VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Muzikál z veršů Skácela je útrpně doslovný

Brno /RECENZE/ - Titul brněnského Divadla na Orlí inspirovaný poezií Jana Skácela a Milana Rúfuse je rádoby muzikálovým ne-dramatem

20.5.2013
SDÍLEJ:

Co zbylo z Anděla - Na snímku jsou Adam Rezner a Jitka Jackuliak.Foto: Pavel Nesvadba

Udělat z lyrické poezie dvou velkých básníků Jana Skácela a Milana Rúfuse divadelní představení je jistě velkou výzvou. Brněnské Divadlo na Orlí se jí chopilo. A pod názvem Co zbylo z anděla tak vznikl sled docela pěkných muzikálových čísel, které však dohromady netvoří umělecky přesvědčivý celek.

Autor, který se rozhodne pro něco podobného, má v zásadě dvě možnosti: buď vytvoří příběh, který tyto básně stmelí, nebo je poskládá do pásma lyrických obrazů. Realizační tým pod vedením Hany Litterové, jehož větší část tvořili studenti Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, zvolil druhou možnost. Výsledkem je rádoby lyrické, rádoby muzikálové ne-drama.

Není pochyb o tom, že všichni, kdo se na vzniku inscenace podíleli, dělali, co mohli, aby se věc povedla. Pěvecké a taneční výkony studentů muzikálového herectví nebyly v rámci žánrových norem špatné, technická stránka byla také v pořádku. Chybné dramaturgické východisko však úspěšně pohřbilo vše ostatní.

Inscenace je založena na principu dvojího diváctví. Sledujeme herce, kteří buď sólově nebo sborově zpívají a zároveň tanečně a mimicky ztvárňují jednotlivé básně. Současně se přechodně stávají diváky malého kina (v návaznosti na úvodní Skácelovu báseň Předměstské kino), kteří na plátně sledují jakýsi komentář toho, co se děje na jevišti. Skutečný divák tedy sleduje dvojí interpretaci zhudebněné poezie. To není vůbec špatný nápad, v tomto představení však nefungují. Zde totiž nejde o dvojí obohacení, ale o dvojí zploštění, nikoliv o domýšlení, ale pouze o ilustraci.

V případě fotografií a filmových skečů navíc ilustraci značně banální. Při ztvárnění básně Přípitek vidíme přípitek, v Nočním chodci něco jako nočního chodce a vodě odpovídá voda. Při Sonetu jako talisman čísi ruka bůhví proč píše slovo „láska" na papír, který vzápětí muchlá a podobně. Zdánlivá jednoduchost Skácelovy a Rúfusovy poezie, ovlivněné lidovou písní, zde byla zaměněna za primitivnost. Základní prostředky básnické reprezentace nahradila útrpná doslovnost.

Efektivní scéna s „mizením" jednotlivých herců na plátně nebyla zdaleka jediným podařeným momentem inscenace. Tím spíš mi přijde jako škoda, že to vše dohromady nedává valného smyslu. Závěrečný sborový výstup na text Novému ránu, který měl snad vyznít jako poselství (ale čeho?), pak dovršil rozpačitý dojem z celého večera.

Hudbě Dady Klementové s názvuky jazzu a moravské hudby, slušně zahrané Quakvartetem, nelze upřít inspiraci. Některé z písní snad mají i hitové ambice, celek však působí poměrně jednotvárně a výraznějších ozvláštňujících momentů je zde poskrovnu.

Představení, které je úlitbou muzikálovému vkusu, se nebezpečně přibližuje kýči. V jeho pozadí vidím (snad nevědomou) snahu předžvýkat Skácela pro muzikálového diváka tak, aby odcházel domů s uspokojivým pocitem, že konzumoval vysoké umění, a přitom ho to nestálo příliš námahy. Skácel zde má sloužit jako komerční nálepka a jako známka „uměleckosti".

Oba tyto předpoklady jsou však mylné. Skácel muzikálového diváka stejně nepřitáhne a o vysokém umění se zde také nedá hovořit. Od studentského představení bych navíc očekával, že bude alespoň trochu vzrušující nebo provokativní. Poctivě udělaný „obyčejný" muzikál by proto pro příště byl mnohem rozumnějším krokem.

Jan Skácel, Dada Klementová: Co zbylo z anděla

Autorský česko-slovenský projekt (scénický koncert), inspirovaný poezií Jana Skácela a Milana Rúfuse.

Režie, choreografie a kostýmy: Hana Litterová

Hudba: Dada Klementová. Pedagogická supervize: Jana Janěková.

Účinkují studenti čtvrtého ročníku Ateliéru muzikálového herectví JAMU Jany Janěkové, spoluúčinkuje Quakvarteto.

MILOŠ ZAPLETAL (Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně)


Autor: Redakce

20.5.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2

Kvůli cigaretě dívku chytil pod krkem. Bývalého trestance hledali se psem

Ilustrační foto.

Fašanky v Brně: v Líšni popraví medvěda

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. Výstraha před silným větrem stále trvá

Jižní Morava – Na osmi místech napříč Jihomoravským krajem museli od čtvrtečního večera do pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

V bývalém pivovaru chceme stavět domovy důchodců, má jasno vedení Brna

Brno – Desítky bytů místo dvou domovů důchodců v areálu bývalého pivovaru v brněnských Jehnicích soukromá firma nepostaví. Nechá si jen část pozemku pro výstavbu bytů, zbytek chce prodat městu. To totiž trvá na tom, že v místě musí vzniknout domov důchodců. „Projekt jsme ale ještě nepřevzali. Až developer nabídne rozumnou cenu, předložím návrh zastupitelstvu," oznámil náměstek primátora Petr Hladík.

Dříve ofenzivní mašiny, teď se na gól nadřou. Kometa hostí Třinec

Brno – V listopadu v Brně se utkaly ofenzivní mašiny hokejové extraligy. Kometa po 23. kole, kdy zdolala Třinec 3:2 po nájezdech, byla nejproduktivnější mužstvo s 88 góly. Třinec měl o dva duely víc, přesto ztrácel na Brňany osm zásahů.Před pátečním zápasem 49. kola, který začíná v šest hodin večer v DRFG Areně, je Kometa třetí nejgólovější a Třinec čtvrtý.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies