejsme klášter jako jiný, jež se opakuje v různých variacích a prostupuje celým muzikálem.

Po úspěšně nastudovaných titulech Zdenka Merty a Stanislava Moši, jakými byly Sny svatojánských nocí, Bastard, Babylon či Svět plný andělů vyvstává otázka, zda lze ještě posunout společnou autorskou tvorbu dál. A v návaznosti na jaká témata?

A herecké výkony? Proč se o nich zmiňuji až nyní? Vynikající Stano Slovák, Jiří Mach, Dušan Vitázek, Svetlana Janotová, Zuzana Maurery, Ivana Vaňková (na premiéře dokonce zaskakující v jiné roli), ale i všichni ostatní odvádí stoprocentní výkon hodný uznání. V kontextu celku však jejich nasazení bohužel pozbývá smyslu.

Očistec má ambici být výpovědí filozofickou, pobuřující i vtipnou zároveň, ve výsledku však jen klouže po povrchu obecně platných pravd. A pokud vše v inscenaci autoři opravdu myslí smrtelně vážně, jak tvrdí, je na čase zamyslet se nad změnou přístupu k zvolenému námětu. Symfonie, parodie, satira… Útvarů se nabízí mnoho, avšak šance završit trilogii důstojně už jen jediná.

MUZIKÁL OČISTEC

Autoři: Zdenek Merta, Stanislav Moša

Režie: Stanislav Moša

Hudební nastudování: Dan Kalousek

Dirigenti: Dan Kalousek, Ema Mikešková

Choreografie: Hana Kratochvilová, Aneta Majerová

Scéna: Jaroslav Milfajt

Premiéra: 19. ledna 2013 na Hudební scéně MdB

(Psáno z premiéry 19. ledna a reprízy 2. února 2013.)

Autor: Markéta Stulírová

5.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

SOUTĚŽ: Ve hře jsou lístky na zápas Zbrojovky proti Dukle Praha

Tradiční již devatenáctou přehlídku ohňostrojů festivalu Ignis Brunensis zakončil pompézní ohňostroj z hradu Špilberk.
AKTUALIZOVÁNO
1

Ignis Brunensis: přibude jeden ohňostroj, povinnou skladbou bude Bugatti step

Kino Art se přesune do bývalého lihovaru. Kvůli opravám

Brno /FOTOGALERIE/ – Rozsáhlé opravy za miliony korun čekají budovu brněnského Kina Art v Cihlářské ulici. Kvůli rozšíření vestibulu či zřízení bezbariérového přístupu proto od května do září kino přemístí do bývalého lihovaru v Pekařské ulici.

DOTYK.CZ

Největší poslanečtí snaživci? Na špici jsou Kalousek i Okamura

Už více než dvě stovky zákonů předložili současní poslanci. Sice jich protlačili jen 26, ale nesmutní z toho. Hlavně, že jsou vidět.

Nový ředitel Povodí Moravy dřív vedl mlékárny a lihovar

Brno – Z mléka a alkoholu přesedlá na vodu nový ředitel Povodí Moravy. V Brně ho v pondělí představil zaměstnancům podniku ministr zemědělství Marian Jurečka. Václav Gargulák přejde na pozici generálního ředitele společnosti zvenčí a ujme se jí už v úterý.

AKTUALIZOVÁNO

Účtenky za pivo? Sorry jako i agent Bureš

Brno /ANKETA/ – Bureš, Andrej Bureš. Účtenky s takovýmto textem a podobiznou ministra financí Andreje Babiše stylizovaného do postavy Jamese Bonda dostávají už od prosince návštěvníci Pivní burzy v brněnské Veveří ulici. „Na účtence máme obrázek jen z recese a původně jsme ho chtěli po týdnu odstranit, ale lidem se líbí. Měli jsme jen jednu negativní reakci, lidé se spíš smějí," uvedl majitel restaurace Jakub Seďa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies