Omámené včely se probouzí po zimě. V brněnském HaDi

Brno /RECENZE/ - Nejnovější titul HaDivadla Svět v ohrožení řeší zdánlivě banální problém současného světa.

20.2.2012

Včelímu mobiliáři dominuje trůn a na něm bohabojná královna (Simona Peková), které se veškeré dění podřizuje.Foto: Lukáš Smýkal

Živočišná erotika, unikající tajemství, podivný neklid a pulsující život. To vše se skrývá ve včelím úle, který se minulý týden usadil v brněnské Alfa pasáži. Nahlédnout do jeho útrob mohou ti, kteří navštíví nejnovější inscenaci HaDivadla Svět v ohrožení.

V hlavních rolích účinkují včely, vedlejší role obsazeny nebyly. Člověk tak působí jako nadbytečný komparz. Ale o člověka tu v důsledku vůbec nejde. Společensko-kritická hra Svět v ohrožení je v pořadí již druhou inscenací dramaturgického cyklu Konec civilizace?, ve kterém brněnský soubor HaDivadla originálně zpracovává téma apokalyptických vizí proměny a zániku světa.

Námětem pro tuto divadelní hru se jejímu autorovi režiséru Jiřímu Havelkovi, stala slova Alberta Einsteina. Ten kdysi prohlásil: „Když zemřou včely, budou lidstvu zbývat jen čtyři roky života.“ Svět v ohrožení řeší zdánlivě banální problém, s nímž se v posledních letech potýká naše civilizace. Jedná se o takzvaný syndrom rozpadu včelí kolonie, kdy celé roje opouští svůj úl a zanechávají zde napospas osudu svou osamělou starou královnu. Úly po celém světě tak postupně vymírají.

Ve hře je odborným komentátorem včelího mystéria belgický dramatik první poloviny 20. století Maurice Maeterlinck, který děj v úle prokládá svými filozoficko-zoologickými komentáři. Poetický výklad Maeterlincka v podání přesvědčivě akademického Cyrila Drozdy, který v průběhu hry své vyschlé hrdlo svlažuje šťávou ze zavařovací sklenice (tedy stylovou to včelařskou pomůckou k lapení otravných vos), dokáže téměř magneticky připoutat pozornost diváka k tomu, co se odehrává za jemnou černou sítí na jevišti.

Otevírá se tam hlubinná a tichá tma. Omámené včely se probouzejí po zimě a odkrývají svoji prokřehlou královnu. Tím začíná jeden včelí rok, od vzniku nové včelí generace až do jejího zániku. Včelímu mobiliáři dominuje skvostný trůn a na něm bohabojná královna, které se veškeré dění podřizuje. Rychlost a jakýsi zmatek vlastní společenství včel je na jevišti zpomalen a zpřehledněn. Vše se odehrává ve zvláštní medové opojenosti a symbolické plnosti. Kladení vajíček, skon staré královny, zrod královny nové a její oplození, stejně jako vyhnání a zabití trubců (těch naprosto blbých, ukrutně líných, břichatých trubců zpitomělých medem) se děje jen v náznacích, v jemných pohybech a plachých včelích pohledech. I přesto však divák neztrácí nit. Je pohlcen živočišnou svůdností včel.

SVĚT V OHROŽENÍ

Autor: Jiří Havelka a HaDi, režie: Jiří Havelka, dramaturg: Jan Havlice
Hrají: Cyril Drozda, Marián Chalány, Marie Ludvíková, Simona Peková, Martin Siničák, Jiří M. Valůšek, Erika Stárková, Sára Venclovská a další

Po uložení včelího světa k zimnímu spánku končí symbolická rovina děje. Jeviště se razantním prostřihem mění v jakýsi euroamerický summit, na němž zástupci ekologických organizací debatují o možných příčinách hrozícího vymření včelstev na zemi. Rozehrává se tragikomický děj, v němž jedni přesvědčují druhé, zda to pro lidstvo je, či není problém. Mocenské manévrování se mísí s neznalostí (když není jasná příčina, není ani problém), s lidskou hloupostí (tak nebudeme sladit medem, no) i spasitelskou naivitou (Evropská unie to nedopustí).

Nechybí ani aktuální politická satira. To když zástupkyně Evropské unie rezignovaně zvolá, že i kdyby se na něčem oni domluvili, tak český prezident to stejně nepodepíše. V nalezení konstruktivního řešení nakonec nepomůže ani pozdě dorazivší Albert Einstein v mikině YACHT v téže, v níž jej potkáváme ve hře Indián v ohrožení který upozorní debatující, že bez včel nebude opylení, bez opylení rostlin, bez rostlin živočichů a bez toho všeho člověk. Rozpoutá se diskuse poháněná strachem z konce a dojde k vyhlášení dalšího summitu na příští rok.

Mezitím ve včelíně umírá poslední stařičká včela, aniž by tázajícímu se lidstvu přinesla rozhřešení. V ten okamžik se začnou před zraky diváků odpočítávat čtyři roky naše poslední čtyři roky.

IVA DOLEŽALOVÁ (autorka recenze je publicistka)