VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nížina: opera, která překvapí aktuálností

Brno /RECENZE/ - Národní divadlo Brno v sobotu uvedlo operu Eugena d´Alberta Nížina. Inscenace je po pěvecké i herecké stránce opravdovou lahůdkou.

4.10.2010
SDÍLEJ:

Richard Haan a Ivan Choupenitch.Foto: Jana Hallová

Po osmdesáti letech se do Brna vrátila opera skotského autora Eugena d´Alberta Nížina. Inscenace vznikla v koprodukci s Pfalztheater v Kaiserslauternu. První brněnská operní premiéra letošní sezony rozezněla (kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla) divadlo Mahenovo. S touto situací se Národní divadlo Brno vyrovnalo zdárně a při uvedení využilo unikátní mašinérie z třicátých let umožňující hladký přechod mezi scénami. Jedinou nevýhodou tohoto zařízení byla jeho hlučnost. Ta spolu s nefunkčním panelem pro překlad libreta vytvářela rozpačitý dojem z technické stránky inscenace.

Svět lidí a přírody

Režie opery Nížina, která se dotýká problematiky zneužívání mladistvých se ujal Heinz Lukas-Kindermann. Scénografické řešení, za nějž je zodpovědný ředitel divadla Daniel Dvořák, stálo před dvěma úkoly: zachytit rozdílnost světa přírody a světa lidí a vyrovnat se s dobovými reáliemi Španělska začátku 20. století.

První z nich byl vyřešen s uměleckou suverenitou pomocí rozdílné míry stylizace scény – zatímco svět hor byl ztvárněn v geometrizujícím duchu jako svět čistoty (pouze několik málo barev) a pořádku, svět nížiny byl pojat realisticky jako místo, kde se projevují nízké charaktery lidí v něm žijících. Druhý úkol Dvořák rovněž zvládnul s patřičnou dávkou zkušenosti – pohrával si s rozdílnou mírou autentičnosti vizuálních podob jednotlivých postav.

Z pěveckého a hereckého hlediska je inscenace skutečnou lahůdkou. Richard Haan v barytonové roli Sebastiana a mezzosopranistka Susanne Schimmack jako Marta předvedli dokonalé spojení virtuozity a niterného prožití svých postav. Dvě hlavní role tedy ztvárnili pěvci, kteří svým výkonem převyšovali ostatní účinkující.

Zatímco u Haana (který má roli Sebastiana zažitou už z dob působení ve Státní opeře Praha) spočívá mistrovství především v bohaté kantiléně a důrazném projevu nutném pro barytonové role, u Schimmack diváka oslní zejména její naprosté vcítění se a pohroužení do postavy.

Role Marty je velmi obtížná, zejména díky vyžadovanému rozsahu. Charismatická pěvkyně byla i v emočně vypjatých pasážích (kterých je v její roli opravdu požehnaně) intonačně naprosto jistá a lyričtější pasáže ozdobila skvostnou barvou svého hlasu. Steffen Schantz, který musel v tenorové roli Pedra narychlo nahradit nemocného Ivana Choupenitche, byl také výborný. Zejména v druhé polovině jakoby jeho hlas nabíral na síle (je možné, že šlo o režijní záměr), nicméně za výše zmíněnými pěvci přece jenom drobně zaostával.

Výtečný závěr

Z vedlejších rolí svým výkonem zaujala Andrea Priechodská. Dojemné roli Nuri totiž dodala zvláštní kouzlo typickým lehkým nádechem svého sopránu a excelovala – jako obvykle i herecky.

Zkušený dirigent Jan Zbavitel neprovedl v partituře rozsáhlého díla žádné škrty, pouze malou úpravu pro rychlejší spád děje. Nížina představuje německou podobu verismu, je tedy plná emocí; ty ovšem dirigent musí umět udržet na uzdě. Zbavitel nezklamal a vedl orchestr k dynamicky skutečně bohatě odstíněné interpretaci vrcholící v rychlém, ale mohutném finále. To bylo i z režijního hlediska prvotřídní.

Pochvalu si zaslouží také nový dramaturgický trend brněnské opery: Rocc a Dvořák hodlají vedle operních „evergreenů“ uvádět také díla ne tak často hraná. Nížina je jedním z nich, a proto by si ji diváci neměli nechat ujít.

MILOŠ ZAPLETAL

Autor je studentem hudební vědy na Masarykově univerzitě v Brně

4.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kontejnerů na sklo bude v Brně polovina. Lidé do nich ale vyhodí oba druhy skla

Fotbalista Boris Tašči.

Zbrojovka je pro mě stoprocentně dobrá volba, říká ukrajinská posila Tašči

Sádrokarton vysypal v lese, viděli ho svědci. Muži hrozí pokuta až 75 tisíc

Brno – Obálku s předvoláním ke správnímu řízení může brzy čekat muž, který v pondělí odpoledne založil v brněnských Černovicích černou sládku. „Aniž by o tom věděl, při vykládání polystyrenu, sádrokartonu a dalšího materiálu na lesní cestu ho pozorovali hned dva svědci," konstatoval v úterý mluvčí strážníků Jakub Ghanem.

OBRAZEM: Chytré technologie i expozice Merkur. Výstaviště pohltila věda a výzkum

Brno – Technické inovace a zajímavosti ze světa vědy a výzkumu mohou od úterka zhlédnout návštěvníci brněnského výstaviště. Začal tam Veletrh Věda Výzkum Inovace.

AKTUALIZOVÁNO

Vražda důchodce: státní zástupkyně navrhla trojici obžalovaných výjimečný trest

Brno – Šli loupit, soudí je ale za vraždu. Trojice mužů se na podzim 2015 nejdříve vloupala do domu v Lysicích na Blanensku, kde svázala jeho majitele a odnesla si desítky tisíc korun. Jen několik měsíců potom, den před Štědrým dnem, se vloupali do dalšího domu, tentokrát v Ivančicích na Brněnsku. Devadesátiletý důchodce jejich řádění ale nepřežil.

Jak se chovat na hřbitově? Dětem to mají vysvětlit rodiče, říká farář z Oslavan

Oslavany /ROZHOVOR/ – Místo posledního odpočinku si spletli s hřištěm a nacvičovali tam parkour, tedy běh spojený s překonáváním překážek. Po sociálních sítích kolovalo video, na kterém tři školáci z Oslavan na Brněnsku řádili na místním hřbitově. Brněnský deník Rovnost o případu informoval v pondělí a nyní se zeptal na názor místního římskokatolického faráře Jaromíra Gargoše.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies