VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olešová se žiletkami prořezává k podstatě

Brno - Dům umění města Brna zahájil dvě nové výstavy. Bohuslava Olešová představuje malby a prostorové objekty, Pavel Baňka fotografie.

21.9.2011 1
SDÍLEJ:

Dům umění města Brna. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Výtvarnice Bohuslava Olešová, fotograf Pavel Baňka. Oba se záměrně vyhýbají aktuálním trendům v umění, oba svá díla obohacují o další významové roviny například o přesahy literární.

Výstavu významné brněnské umělkyně a předního představitele současné české fotografie hostí od středy Dům umění města Brna. Snímky Pavla Baňky i malby, kresby a objekty Bohuslavy Olešové si lze prohlédnout do první listopadové neděle.

„Bohuslava Olešová vždy reaguje na to, co ji právě zajímá, a přitom hledá svůj vlastní způsob vyjádření. Do svých děl vkládá své názory a přesvědčení o smyslu a hodnotách lidského života,“ říká kurátorka výstavy Jana Vránová.

Inspiraci výtvarnice čerpá z reálných událostí i osobních prožitků, spojuje ve svých dílech racionální a emocionální rovinu. „Prodíráním se ke spodním vrstvám barevných ploch a narušováním povrchu malby naznačuje zraňování, dobírání se k podstatě lidského bytí. V pracích na papíře se žiletkami razantně prořezává nánosy barev až na samý podklad, na bílý, rozdrásaný papír,“ přibližuje přístup autorky Vránová. Dodává, že kompozici obrazů mnohdy tvoří vířivý rytmus linií, šrafur a křivek, časté jsou barevné kontrasty nebo naopak utlumení barevnosti se subtilními barevnými podtóny.

Za nedílnou součást lidského života (a tedy i své tvorby) Olešová považuje energii. „Sluneční energii považuji za jeden z nejdůležitějších faktorů lidské existence. Zabývám se i účinky jiných energií, nejen fyzikálních, ale i těch působících mezi lidmi a ovlivňujících tak jejich život,“ říká Olešová a prozrazuje, že teď stojí v popředí jejího zájmu především vědecké teorie.

„Její práce vždy vycházejí z toho, co ji zaujalo, o čem přemýšlí a čemu věří. Energie, kterou obsahuje, je v nich výtvarně zakódována prostředky, od prvopočátků záměrně míjejícími aktuální dobové trendy umělecké tvorby. Její dílo lze vnímat jako vizuální interpretaci emocionálních prožitků a poznání, oslovující přesvědčivostí svého sdělení,“ dodává Vránová.

Druhou výstavou v brněnském Domě umění, která trvá souběžně s prezentací děl Bohuslavy Olešové, je retrospektivní ohlédnutí za tvorbou fotografa a pražského rodáka Pavla Baňky. Jeho výstava nese název Nejen Marginálie.

Jedná se o vůbec první zveřejnění cyklu Marginálie, na němž Baňka pracoval od poloviny osmdesátých let. „Několikrát jsem se k němu vracel, vždy s novou chutí a novou zkušeností. Je to můj nejdéle vznikající cyklus,“ říká fotograf a někdejší literát, který letos v březnu oslavil sedmdesátiny.

Právě v návaznosti na Baňkovo výročí vznikla tato fotografická rekapitulace představující hned několik cyklů současně. „Vznikly dvě výstavy k jeho jubileu. Jedna v Brně, druhá trvá do 30. října v pražské Galerii Václava Špály,“ upřesňuje informaci kurátor výstavy v brněnském Domě umění Petr Vaňous.

Cyklus Marginálie je přitom pevným pojítkem mezi dvěma tématy, na něž se Baňka při fotografování soustředí: sociálním rozměrem člověka a architekturou.

„Vzájemné prolínání těchto okruhů tvoří přechody do dalších souborů a vznikají různé formy vizuálních dialogů,“ říká Vanous. Z dalších cyklů zastoupených na výstavě jmenuje soubor Agrárie z let 1986 až 2004, Infinity z let 1997 až 2000 nebo Mansfield, který vznikal v roce 2002 a 2003. Poslední dva zmíněné cykly sobě mají nejblíže.

„Vztah mezi jedincem a přírodním rámcem je zde vyostřen opačným směrem, vždy však na fascinaci prázdným prostorem. Zatímco v prvním cyklu mizí lidská stopa a motivem je autorovo splynutí s prostorem, Mansfield představuje změřitelnou architekturu sklenutou nad hlavou člověka,“ dodává Vaňous.

Bohuslava Olešová: Princip neurčitosti (malby, kresby, objekty)
Ukázka z rozsáhlé tvorby brněnské výtvarnice vystavující od osmdesátých let 20. století. Díla Bohuslavy Olešové jsou charakteristická např. svými filozofickými či literárními přesahy. Dlouhodobě se autorka zabývá účinky různých energií, v poslední době ji nejvíce inspirují vědecké objevy a teorie.
Kurátorka výstavy: Jana Vránová

Pavel Baňka: Nejen Marginálie (fotografie)
Ukázka z cyklu Marginálie, na němž autor pracoval od 80. let. Další fotografické cykly vřazené do výstavy podněcují vizuální dialog s ústředním tématem. Výstava vznikla u příležitosti letošních 70. narozenin fotografa.
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Místo: obě výstavy hostí Dům umění města Brna na Malinovského náměstí
Datum: obě výstavy lze navštívit ode dneška do 6. listopadu 2011

Autor: Markéta Stulírová

21.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

DOTYK.CZ

Chyťte doktora! Nemocnice kupují lékaře už během studia

Michal Škoda patří mezi největší opory brněnské Zbrojovky.
EXKLUZIVNĚ / AKTUALIZOVÁNO
1

Odejde, nebo zůstane? Brněnského útočníka Škodu nově lanaří čínský klub

AKTUALIZOVÁNO

Muž se dotkl tyčí vedení na železniční trati. Na místě zemřel

Podivín – Tragické následky měl ve čtvrtek pro muže kontakt s vedením na železniční trati mezi Podivínem a Ladnou. Policii o tom informoval dozorčí železničního provozu.

Doprava za 30 let? Čtvrtina lidí jde pěšky či jede na kole, tvrdí plán mobility

Brno /INFOGRAFIKA, ANKETA/ - Sprchy na pracovištích, bezbariérové stezky nebo hlídané stojany na kola. To jsou jen některé z nápadů, které mají nalákat brněnské cestující ke kolům nebo pěší chůzi. Plán mobility hledá podle náměstka brněnského primátora Matěje Hollana cestu k vyváženému složení dopravy, posílit mají ale zejména tyto prostředky.

AKTUALIZOVÁNO

Zadeha policisté odposlouchávali. Znali předem taktiku obhajoby, tvrdí právnička

Brno – První trestní oznámení v historii podala Unie obhájců, a to přímo na policisty. Viní je z toho, že v kauze česko-íránského podnikatele Shahrama Abdullaha Zadeha pořizovala odposlechy mezi ním a jeho obhájcem nelegálně. Na případ jako první upozornil Radiožurnál.

Vandalové se vyřádili na autech: posprejované, rozbité okno, vypuštěná kola

Ivančicko - Pro neobvyklý design se rozhodl zatím neznámý pachatel, který v noci postříkal stříbrnou barvou auto stojící před rodinným domem ve vesnici na Ivančicku. "Dvaatřicetiletému majiteli způsobil škodu za nejméně deset tisíc korun," informoval ve čtvrtek policejní mluvčí Bohumil Malášek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies