VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odcházení aneb Divadelní zázrak v prostoru i čase

Brno - „Tady Havel, tady Havel, slyšíte mě?“ Těmito slovy začal čtvrteční autorské čtení dramatik, spisovatel, esejista i bývalý politik Václav Havel.

14.9.2008
SDÍLEJ:

Václav Havel v Huse na provázku při čtení Odcházení (listopad 2008).Foto: DENÍK/Drahomír Stulír

Divadlo Husa na provázku tak několik minut po čtvrté hodině odpoledne rozezněl stejný úvod, jaký autor používal při přehrávání svých textů na audionahrávky v období disentu. V období, kdy si Havlovy hry hledaly k lidem nejrůznější cesty, než po velkém úsilí hrstky nadšenců nakonec vyšly v samizdatu.

Havel, který seděl zpoza řady oprýskaných dřevěných stolů, si opatrně nasadil brýle a nalistoval první stránky hry Odcházení. Už však nečetl ze svých textů tak jako letos v dubnu, ale z útlého sešitu vydaném edicí Respekt. V následujících pěti dějstvích ožily všechny postavy, jež ve hře vystupují. Bývalý kancléř Riegr s přítelkyní Irenou, Riegrovy dcery Vlasta a Zuzana, tajemníci Hanuš s Viktorem, novinář a fotograf deníku Fuj Jack a Bob, Riegrova obdivovatelka, politoložka a multikulturní sociopsycholožka Bea, pomocník v domácnosti Osvald i bezpáteřní náměstek Klein.

Děj hry umocňoval nádech grotesknosti prolínající se s Havlovi tolik blízkou absurditou a několik rekvizit sporadicky ležících na stolech. Okázalý lustr jako by odkazoval k pompéznosti Riegrovy vily, několik sklenic višnových zavařenin a plastové makety stromů zase k Čechovově Višňovému sadu. Černé deštníky pak symbolicky připomínaly déšť zakončující první a třetí dějství. Odcházení, příběh o odchodu kancléře Riegra z vládní vily, skrývá i spojitosti s Králem Learem.

Stejně jako toto Shakespearovo drama totiž do hloubky zkoumá podstatu lidské důstojnosti a zabývá se zranitelností člověka, který se dostane až na samé dno. Rozpravy smyšlených postav v tolika okamžicích připomínajících osobnosti z Havlova života, čerpají i z naprostých banalit a každodenních všedních maličkostí. Snad v životě každého muže existuje nějaká Bea i starostlivá partnerka, která nemůže nikdy pochopit ono kouzlo nového, avšak chtěného pocitu uznání.

Po přečtení každého z dějství se dramatik odmlčel, s rozpačitým úsměvem poděkoval za pozornost, a než stačili diváci procitnout z naslouchání, rychle zmizel v zákulisí. Čtyři dvacetiminutové přestávky vyplnili divadelníci hudebním programem na alžbětínské scéně a promítáním dokumentů o Havlově politickém, uměleckém i osobním počínání.

Čtení Havel zakončil před půl devátou večer. Povstal ze židle a vychutnával si potlesk. Několikrát odešel a několikrát se na scénu vrátil. Odcházel, přicházel a s pokorou i malou trémou několikrát zamával. Bylo to lidské a bylo to krásné. Snad nejlépe to vystihl Petr Oslzlý, který těchto necelých pět hodin nazval divadelním zázrakem v jednom prostoru a čase.

Ve velkém sále Provázku dramatikově úvodu tiše naslouchalo okolo sto padesáti lidí a mezi diváky nechyběli Petr Oslzlý ani Vladimír Morávek – Havlovi dlouholetí přátelé, kteří jeho návratu k divadlu dodali nádech nedočkavosti všeho nového, na čem bude první český prezident v budoucnu spolupracovat. Po projektu Sto roků kobry totiž divadlo připravilo další sérii her, tentokrát zpytující duši současného českého člověka. A trilogii pojmenovali opravdu příznačně: Perverze v Čechách.

Paralelně s ní Brno rozjasní další akce Úsvit v Čechách, cyklus diskuzních setkání s kritickou reflexí současné české společnosti. Tento sametový festival svým prologem v listopadu zahájí právě Václav Havel a jednotlivých rozprav o české společnosti, víře a jejich hodnotách se zúčastní například Pavel Kohout, Tomáš Halík, Václav Bělohradský, David Černý, Jiří Suchý nebo Věra Chytilová.

„Jedna z věcí, které mě k Provázku přitahují, jsou různorodost a mnohost počínání divadla, které vytváří dlouhodobé projekty pro různé divadelní žánry i druhy setkávání. A co víc, vše do sebe nakonec zapadá. Husa na provázku je křižovatkou duchovní senzibility, křižovatkou, které v Praze není,“ uvedl dopoledne po autorském čtení Havel.

Autor: Markéta Stulírová

14.9.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Na dálnici u Tvarožné se srazila dvě auta. Nehoda omezila i dopravu ve Slatině

Ilustrační foto

Červená světla u železnice? Ženě s třemi dětmi v přecházení nevadila

AKTUALIZOVÁNO

Tramvaj přejela muže ležícího na kolejích. Amputovala mu obě nohy

Brno – V kritickém stavu převezli záchranáři do nemocnice mladého muže, kterého ve čtvrtek večer v Brně přejela tramvaj. Muž při nehodě utrpěl vážná zranění, přišel o obě nohy.

Na jihu Moravy chytili Syřana s osmiletým synem. Chtějí je vrátit do Maďarska

Jižní Morava – Už třiadvacet migrantů zachytila letos cizinecká policie na jižní Moravě. Poslední dva chytili v Břeclavi na nádraží při kontrole mezinárodního vlaku z Rakouska do Německa v noci na pátek. Jednalo se o čtyřicetiletého muže ze Sýrie a jeho osmiletého syna. „Oba žádali o azyl v Maďarsku, kam budou vráceni," uvedla policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

AKTUALIZOVÁNO

Hasiči vyjížděli k popadaným stromům. V centru Brna zasahovali na střeše

Brněnsko – Na šesti místech na Brněnsku museli od pátečního rána zakročit hasiči. Kvůli silnému větru totiž padaly stromy. „Stromy spadlé přes silnice jsme odstranili pomocí motorových pil. Zatím nevíme o žádných způsobených škodách," poznamenal krajský mluvčí hasičů Jaroslav Mikoška.

Sto dnů krajské vlády: hejtman Šimek není vidět. Hašek je zvědavý na hyperloop

Brno – Doba hájení nového vedení kraje skončila, radní a hejtman ve svých funkcích ve čtvrtek oslavili sto dnů. A za tu dobu dali vznik novému termínu: neviditelný Šimek. Brněnský deník Rovnost oslovil tři politology z Masarykovy univerzity, aby nové vedení zhodnotili. Zatímco bývalý hejtman Michal Hašek informoval voliče o takřka každém svém kroku, Bohumil Šimek jakoby zmizel.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies