VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Novodobí Vincentio a Falstaff na Špilberku

Brno /RECENZNÍ DUEL, ANKETA/ - Korupce, krachující veřejná správa, vydírání, praní špinavých peněz, pokleslá morálka. Řeč není o žhavé současnosti, ale o čtyři sta let staré hře Williama Shakespeara Oko za Oko.

31.7.2010
SDÍLEJ:

Dvoudílnou hru Jindřich IV. vměstnanou do jedné inscenace poprvé nabídly Letní shakespearovské slavnosti. Foto: Archiv

Vážení čtenáři, hlasujte v pravidelné anketě v pravém sloupci. Konečné výsledky ankety, která skončí v neděli ve 20:00, najdete v pondělním vydání jihomoravských deníků Rovnost.

Její česko-slovenskou verzi přivezl pod názvem Niečo za niečo na letošní Brněnské shakespearovské dny tým vedený režisérem Michalem Vajdičkou.

Ze tří čtvrtin zaplněné nádvoří Špilberka vidělo po dva večery slušně řemeslně nastudovanou komedii, která na příběhu z Vídně trefně demonstrovala pokřivenost mravů i v dnešní společnosti. Vajdička těží hlavně z herců, ve kterém převládají slovenští umělci v čele s Richardem Stankem coby rafinovaným Angelem.

Divácky vděčnou úlohu má brněnský herec Martin Trnavský, který se v dvojroli vladaře Vincentia a přestrojeného mnicha dočkal několika potlesků na otevřené scéně. Právě v kněžském převleku ze sebe Trnavský sype v závratném tempu slovní přesmyčky a vícejazyčnou hatmatilku, které je na rozlehlém hradním nádvoří někdy sotva rozumět. Vtipy sice chvílemi sklouznou až k hodně laciným dvojsmyslným narážkám, ale i to jen dotváří kabaretně rozverný duch inscenace.

Ten povzbuzují i dráždivé choreografie a živé písničky na hudbu Mariána Čekovského, jednoduché scéně Pala Andraška dominuje nápis Wien z obřích písmen.

Vajdičkovo nastudování sice nepřineslo převratný inscenační výklad, ale rozhodně svým pojetím neurazilo. Diváky pobavilo několika vydařenými fóry, a to je na letní produkci tak akorát.

LENKA SUCHÁ

Dvoudílnou hru Jindřich IV. vměstnanou do jedné inscenace poprvé nabídly Letní shakespearovské slavnosti. Nové nastudování režisérky Lucie Bělohradské slibovalo strhující příběh o politice a jednom velmi zvláštním přátelství, diváky přilákala také jména Norberta Lichého, Jana Dolanského či Martina Preisse.

Velkolepý divácký prožitek však inscenace nenabízí. Časté škrty v textu děj zasekávají nebo příliš rychle posouvají vpřed, situační humor sklouzává k lascivním fórkům o globalizaci, privatizaci a mafiánech. Rytíř Falstaff v podání Norberta Lichého zosobňuje lidskou zhýralost. A i když z morálního rozporu mezi neřestí a ctí vychází tento dekadentní šlechtic vítězně, jeho herectví tentokrát osobitého výrazu pozbývá.

Až příliš často Lichý upozorňuje na to, že má „tělo jak dělo“ a rozpačitě čerpá z projevu Wericha a Hrušínského. Princ Jindřich (Jan Dolanský) si spolu s Falstaffem udržuje pověst bouřliváka, avšak rytířova nabubřelá gesta Dolanského projev utlumují. Rozpačitě působí i kostýmy. Skejťácké mikiny a rádoby okázalá image mladých jupíků působí v kontrastu s klasickou módou agresivně, všudypřítomným protipólům kostymérka Zuzana Ježková spíše uniká, než aby je podtrhovala. Nápaditá je scéna Ondřeje Nekvasila, který děj zasadil do strohých kulis. Zbytečně úsporná je hudba, ze skladeb J. P. Muchowa se zcela vytrácí pro něj příznačná syrovost, křehkost a poetičnost.

Jindřich IV. v novém provedení není historickou hrou o morálce, ale zrychleným příběhem ze současnosti, v němž se neřest mění v pozérství a prvoplánovost.

MARKÉTA STULÍROVÁ

Líbily se vám letošní Shakespearovské dny v Brně?

ANO

56 %

NE

44 %

Hlasovalo: 25

Anketa byla ukončena

31.7.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
1

Tvrdost, důraz. Zbrojovka čelí záchranářskému střetu na hřišti poslední Jihlavy

Motoráček zvaný Hurvínek.

Historický vlak Hurvínek se v pondělí vrátí zpátky na koleje

Soutěžilo muzeum i studio televize. Kraj rozdával ceny za stavby

Jižní Morava – Jihomoravané se ve čtvrtek dozvěděli, kdo z nich postavil nejlepší a nejužitečnější stavbu.

Přišel o nohu a nechtěl, aby ho zachránili. Svůj příběh říká začínajícím řidičům

Brno - Přestože při dopravní nehodě před třemi lety přišel o pravou nohu, třiačtyřicetiletý Aleš Eger se své lásky k motorkám nevzdal a jezdí dál. Vozí s sebou batoh, který měl při nehodě. „Je to takový můj talisman. Připomíná mi, že už se nemusím vrátit domů," říká Eger. Ve čtvrtek o svých zkušenostech vyprávěl na Integrované střední škole automobilové v Brně na akci pro nezkušené a začínající řidiče Jezdím cool.

Děti neponižuji. Nabádali je proti mně, oponuje učitelka. Někteří rodiče ji hájí

Brno - Po stížnosti rodičů na učitelku základní školy Labská se Brněnskému deníku Rovnost ozvali jiní, kteří ji naopak hájí. Pochybení odmítá i dotyčná vyučující.

Videokouči Komety přijde zlatá medaile poštou. Při předávání na něj nezbyla

Brno – Motto, kterého se snaží držet, se mu vymstilo. Na videokouče hokejové Komety Jiřího Horáčka totiž nezbyla zlatá medaile pro vítěze extraligy. „Razím heslo, že je lepší makat, než se někam cpát. Při předávání medailí jsem tak šel na led až poslední a už na mě žádná nezbyla. Musím si na ni počkat, doobjednávala se a dorazí poštou," usmívá se devětadvacetiletý Horáček, další část skládačky, která brněnský tým dovedla k vytouženému titulu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies