VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nahé divadlo: pravda svlečená ze slov

Brno /MALÁ DIVADLA JIŽNÍ MORAVY/ - Obnažit divadelní tvar až na samou podstatu a svléknout skutečnost ze slov. Takový cíl si zvolilo jako svůj základní princip tvorby brněnské Nahé divadlo. Činnost tohoto mladého experimentálního souboru představujeme v prvním poprázdninovém díle našeho seriálu o malých divadelních scénách jižní Moravy.

4.9.2010
SDÍLEJ:

Inscenace Nahého divadla Postele.Foto: Archiv Nahého divadla

Další díly seriálu Malá divadla jižní Moravy najdete ZDE

Za vznikem Nahého divadla stála čtveřice tehdejších studentů brněnské Střední školy pro knihkupce a nakladatelské pracovníky, kteří se v létě 2008 rozhodli založit vlastní soubor.

„Naše divadlo vznikalo postupně. Oslovil jsem ještě další studenty divadelní vědy, které jsme přibrali a dnes je nás dohromady osm,“ přiblížil začátky souboru jeho umělecký šéf, autor a režisér Jan Chytil.

Brněnské divadlo, které našlo domovskou scénu v malém variabilním sále Ženského vzdělávacího spolku Vesna v Údolní ulici, se od začátku zaměřovalo na uvádění autorských textů. Náměty čerpá ze všedního života a jejich zpracování jdou pokaždé až na dřeň pravdě a odhalování skutečnosti. „Inspirovali jsme se alternativními tendencemi světového divadla druhé poloviny dvacátého století a osobnostmi, jako jsou například Peter Brook nebo Jerzy Grotowski. Zajímá nás postavení člověka v moderní společnosti a analýza jeho jednání v mezních životních situacích,“ říká třiadvacetiletý student divadelní vědy Chytil, kterému s psaním a režií her pomáhají hlavně Marek Veverka a Martin Vojtovič.

Z dramaturgického zaměření souboru vyplývá i zvolený název Nahé divadlo. „Rozhodně nejde o žádnou prvoplánovou nahotu na jevišti, jak by si někdo mohl myslet, ale o holou metaforu. Chceme se jen dobrat pravdy za každou cenu, a k tomu musíme skutečnost svléknout ze slov a zbavit ji líbivých příkras. Divadelní tvar obnažujeme především na dva základní prvky, herce a diváka,“ přiblížil hlavní cíl směřování souboru Chytil.

O to se herci Nahého divadla ve vzájemném porozumění a sblížení s diváky zatím snaží ve dvou nastudovaných autorských inscenacích, Postele (červenec 2009) a Proč pana Jana popadl amok (květen 2010). „Letos na podzim k nim přibude ještě třetí hra, která současně uzavře soubornou trilogii s názvem Exit: Nekonečno. Díly na sebe tematicky navazují a postavy prostupují jednotlivými částmi,“ naznačila vyústění dlouhodobého projektu členka souboru Jana Ošmerová.

Pro inscenace Nahého divadla je příznačné i netradiční uspořádání jevištního prostoru. „Třeba hra Proč pana Jana popadl amok se odehrává jako na ulici a herci sedí promíchaní mezi diváky. Jde nám o co nejvíc bezprostřední kontakt a bourání hranic mezi jevištěm a hledištěm. Hodně také využíváme práce se světlem, zkratkovitých střihů a zvukových efektů,“ objasnil specifičnost inscenací Chytil.

Nahé divadlo začalo vedle pravidelného hraní v Brně vyjíždět už i na zájezdy po České republice. Letos v únoru například hostovalo ve Frenštátě pod Radhoštěm na festivalu Zvonění.

#nahled|https://g.denik.cz/50/88/nahe_divadlo_inscenace_amok_2_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/88/nahe_divadlo_inscenace_amok_2.jpg|Inscenace Nahého divadla Proč pana Jana popadl amok.#
#nahled|https://g.denik.cz/50/88/nahe_divadlo_inscenace_amok_1_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/50/88/nahe_divadlo_inscenace_amok_1.jpg|Inscenace Nahého divadla Proč pana Jana popadl amok.#
Inscenace Nahého divadla Proč pana Jana popadl amok

Historie souboru

- Nahé divadlo vzniklo v létě 2008
- založila ho čtveřice studentů Střední školy pro knihkupce a nakladatelské pracovníky
- působí v sále Ženského vzdělávacího spolku Vesna v Údolní ulici
- zaměřuje se na uvádění autorských textů a náměty čerpá ze všedního života
- na repertoáru mají zatím dvě inscenace – Postele a Proč pana Jana popadl amok
- nejnovější premiérou bude inscenace Exit: Nekonečno
Členka Nahého divadla Jana Ošmerová říká:

Nejvíc mě baví fáze zkoušení

Brno /ROZHOVOR/ - Už na střední škole vystupovala Jana Ošmerová s pěveckým sborem, hrála na klavír nebo účinkovala v baletních inscenacích brněnského Janáčkova divadla. Přesto nikdy neuvažovala, že by se divadlu věnovala víc než jako amatérka. „Jsem sice exhibicionistka, ale hraní beru jenom jako koníčka,“ přiznává třiadvacetiletá studentka španělštiny a portugalštiny na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně.


Jak jste se do Nahého divadla dostala?
Ještě na střední škole jsem byla v jednom divadelním souboru, ze kterého se později vyvinulo právě Nahé divadlo. Ale na začátku jsem si rozhodně nemyslela, že se dostaneme do fáze, že na svojí stálé scéně budeme pravidelně hrát několik představení do měsíce. Myslela jsem, že se jen tak občas sejdeme a pro radost si zahrajeme. Ale to vlastně platí pořád.

Co vás na divadle obecně nejvíc baví?

Hodně mě baví ten úvodní proces zkoušení, při kterém všechno teprve vzniká a hledá se výsledný tvar. A pak taky dobrá parta, se kterou je radost se setkávat. Před premiérou jsme všichni samozřejmě nervózní, ale vždycky věřím, že se ta vložená energie od tolika lidí nikdy nemůže úplně vytratit.

Jaké role v Nahém divadle hrajete?
V našem souborném projektu hraji postavu prostitutky, která v různých obměnách prochází všemi díly a v každém je zachycena v jiném období života. V Postelích je to pod názvem Cizí žena spíš vedlejší role, kromě toho tam hraji ještě postavy dealera a soudce. V inscenaci Proč pana Jana popadl amok dostávám jako Magda o něco víc prostoru, její příběh je tam hodně drsný a brutální, ale ze života.

Autor: Lenka Suchá

4.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Brněnské výstaviště hostí Mezinárodní strojírenský veletrh.

Strojírenský veletrh: 80 tisíc lidí a problémová aplikace pro návštěvníky

Ilustrační foto

Smrtelná nehoda. Motorkář v protisměru se srazil s odbočujícím autem

Za zamčenými dveřmi? Počítání hlasů si navzájem hlídáme, říká členka komise

Jižní Morava – Ve volebních komisích zasedá Monika Smetanová už asi šest let. „Prošla jsem už řadou obcí a v každé komise funguje trošku jiným způsobem. Vždy záleží na předsedovi, jak si vše zorganizuje,“ zmiňuje žena z Brna, která se ve členství v komisi dostala přes svou matku. Působí totiž v jedné z politických stran a svou dceru do komise při volbách nominuje.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Tabla prvňáčků: představíme ZŠ v Nesovicích, Ostrovačicích, Zbýšově a Tišnově

Jižní Morava – Spolu se začátkem nového školního roku odstartoval ojedinělý projekt Deníku, který má ambice stát se stejně oblíbeným a úspěšným, jako jsou například Miminka – pravidelné série fotografií novorozeňat z českých porodnic. Seriál s fotkami prvňáčků najdete vždy ve středečním tištěném vydání Deníku Rovnost.

Video politologů z Masarykovy univerzity varuje před volbou populistů

Brno /VIDEO/ – Před volbou populistických uskupení varují od začátku volebního týdne politologové z Katedry politologie Fakulty Sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Vydali video, v němž vysvětlují, jak poznat populismus.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení