VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Něžná řeší odcizení manželů. U dlouhého stolu

Brno – Brněnské Divadlo U stolu zařadilo na repertoár další dramatizaci Dostojevského díla, když v režii hostujícího Iva Krobota uvedlo jevištní nastudování povídky Něžná.

30.5.2011
SDÍLEJ:

Petra Bučková a Jan Kolařík ztvárňují v adaptaci Dostojevského povídky Něžná mladou dívku a bývalého důstojníka.Foto: Archiv

Krobot přitom pro potřeby sklepní scény „oprášil“ vlastní adaptaci této povídky, původně připravenou k uvedení už koncem sedmdesátých let. Do jediných dvou rolí obsadil Petru Bučkovou a Jana Kolaříka, za dominantní scénický prvek určil dlouhý šedivý stůl, který má v inscenaci i symbolickou úlohu.

Divadlo U stolu tradičně uvádí dramatizace děl světově proslulých autorů, jakými jsou například William Shakespeare, Anton Pavlovič Čechov nebo Ingmar Bergman. Většinou se jedná o adaptace próz pro „náročného čtenáře“, které se zabývají vážným tématem, nabízejí vhled do duše postav a nutí k zamyšlení. Nejinak je tomu i v případě dramatizace Dostojevského povídky Něžná. Ta je příběhem o nešťastném manželství lichváře s osiřelou, chudou dívkou. Neschopnost komunikace a vzájemné odcizení manželů vede nakonec až k sebevraždě mladé ženy.

Autor dramatizace má přirozeně nárok na svoji vlastní interpretaci literární předlohy: z jevištní adaptace je patrné, jak vnímal a četl původní prozaické dílo. V případě inscenace Něžná však Ivo Krobot „přeskočil“ určité pasáže povídky, které přímo vysvětlují jednání a psychologický vývoj postav.

Krobot opomenul především pasáž v samotném úvodu povídky, která popisuje, proč a za jakých okolností si osiřelá dívka lichváře vzala. V jevištní adaptaci také chybí první období společného manželství: po sňatku byla nevěsta plná života a snažila se svého muže milovat, kdežto on se rozhodl mlčet a udržovat si od manželky odstup. Toužil po tom, aby ho začala milovat bezvýhradnou láskou. Tedy bez toho, aby jí slovy musel popisovat své přednosti a ospravedlňovat své chyby z minulosti. Avšak žena to nepochopila a mlčení vedlo k tragédii.

Pro temná dramata je ovšem sklepní scéna Divadla U stolu jako stvořená. Tragický příběh Něžné podtrhuje atmosféra ponurého podzemního prostoru. A výborné scénografické řešení Jana Konečného vystihuje samotnou podstatu literární předlohy. Jan Konečný umístil doprostřed scény dlouhý šedivý stůl, který má v inscenaci svoji symbolickou úlohu. Na dvou vzdálených koncích stolu sedí manželé a ten nekonečný prostor mezi nimi symbolizuje vzájemné odcizení či hradbu mlčení.

Režisér si s tímto symbolickým prvkem na scéně neustále hraje: pouze jednou dochází ke vzájemnému sblížení manželů a právě v tom okamžiku si oba sedají naproti sobě uprostřed stolu.

Z hereckých protagonistů dominuje prostoru sklepní scény především Jan Kolařík v roli lichváře. Komorní jeviště ovládá svým dynamickým pohybovým projevem a dramatickou dikcí. Několikrát se slovy i gesty obrací přímo na diváky, což svědčí o jeho schopnosti podmanit si prostor malého komorního divadla. Jenom pláč v momentech lítosti nepůsobí u Jana Kolaříka příliš opravdově.

Petra Bučková v roli Něžné je více nenápadná. Její herecký projev je strohý, upjatý. Domnívám se však, že právě to bylo režijním záměrem. Petra Bučková však dokáže výborně vystihnout vnitřní emoce hrdinky. V Dostojevského Něžné mladá žena beze slov, pouze výrazem obličeje vyjadřuje své pocity. A kupříkladu „přísný údiv“ zvládá Petra Bučková skvěle.

Povídka Něžná
Inscenace: Něžná. Autor: F. M. Dostojevskij, překlad: Emanuel Frynta, scénář a režie: Ivo Krobot, scéna: Jan Konečný, kostýmy: Alice Novotná, hudba: Zdeněk Kluka, pohybová spolupráce: Zoja Mikotová, Ladislava Košíková, David Strnad, hrají: Petra Bučková, Jan Kolařík. Nejbližší repríza: 30. května 2011, začátek 16.00 hod. (zařazené do programu festivalu Divadelní svět Brno)

VERONIKA DUFKOVÁ (Autorka je kulturní publicistka).

30.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Krádež v Brně. Zlodějka hledala věci u spícího muže v tašce.

VIDEO: Spícímu muži ukradla cigarety. Je to trestný čin, dívce hrozí vězení

instalatér, ilustrační foto

Opravy – kdy je hradí nájemce a kdy pronajímatel?

Čtyřicítka u nádraží v Králově Poli chrání řidiče před poškozením auta

Brno /FOTOGALERIE/ – Řidiči projíždějící Sportovní ulicí v Brně musí sundat nohu z plynu. Na mostě, který vede kolem královopolského nádraží, je totiž rychlost omezená na čtyřicet kilometrů v hodině.

Hyperloop porazil rychlovlak. V ekonomické výhodnosti

Brno /INFOGRAFIKA/ – Rychlovlak si na sebe nevydělá, hyperloop to ale zvládne. Takový je závěr bakalářské práce Petra Šlapala, kterou úspěšně obhájil na Mendelově univerzitě v Brně. Práci má Brněnský deník Rovnost k dispozici.

Nanejvýš dva posty. Kouč Habanec má o zbytku sestavy jasno

Brno /ANKETA/ – Přišli o osu týmu, ale s nahrazením hráčů panuje ve fotbalové Zbrojovce spokojenost. Brněnský celek se v sobotu večer vrátil ze soustředění v rakouském Kaprunu a kouč Svatopluk Habanec už spřádá plány na páteční domácí prvoligový start s ostravským Baníkem.

Nové trasy v podzemí mají zpoždění

Brno – Gumáky a čelovky mohou adrenalinoví nadšenci prozatím nechat ve skříni. Zpřístupnění slibovaných dobrodružných prohlídek městského podzemí v Brně se odkládá.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení