VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Opera Bludný Holanďan je dramatem nadosobní povinnosti

Brno /RECENZE/ – Národní divadlo Brno oslavilo dvousté výročí narození Giuseppe Verdiho Wagnerovou ranou operou Bludný Holanďan, která se tak na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech. Za překvapivě dobrou inscenací stojí spojení solidních pěveckých výkonů, soustředěné hry orchestru a promyšlené režijní a vizuální koncepce.

10.12.2013
SDÍLEJ:

Opera Bludný Holanďan se na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech.Foto: Jana Hallová

U příležitosti 200. výročí Verdiho narození uvedlo Národní divadlo Brno Wagnerovu ranou operu Bludný Holanďan. Ta se tak na brněnské jeviště vrátila po dvaceti letech. Za překvapivě dobrou inscenací stojí spojení solidních pěveckých výkonů, soustředěné hry orchestru a promyšlené režijní a vizuální koncepce.

Národní divadlo Brno: Richard Wagner: Bludný Holanďan.dirigent: Jakub Klecker
režie: Roman Polák
scéna: Pavel Borák
kostýmy: Peter Čanecký
sbormistr: Pavel Koňárek
choreografie: Stanislava Vlčeková
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB.

Premiéra 27. 9. 2013 v Janáčkově divadle; psáno z reprízy 19. 10. 2013.

Bludný Holanďan je v mnoha ohledech typickou německou romantickou operou. Ve svém základu je však nikoliv dramatem svobodného bojujícího jedince, ale příběhem nadosobní povinnosti. A brněnské nastudování režiséra Romana Poláka osudovost opery umocňuje. Jak? Především funkčním zapojením scény a kostýmů, které nejsou jen samoúčelnou hrou symbolů, ale důležitým významotvorným prvkem.

Vyšší síly přírody a zákonů prokletí a vykoupení se v inscenaci zhmotňují v podobě bíle oděných fantomů, kteří manipulují lidmi. Tyto postavy Sentu v samém závěru zvedají do výše, v níž teprve může dospět k aktu milosrdenství, na pohyblivé plošině. Ta je důležitým prvkem inscenace: námořníci, kteří spolu s přadlenami reprezentují pasivní a poživačný lid, připlouvají v úvodu opery na lodi sestávající právě z těchto vratkých plošin. Přadleny na začátku druhého dějství tahají za obrovská stylizovaná vlákna, ale vřetena, umístěná v pozadí, zůstávají prázdná. Tato vlákna fungují jako překážky mezi Holanďanem a Sentou; roztáhnou se, aby umožnila setkání budoucího páru, až zásahem vyšších sil. Člověk nemá pevnou půdu pod nohama, a pokud ano, je plná překážek, které on sám nepřekoná, pokud mu není dopřáno.

Čistá a funkční scéna (Pavel Borák) i civilistní kostýmy (Peter Čanecký) vydatně pracují s pouze zdánlivě jednoduchou barevnou symbolikou (bílá není jenom barvou Sentiny panenské čistoty), která vychází z libreta (rudé plachty a černý stěžeň Holanďanovy lodi). Studené bílé světlo spoluvytváří mystickou atmosféru. Polák a jeho tým se vyhnuli jakýmkoliv kýčovitým nesmyslům a naivním symbolům, a inscenace tak působila jako velmi čisté, silné a koncentrované, tedy v tom nejlepším slova smyslu moderní dílo.

Celému představení v hlavní ženské roli Senty pěvecky vévodila charismatická Iveta Jiříková, pěvkyně wagnerovského formátu a hlasových dispozic. Její soprán má ocelově zabarvené výšky, je dostatečně průrazný a přitom schopný výrazových nuancí. Frank Blees v bas-barytonové hlavní roli Holanďana byl zejména v nižších polohách poněkud bez energie; celkově vzato svou roli trpícího démona ztvárnil přesvědčivě. Podobně jako Bleesovi, také Jiřímu Sulženkovi (námořník Daland) torchu scházely síly, orchestr je často zvukově překrýval. Také místy chybělo promyšlenější frázování. Nikolaj Višňakov zazpíval myslivce Erika, nejtragičtější z rolí, značně plačtivě, lyricky, jeho hlasu ale nechybí schopnost vzepětí v dramatických momentech.

Pro inscenaci se podařilo všechny role obsadit typově přiměřenými a dramaticky přesvědčivými herci, což platí i pro vedlejší role Sentiny chůvy (Marika Žáková) a Dalandova lodivoda (Petr Levíček). Druhý jmenovaný musel, chudák, během zpívání šplhat na stožár. Tuto jedinou věc si mohl režisér odpustit: nejen že Levíčkovi zabraňovala soustředit se na zpěv, ale navíc působila (patrně nezáměrně) komicky. Jednotliví pěvci pod dobrým režijním vedením také přesvědčivě hráli, a to tak, jak je v opeře žádoucí, tedy nikoliv zbytečným pobíháním po jevišti, ale výraznými gesty a mimikou v poměrně statických pózách, a především samotným hlasem.

Předehra zněla až na nečistou artikulaci lesních rohů bezchybně, ovšem nikoliv oslnivě. Orchestr se pod taktovkou Jakuba Kleckera postupně rozehrál, a až na několik škobrtnutí podal velmi solidní výkon. Klecker šetřil s dynamikou, vyvrcholení nechal na konec, ale ani tam nesáhl po drsných, nekultivovaných fortissimech; někdy hnal orchestr až moc dopředu, na úkor pauz, které znásobují napětí. Sbor Janáčkovy opery zpíval skvěle, vyzdvihnul bych v tomto směru zejména zpěvy námořníků v prvním dějství.

Operu Bludný Holanďan, jejíž nejbližší repríza bude 12. dubna a 2. května 2014 vřele doporučuji už jen proto, že Wagner se u nás – stejně jako Smetana (což je ale smutnější), skoro nehraje.

MILOŠ ZAPLETAL 
Autor je muzikolog. 

Autor: Redakce

10.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnský fotbalista a známý bavič Švancara (vpravo) společně se svým kamarádem, bývalým ligovým fotbalistou a nyní televizním komentátorem Luďkem Zelenkou (vlevo), odstartovali do jubilejní Jizerské padesátky, ujeli však jen dva kilometry.
1

Švancara na Jizerské padesátce ujel jen dva kilometry. Selhaly mu lyže

Rudy Kovanda a Franta Kocourek (vpravo).
1

Lamželezo i Boris Tyger. Před 70 lety se narodil silák a bavič Franta Kocourek

Smogové jízdné zdarma: lidovci jsou proti, opatření vnímají jako populismus

Brno – Červenou dostane projekt městské hromadné dopravy při smogové situaci od brněnských křesťanských demokratů. „Lidovci nepodpoří populistická opatření na jízdné zdarma. Nezlepší to ovzduší ve městě, takže nemáme potřebu podobnou věc zavést," prohlásil v pondělí lidovecký náměstek primátora a člen rady města Petr Hladík. Téma protismogových opatření v úterý projedná jedenáctičlenná rada města, ve které lidovci mají kromě Hladíka ještě jednoho dalšího radního.

Podnikatel Zadeh zůstane ve vazbě, soud stížnost zamítl

Brno – Podnikatel Shahram Abdullah Zadeh obžalovaný z daňových úniků zůstane ve vazbě, Krajský soud v Brně stížnost proti ní zamítl. Zadehovi právníci se proto obrátí na Ústavní soud. V pondělí o tom informovala Zadehova obhájkyně Alena Kojzarová. Zadeh je od začátku prosince ve vazbě kvůli údajnému ovlivňování svědka.

AKTUALIZOVÁNO

Změny v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Stálá expozice se zavře skoro na dva roky

Brno – Užité umění brzy v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Brně vystřídá design. Kvůli radikální přeměně interiérů i koncepce sbírek se budova pro návštěvníky letos v létě částečně uzavře. Po otevření se bude jmenovat Muzeum designu.

DOTYK.CZ

Chystá se bič na soukromé lékaře

Soukromých ambulancí je jako hub po dešti. Zbytečně prodražují výdaje pojišťoven, tvrdí ministerstvo zdravotnictví. Očaři, plicaři nebo ortopedové totiž často pracují „dvoukolejně" – kromě soukromé ambulance mají i úvazek v nemocnici. Podle vedení resortu si odtud „vyzobávají" nejlukrativnější pacienty. To zarazíme, plánuje poradce ministra Roman Prymula.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies