VYBERTE SI REGION

Papežka nadchla Fuldu a míří do Brna

Fulda – Návštěvou osmdesáti tisíc diváků při sto šestnácti vyprodaných reprízách se může pochlubit první jevištní uvedení historického muzikálu Die Päpstin (Papežka).

12.8.2011
SDÍLEJ:

Muzikál Die Päpstin (Papežka) o mladičké dívce Johanně zaznamenal v Německu velký ohlas.Foto: Spotlight Musicalproduktion

V nastudování Městského divadla Brno a ve světové premiéře uvádělo tuto původní hudební inscenaci po celé léto Zámecké divadlo v německé Fuldě. V květnu 2012 představí brněnský tým v čele s režisérem Stanislavem Mošou stejný titul i českému publiku.

Zámecké divadlo

Barokní město Fulda v Hessensku provází bohatá historie, která sahá až do roku 744, kdy tu byl postavený první klášter. Ke katolicky orientovanému městu se známou univerzitou a rozvinutým automobilovým průmyslem patří i rozsáhlý zámecký komplex s moderně rekonstruovaným divadlem. A právě díky zde uváděnému muzikálu ožilo pětašedesátitisícové město přes léto v „papežském“ stylu, když reklamní loga a propagační plakáty ozdobily výlohy většiny obchodů. „Německé diváky muzikál Die Päpstin naprosto nadchnul. Ještě před premiérou bylo vyprodáno víc než tři čtvrtiny lístků. Museli jsme proto přidávat reprízy, takže jsme uváděli i třináct představení týdně,“ přiblížil mimořádný zájem německého publika produkční Městského divadla Brno Zdeněk Helbich.

Původní muzikál Die Päpstin napsal mladý německý skladatel a textař Dennis Martin podle románu americké spisovatelky Donny W. Cross. Kniha vzbudila nebývalý ohlas, vyšla ve více než třiceti jazycích a s osmi miliony čtenářů se zařadila ke světovým bestsellerům. Dokonce podle ní byly už natočené i dva celovečerní filmy.

„Když jsem se poprvé potkal s románem Papežka, byl jsem nadšený, jak hlavní hrdinka realizuje svůj, byť krátký, život skrze „vyšší přikázání“. Při realizaci muzikálu jsem se potom jen dále utvrzoval o mimořádnosti hlavního sdělení tohoto příběhu. A je přitom lhostejné, zda je člověk mužem, či ženou. Tím nejdůležitějším je obsah našeho života,“ popsal zaujetí středověkou legendou režisér muzikálu Stanislav Moša.

Na špici hitparády

Při nastudování německé verze inscenace spolupracoval Moša převážně s brněnským týmem, který tvoří kostýmní návrhářka Andrea Kučerová, scénograf Christoph Weyers (pro Městské divadlo Brno vytvořil například scénu k muzikálům Bídníci nebo Ptákoviny podle Aristofana, pozn. aut.) a světelný designér David Kachlíř. Německo-švýcarské herecké obsazení v čele se Sabrinou Weckerlin vzešlo z konkurzů.

„V Brně ztvární hlavní role Svetlana Slováková a Petr Gazdík. Jinak nebude nikdo z herců dvojitě obsazený. V příběhu jsou například dva havrani, jejichž představitelé budou mít u nás náročnější kostýmy, proto nemohou přijít na jeviště dvakrát,“ vysvětlil některé úpravy Moša. Dodal, že inscenováním Papežky pokračuje Městské divadlo Brno v trendu uvést ročně alespoň jedno původní dílo mladého evropského autora.

Nejzásadnější změna pro brněnské uvedení v překladu Michaela Prostějovského a s datem premiéry 26. května 2012 však nastane u hudebního nastudování. „U nás inscenaci doprovodí živý orchestr, počítáme s účastí pětatřiceti muzikantů,“ přiblížil devízu brněnské verze sbormistr a autor vokálního nastudování Karel Škarka.

O úspěchu hudební složky díla svědčí i fakt, že niterná zpověď Johanny, píseň Einsames Gewand, se už několik týdnů drží na špici německé muzikálové hitparády. „Příští léto se muzikál na několik repríz do Fuldy vrátí. O inscenaci projevil zájem také Mnichov, takže i tam Papežku uvedeme příští rok při třítýdenní šňůře,“ uvedla mluvčí divadla Lucie Broučková.

Skladatel Dennis Martin o postavě Papežky říká:

Johannu zdobí síla charakteru

Fulda /ROZHOVOR/ - Legenda o mladičké dívce Janě, která v polovině 9. století usedla na papežský trůn, nadchla Dennise Martina natolik, že ji jako vůbec první zpracoval i do muzikálové podoby. „Zaujal mě osud této kontroverzní postavy,“ vysvětluje svůj zájem mladý německý skladatel a textař.


Po muzikálech Bonifatius a Elizabeth jde už o vaše třetí hudební dílo s historickou tematikou. Co vás tolik přitáhlo na Papežce?
Líbila se mi ambivalentnost, jakou v sobě postava Johanny nese. Vyzařuje z ní nepopiratelná ženská energie, ale kvůli okolnostem musí své ženství skrývat a vydávat se za někoho jiného. Z toho potom pramení její osamělost, takže musí prokázat obrovskou sílu charakteru.

Příběh jste zpracoval podle bestselleru spisovatelky Donny W. Cross. Co bylo při jeho adaptaci nejtěžší?
Román se hodně točí okolo postav, které však neprocházejí dějem kontinuálně, ale objevují se jen v určitých kapitolách. Bylo proto těžké je divákům představit v ději tak, aby se v nich stále orientovali.

S režisérem Mošou budete spolupracovat i na českém uvedení Papežky. Byl jste se už v Brně podívat?
Ano, několikrát. Viděl jsem i tři Stanislavovy muzikály – Probuzení jara, Bídníky a Chicago – a moc se mi líbily. Nadchla mě také budova hudební scény, která je skutečně moderním divadlem na špičkové úrovni.

LENKA SUCHÁ (Od zvláštní zpravodajky Deníku)

12.8.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Nemocní z léčebny se přestěhují do Úrazové nemocnice. V březnu

Brno – Pětadvacet lidí z Léčebny dlouhodobě nemocných na Červeném kopci přesídlí vedení města do Úrazové nemocnice v Brně. Současné budovy totiž podle náměstka primátora Petra Hladíka nevyhovují dnešním potřebám. „Pacienti si zaslouží prostředí, které odpovídá jednadvacátému století," vysvětlil.

Ideální teplota pro výrobu čokolády? Patnáct až dvacet stupňů

Kuřim /ZA ZAVŘENÝMI DVEŘMI/ – Žena v bílém oblečení s čepicí na hlavě obsluhuje stroj, ve kterém se čokoláda nahřívá, aby se z pevných kuliček stala tekutina pro nalévání do forem. K přístroji si musí vylézt na štafle, odkud kousky belgické čokolády sype dovnitř. Hmota se musí neustále míchat. Další zaměstnankyně obsluhuje stroj s mnoha tryskami, ze kterých neustále v intervalech asi třiceti sekund vytéká čokoláda. Umisťuje pod ně formy a poté dává na váhu. Ve formě je podle velikosti vždy několik stejných tvarů. Třeba stromky se vyrábí po dvou, zato malá autíčka po patnácti. Výrobě čokolád ve firmě Fikar se věnuje další díl seriálu Rovnosti nazvaného Za zavřenými dveřmi.

AKTUALIZOVÁNO

Doprava na Zvonařce zkolabovala. Autobusy se opožďovaly i o hodinu

Brno – I desítky minut v kolonách. S takovým zdržením museli počítat řidiči, kteří ve středu odpoledne projížděli ulicemi Zvonařka a Plotní. Kvůli vážné dopravní nehodě a jejímu následnému vyšetřování doprava v ulicích zkolabovala. Auta, autobusy i tramvaje linky 12 uvízly v kolonách. Situace se zlepšila až před půl sedmou hodinou večer.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies