VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Olešová se žiletkami prořezává k podstatě

Brno - Dům umění města Brna zahájil dvě nové výstavy. Bohuslava Olešová představuje malby a prostorové objekty, Pavel Baňka fotografie.

21.9.2011 1
SDÍLEJ:

Dům umění města Brna. Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Výtvarnice Bohuslava Olešová, fotograf Pavel Baňka. Oba se záměrně vyhýbají aktuálním trendům v umění, oba svá díla obohacují o další významové roviny například o přesahy literární.

Výstavu významné brněnské umělkyně a předního představitele současné české fotografie hostí od středy Dům umění města Brna. Snímky Pavla Baňky i malby, kresby a objekty Bohuslavy Olešové si lze prohlédnout do první listopadové neděle.

„Bohuslava Olešová vždy reaguje na to, co ji právě zajímá, a přitom hledá svůj vlastní způsob vyjádření. Do svých děl vkládá své názory a přesvědčení o smyslu a hodnotách lidského života,“ říká kurátorka výstavy Jana Vránová.

Inspiraci výtvarnice čerpá z reálných událostí i osobních prožitků, spojuje ve svých dílech racionální a emocionální rovinu. „Prodíráním se ke spodním vrstvám barevných ploch a narušováním povrchu malby naznačuje zraňování, dobírání se k podstatě lidského bytí. V pracích na papíře se žiletkami razantně prořezává nánosy barev až na samý podklad, na bílý, rozdrásaný papír,“ přibližuje přístup autorky Vránová. Dodává, že kompozici obrazů mnohdy tvoří vířivý rytmus linií, šrafur a křivek, časté jsou barevné kontrasty nebo naopak utlumení barevnosti se subtilními barevnými podtóny.

Za nedílnou součást lidského života (a tedy i své tvorby) Olešová považuje energii. „Sluneční energii považuji za jeden z nejdůležitějších faktorů lidské existence. Zabývám se i účinky jiných energií, nejen fyzikálních, ale i těch působících mezi lidmi a ovlivňujících tak jejich život,“ říká Olešová a prozrazuje, že teď stojí v popředí jejího zájmu především vědecké teorie.

„Její práce vždy vycházejí z toho, co ji zaujalo, o čem přemýšlí a čemu věří. Energie, kterou obsahuje, je v nich výtvarně zakódována prostředky, od prvopočátků záměrně míjejícími aktuální dobové trendy umělecké tvorby. Její dílo lze vnímat jako vizuální interpretaci emocionálních prožitků a poznání, oslovující přesvědčivostí svého sdělení,“ dodává Vránová.

Druhou výstavou v brněnském Domě umění, která trvá souběžně s prezentací děl Bohuslavy Olešové, je retrospektivní ohlédnutí za tvorbou fotografa a pražského rodáka Pavla Baňky. Jeho výstava nese název Nejen Marginálie.

Jedná se o vůbec první zveřejnění cyklu Marginálie, na němž Baňka pracoval od poloviny osmdesátých let. „Několikrát jsem se k němu vracel, vždy s novou chutí a novou zkušeností. Je to můj nejdéle vznikající cyklus,“ říká fotograf a někdejší literát, který letos v březnu oslavil sedmdesátiny.

Právě v návaznosti na Baňkovo výročí vznikla tato fotografická rekapitulace představující hned několik cyklů současně. „Vznikly dvě výstavy k jeho jubileu. Jedna v Brně, druhá trvá do 30. října v pražské Galerii Václava Špály,“ upřesňuje informaci kurátor výstavy v brněnském Domě umění Petr Vaňous.

Cyklus Marginálie je přitom pevným pojítkem mezi dvěma tématy, na něž se Baňka při fotografování soustředí: sociálním rozměrem člověka a architekturou.

„Vzájemné prolínání těchto okruhů tvoří přechody do dalších souborů a vznikají různé formy vizuálních dialogů,“ říká Vanous. Z dalších cyklů zastoupených na výstavě jmenuje soubor Agrárie z let 1986 až 2004, Infinity z let 1997 až 2000 nebo Mansfield, který vznikal v roce 2002 a 2003. Poslední dva zmíněné cykly sobě mají nejblíže.

„Vztah mezi jedincem a přírodním rámcem je zde vyostřen opačným směrem, vždy však na fascinaci prázdným prostorem. Zatímco v prvním cyklu mizí lidská stopa a motivem je autorovo splynutí s prostorem, Mansfield představuje změřitelnou architekturu sklenutou nad hlavou člověka,“ dodává Vaňous.

Bohuslava Olešová: Princip neurčitosti (malby, kresby, objekty)
Ukázka z rozsáhlé tvorby brněnské výtvarnice vystavující od osmdesátých let 20. století. Díla Bohuslavy Olešové jsou charakteristická např. svými filozofickými či literárními přesahy. Dlouhodobě se autorka zabývá účinky různých energií, v poslední době ji nejvíce inspirují vědecké objevy a teorie.
Kurátorka výstavy: Jana Vránová

Pavel Baňka: Nejen Marginálie (fotografie)
Ukázka z cyklu Marginálie, na němž autor pracoval od 80. let. Další fotografické cykly vřazené do výstavy podněcují vizuální dialog s ústředním tématem. Výstava vznikla u příležitosti letošních 70. narozenin fotografa.
Kurátor výstavy: Petr Vaňous
Místo: obě výstavy hostí Dům umění města Brna na Malinovského náměstí
Datum: obě výstavy lze navštívit ode dneška do 6. listopadu 2011

Autor: Markéta Stulírová

21.9.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Škoda Rapid 136 MTX Cabrio.
AUTOMIX.CZ
49

GALERIE: Skvosty Metalexu. Tato česká firma stavěla skvělá auta, i za socialismu

Lev konžský. Ilustrační foto.
AKTUALIZUJEME

Lvi v zoo? Lidé je poprvé uvidí ve výběhu za víc než 17 milionů koncem srpna

Abraham zažívá obrození. Jezdecky se nezměnil, ale lidsky vyspěl, říká expert

Brno – Škarohlídi se mu v minulosti posmívali, že padá a závody často nedokončí. V letošní sezoně mistrovství světa brněnský motocyklista Karel Abraham všechny umlčel. Výsledky, jaké předvádí, od něj nemohl nikdo očekávat. A nečekal je ani sám.

Výročí povodní. Podělte se s námi o vzpomínky!

Jižní Morava – V roce 1997 i pět let nato zasáhly jižní Moravu ničivé povodně. Stoletá voda na mnoha místech v kraji napáchala stamilionové škody a zabíjela. Podělte se s námi o své vzpomínky. Redakce jihomoravských Deníků Rovnost hledá fotografie a svědectví z letních povodní v letech 1997 a 2002.

Příští sezona? V plánu bylo pokračovat v Kometě, sen je hrát NHL, povídá Nečas

Raleigh, Brno /ANKETA/ – Vstupenku do slavné NHL mu může zajistit tým, který má přízvisko Hurricanes. Hned po draftu, v němž si hokejistu Martina Nečase vybrala z dvanácté pozice Carolina, talentovaný útočník s vtipem podotkl, že jeho jméno v češtině také připomíná špatné počasí. „Téměř jako hurikán," culil se osmnáctiletý extraligový mistr s brněnskou Kometou. Nečas doufá, že také časem vletí do NHL jako hurikán.

Podědila Jursovy geny. Pravnučka zakladatele Dukly Brno zazářila na olympiádě

Brno – Vydala se ve šlépějích úspěšného pradědečka a stejně jako on vítězí. Pravnučka Františka Jursy, bývalého závodníka a zakladatele cyklistické Dukly Brno, Dagmar Hejhalová vybojovala na Hrách VIII. letní olympiády dětí a mládeže 2017 tři zlaté a jednu stříbrnou medaili. „Věděla jsem, že je děda v publiku a na plné čáře mi věří, nervózní jsem před ním nebyla," usmívá se čtrnáctiletý talent české cyklistiky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies