VYBERTE SI REGION

Papežka: drama ženy ve středověkých kulisách

Brno /RECENZE/ - Nesnažit se nalézt historickou pravdu, ale jen převyprávět strhující příběh, který se třeba právě takto mohl stát. Z tohoto záměru vychází německý muzikál Papežka napsaný podle bestselleru americké spisovatelky Donny W. Crossové. V české premiéře jej na Hudební scéně uvedlo Městské divadlo Brno.

17.2.2012
SDÍLEJ:

Svetlana Slováková v roli Papežky.Foto: DENÍK/Attila Racek

Tým brněnských tvůrců v čele s režisérem Stanislavem Mošou se podílel i na prvním zahraničním uvedení tohoto muzikálu z dílny mladého německého skladatele a textaře Dennise Martina. Pod názvem Die Päpstin měl loni v červnu premiéru v německém městě Fulda, kde zažil přes sto vyprodaných repríz a stal se dokonce Muzikálem roku 2011.

Točna z Fuldy

Současná brněnská verze je tak trochu replikou německého nastudování, ovšem nutno dodat, že plánovanou. Díky česko-německé koprodukci připutovala z Fuldy do Brna obří točna jako dominantní prvek scény i dvě stovky kostýmů od Andrey Kučerové.

Bonusem, který z vlastních zdrojů přidalo Městské divadlo Brno, je vedle hereckého obsazení i živý šestadvacetičlenný orchestr. Muzikanti dodávají celkovému vyznění drive a svým nasazením vyvažují někdy až příliš kýčovité hudební motivy.

Jádro románového příběhu z poloviny devátého století ponechali muzikáloví tvůrci beze změn. I na jevišti se tak odvíjí osud nadané dívky Jany z polopohanské rodiny, které se i přes nepřízeň tehdejší doby dostane vzdělání v klášterních školách. V nuceném přestrojení za muže se v církevních kruzích vypracovává na moudrého a uznávaného učence, který nakonec stane až v čele samotné římské kurie. Spřátelí se i s papežem, po jehož smrti je zvolen novým a prostým lidem milovaným nástupcem jménem Jan Anglicus. Osudnou se papežce Janě ale nakonec stává láska k markraběti Geroldovi. Jako těhotná spadne při procesí z koně, porodí mrtvé dítě a na místě zemře. Tajemství je tak před zraky všech vyzrazeno.

Dennis Martin se při fabulaci dávné legendy občas nevyhnul povrchnosti a přílišné popisnosti, s níž líčí dějově spletitý příběh. I poměrně jednostrunné vyznění figur dává tušit, že němečtí autoři vsadili hlavně na bohatě výpravnou zábavnou show a vděčný kontrast mezi temným středověkem a pozlátkem římského impéria. Větší svižnosti příběhu by ale prospělo (hlavně ve druhé půli) několik škrtů, které by zkrátily bezmála tříhodinovou délku muzikálu.

Scéna vytvořená německým scénografem Christophem Weyersem se dovede fascinujícím způsobem proměnit pouhým pootočením točny. Díky ní se dějiště bleskově přenáší ze skromného středověkého příbytku do klášterní školy, na tržiště nebo do honosného císařského paláce. Nenahraditelně tomu napomáhá i světelný design Davida Kachlíře.

Samota, můj pán

Hudebně příběh provázejí poprockové songy a náznaky gregoriánských chorálů. Chytlavý ústřední hit, který by zněl v uších ještě cestou domů, však muzikálu chybí. I tak nabízí vděčné sólové písně především pro Janu (Proč, Bože můj, Samota, můj pán, To jsem já) a exponované mužské duety (Rod vládců, Parazit).

Brněnskou company skvěle rozpohybovala při sborových tanečních číslech mladá francouzská choreorafka původem z Korsiky Julia Pouletová. Nejzdařilejším kouskem je píseň Ten věčný Řím, u níž dynamiku navozují střídavé nástupy herců ze stran jeviště. Nevypointovaně naopak působí číslo Jarmark v St. Denis.

V titulní roli papežky předvádí její premiérová představitelka Hana Holišová výborně odstíněný výkon. S obdivuhodnou pěveckou i hereckou jistotou zvládá všechny přeměny z prosté dívky ve svědomitého učence, léčitele a nakonec i spravedlivého papeže. Alternující Svetlaně Slovákové typově nejlépe sedí poloha mladistvé Jany v chlapeckém převleku.

Pro vyznění příběhu se šťastným ukázalo zvýraznění postavy Anastasia, kterému muzikáloví autoři dali více prostoru než v románu. Tento vysoce postavený Říman se tady stává jakýmsi zrcadlem a hlavním protivníkem Jany v cestě na papežský trůn. Aleš Slanina si roli všehoschopného kariéristy užívá s potměšilou radostí. Nenávistně okolo sebe šlehá povýšenecké pohledy a intrikuje, jak se dá. A jakoby mimochodem k tomu všemu přidává zvládnutí těžkých pěveckých partů.

Přesvědčiví jsou ve svých rolích i dětští představitelé malé Jany a jejího bratra Jana (na premiéře Karolína Burešová a Petr Šimčák). Z dalších rolí zaujmou Petr Gazdík a Robert Jícha (markrabě Gerold), Ivana Vaňková (Janina matka Gudrun), Ladislav Kolář (učenec Aeskulapius) nebo Stanislav Slovák (Janin otec).

Na repertoáru Městského divadla Brno se Papežka stala dalším střípkem v mozaice původních německých muzikálů. Stejně jako u Mozarta nebo Krásky a zvířete divadlo vsadilo na moderní zpracování historického tématu. I Papežka tak přesvědčí výbornými hereckými výkony, pohádkověfantaskní výpravou a přesným zvukem živého orchestru.

(Psáno z premiéry 4. února a reprízy 8. února 2012).

Autor: Lenka Suchá

17.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Česká hlava pro brněnský tým. Mikroskop pomůže s léčbou rakoviny

Brno – Vynalezl mikroskop, který v budoucnu pomůže s nádorovou léčbou. Padesátiletý Radim Chmelík se svým týmem z Fakulty strojního inženýrství a CEITEC Vysokého učení technického v Brně obdržel minulý týden ocenění vědecké soutěže Česká hlava.

Kníničská Panna Marie? Řezbář ji vyřezal motorovou pilou

Brno /FOTOGALERIE/ – Zvuk motorové pily slyšeli v neděli dopoledne lidé z brněnských Kníniček. Před místní mateřskou školou totiž započal letošní advent v městské části. Jedním z největších lákadel programu byla řezbářská show, při níž řezbář vytvořil postavu Panny Marie.

Nehod motorkářů ubylo. Jsou lépe připravení, tvrdí odborník

Jižní Morava – Devět životů vyhaslo od začátku roku při nehodách motocyklů na silnicích v Jihomoravském kraji. Oproti loňsku je to o jednoho mrtvého méně.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies