VYBERTE SI REGION

Něžná řeší odcizení manželů. U dlouhého stolu

Brno – Brněnské Divadlo U stolu zařadilo na repertoár další dramatizaci Dostojevského díla, když v režii hostujícího Iva Krobota uvedlo jevištní nastudování povídky Něžná.

30.5.2011
SDÍLEJ:

Petra Bučková a Jan Kolařík ztvárňují v adaptaci Dostojevského povídky Něžná mladou dívku a bývalého důstojníka.Foto: Archiv

Krobot přitom pro potřeby sklepní scény „oprášil“ vlastní adaptaci této povídky, původně připravenou k uvedení už koncem sedmdesátých let. Do jediných dvou rolí obsadil Petru Bučkovou a Jana Kolaříka, za dominantní scénický prvek určil dlouhý šedivý stůl, který má v inscenaci i symbolickou úlohu.

Divadlo U stolu tradičně uvádí dramatizace děl světově proslulých autorů, jakými jsou například William Shakespeare, Anton Pavlovič Čechov nebo Ingmar Bergman. Většinou se jedná o adaptace próz pro „náročného čtenáře“, které se zabývají vážným tématem, nabízejí vhled do duše postav a nutí k zamyšlení. Nejinak je tomu i v případě dramatizace Dostojevského povídky Něžná. Ta je příběhem o nešťastném manželství lichváře s osiřelou, chudou dívkou. Neschopnost komunikace a vzájemné odcizení manželů vede nakonec až k sebevraždě mladé ženy.

Autor dramatizace má přirozeně nárok na svoji vlastní interpretaci literární předlohy: z jevištní adaptace je patrné, jak vnímal a četl původní prozaické dílo. V případě inscenace Něžná však Ivo Krobot „přeskočil“ určité pasáže povídky, které přímo vysvětlují jednání a psychologický vývoj postav.

Krobot opomenul především pasáž v samotném úvodu povídky, která popisuje, proč a za jakých okolností si osiřelá dívka lichváře vzala. V jevištní adaptaci také chybí první období společného manželství: po sňatku byla nevěsta plná života a snažila se svého muže milovat, kdežto on se rozhodl mlčet a udržovat si od manželky odstup. Toužil po tom, aby ho začala milovat bezvýhradnou láskou. Tedy bez toho, aby jí slovy musel popisovat své přednosti a ospravedlňovat své chyby z minulosti. Avšak žena to nepochopila a mlčení vedlo k tragédii.

Pro temná dramata je ovšem sklepní scéna Divadla U stolu jako stvořená. Tragický příběh Něžné podtrhuje atmosféra ponurého podzemního prostoru. A výborné scénografické řešení Jana Konečného vystihuje samotnou podstatu literární předlohy. Jan Konečný umístil doprostřed scény dlouhý šedivý stůl, který má v inscenaci svoji symbolickou úlohu. Na dvou vzdálených koncích stolu sedí manželé a ten nekonečný prostor mezi nimi symbolizuje vzájemné odcizení či hradbu mlčení.

Režisér si s tímto symbolickým prvkem na scéně neustále hraje: pouze jednou dochází ke vzájemnému sblížení manželů a právě v tom okamžiku si oba sedají naproti sobě uprostřed stolu.

Z hereckých protagonistů dominuje prostoru sklepní scény především Jan Kolařík v roli lichváře. Komorní jeviště ovládá svým dynamickým pohybovým projevem a dramatickou dikcí. Několikrát se slovy i gesty obrací přímo na diváky, což svědčí o jeho schopnosti podmanit si prostor malého komorního divadla. Jenom pláč v momentech lítosti nepůsobí u Jana Kolaříka příliš opravdově.

Petra Bučková v roli Něžné je více nenápadná. Její herecký projev je strohý, upjatý. Domnívám se však, že právě to bylo režijním záměrem. Petra Bučková však dokáže výborně vystihnout vnitřní emoce hrdinky. V Dostojevského Něžné mladá žena beze slov, pouze výrazem obličeje vyjadřuje své pocity. A kupříkladu „přísný údiv“ zvládá Petra Bučková skvěle.

Povídka Něžná
Inscenace: Něžná. Autor: F. M. Dostojevskij, překlad: Emanuel Frynta, scénář a režie: Ivo Krobot, scéna: Jan Konečný, kostýmy: Alice Novotná, hudba: Zdeněk Kluka, pohybová spolupráce: Zoja Mikotová, Ladislava Košíková, David Strnad, hrají: Petra Bučková, Jan Kolařík. Nejbližší repríza: 30. května 2011, začátek 16.00 hod. (zařazené do programu festivalu Divadelní svět Brno)

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je kulturní publicistka).

30.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

O Seniorbus je enormní zájem. Na jízdu lidé čekají i šest týdnů

Brno /FOTOGALERIE/ – Seniorbus, který usnadňuje cestování brněnským seniorům či lidem s postižením, jezdí už půl roku. Měsíčně přepraví okolo devíti stovek lidí. „U pětaosmdesáti procent cestujících jde o seniory, zbylých patnáct tvoří lidé se zdravotním postižením," vyčíslila mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Učí děti zpívat, celému souboru ušila kroje

Bílovice nad Svitavou - Osmnáctým rokem zpívají děti koledy ve folklorním souboru Bystrouška pod vedením Bohuslavy Hamákové. Letos se zpěvem a tancem připojí k akci Česko zpívá koledy pořádané Deníkem po celé republice. Společně s pěveckým sborem Bach a divadelním spolkem Bota rozezní Bystrouška své hlasy v Bílovicích nad Svitavou na Brněnsku potřetí.

Odejde Zbrojovce snajpr? Útočník Škoda je v kurzu

Brno - Na podzim nastřílel deset branek, vyšvihl se do čela pořadí kanonýrů vedle renomovaného Davida Lafaty. Brněnský fotbalista Michal Škoda se v zimním přestupovém období patrně stane horkým zbožím. Už kolem něj také někteří zájemci krouží. „Mám nějaké informace od manažera, ale spíš čekám na něco konkrétního, zatím je to jen oťukávání, což moc neřeším," odvětil Deníku Rovnost útočník Zbrojovky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies