Diváky, kteří se s jejich fotografiemi setkají poprvé, bude nejspíš prohlídka více než stovky snímků instalovaných jednoduše vedle sebe nudit. S těmito slovy představuje autor výstavy Karel Císař retrospektivu Martina Poláka a Lukáše Jasanského. Jedná se o první „ohlédnutí" této umělecké dvojice od osmdesátých let, kdy spolu oba umělci spolupracují. A co je paradoxní výstavu tvoří výhradně práce nové.

Všechny fotografie vznikly v období od března do srpna 2013, a to speciálně pro ak-tuální výstavu v Brně. „Pro tvorbu Jasanského s Polákem jsou typické jedinečné postupy, nadsázka a kvalita. Ty prochází všemi jejich fotografickými cykly. K této retrospektivní výstavě se vztahujeme jako ke vzpomínce na minulost, jež nikdy nebyla přítomností, to nám umožňuje vidět jinak," říká Císař.

Rozhodnutím nevystavit žádnou ze starých fotografií a místo toho vytvořit série nové tak dvojice záměrně narušuje standardní retrospektivní výstavní formát. „Zatímco retrospektivní přehlídka autorské dílo zpravidla uzavírá, jejich tvorbu něčemu dalšímu otevřela," doplňuje Císař.

Jasanský s Polákem se tak touto výstavou hlásí k tradici institucionální kritiky, přitom se drží principů své práce spočívající v analýze žánrů, v odhalování skutečnosti v její bezútěšné podobě. „Tím, že nyní vytvořili jeden ze svých nejrozsáhlejších fotografických souborů, se vyrovnali se svým dosavadním dílem a zároveň divákům umožnili blíže pochopit své postupy," uvádí kurátor za Moravskou galerii Petr Ingerle.

Pocit nudy, jemuž divák v expozici může podlehnout, je záměrný. „S nástupem hudeb-ního minimalismu a experimentální kinematografie v 60. letech představuje nuda pozitivní hodnotu. Otevírá umění každodennosti, kdy se nic neděje a kdy jsme schopni zakusit plynutí času," říká Císař.

Výstavu Lukáše Jasanského a Martina Poláka hostí do 5. ledna Uměleckoprůmyslové muzeum v Husově ulici. Prohlídku uzavírá projekce s hudebním doprovodem.