Opera Juliette, velkolepá podívaná

Brno /RECENZE/ - Opera Juliette skladatele Bohuslava Martinů se nese v duchu světových režijních trendů.

11.5.2009

JULIETTE V LESE MAKOVIC. Pavla Vykopalová jako Juliette zaujala svoji barvou hlasu i kultivovaným projevem.Foto: Národní divadlo Brno

VERONIKA VEJVODOVÁ

Premiéru nové brněnské inscenace opery Bohuslava Martinů Juliette provázelo mnoho slávy. Před zahájením představení vítal u vchodu pozvané ředitel divadla Daniel Dvořák, který také těsně před zahájením opery promluvil k publiku. Ne všichni hosté však vydrželi až do konce představení. Zasloužila si nová Julietta tolik slávy?

Rozhodně ano. Nová inscenace této opery je totiž „světová“. Je vytvořena v duchu současných světových režijních trendů a úspěšně udržuje standardy vysoké úrovně.

Režie Jiřího Nekvasila a scéna Daniela Dvořáka prostě baví. Vedle inscenace Janáčkových „Výletů páně Broučkových“, které mělo na programu Národní divadlo v Praze zhruba před čtyřmi lety a které zinscenovala stejná autorská dvojice, Julietta jednoznačně vítězí. Scéna je sice nesmírně komplikovaná (zejména poslední dějství), ale velmi působivá. Vtipně je vyřešen náznak snového světa v podobě prostupných zdí, do kterých vplouvají a ze kterých vyplouvají lidé, čili představy. Zajímavě ztvárněno je i město, jehož budovy nemají půdu na zemi, nýbrž trčí ze všech možných stran jeviště.

Diváky pak jistě překvapí scéna druhého jednání, která je lesem obřích makovic, jež jsou občas ještě rozpohybovány. Příliš popisně však vyzní puknutí jedné z nich a vypadnutí červené látky při výstřelu. Les makovic se snad dá přirovnat ke ztvárnění prvního dějství Janáčkovy opery Příhody Lišky Bystroušky jako slunečnicového pole (slunečnice velikosti stromů) v nedávné premiéře pařížské Národní opery (režisér André Engel).

Celkově výtvarně velmi zdařilé zpracování uzavírá poslední dějství v kanceláři snů. Obzvlášť fascinující je proměna scény z kanceláře snů na scénu prvního jednání, která proběhne přímo před očima diváků. Název opery uvádí Janáčkovo divadlo ve francouzštině (Juliette), ale bez podtitulu, který je součástí jejího názvu (Snář). Dílo snad mohlo být ohlášeno ve svém českém názvu jako Julietta (Snář) a nikoliv podobně jako Evžen Oněgin ve svém překladu.

Hudební nastudování za režií rozhodně nezaostávalo. Dirigent Tomáš Hanus předvedl výborný výkon. Jeho odchod z funkce uměleckého šéfa opery bude pro Janáčkovo divadlo velkou ztrátou. Z pěveckých rolí zaujala svým kultivovaným projevem a krásnou barvou hlasu Pavla Vykopalová (Julietta).

Nová inscenace Julietty Bohuslava Martinů v Janáčkově divadle je velkolepou podívanou, která nepostrádá logiku příběhu a přitom je srovnatelná s inscenacemi světových operních domů.

Autorka je muzikoložka

Juliette