VYBERTE SI REGION

Peter Brook: režisér zdůrazňující podstatné

Brno - Uvedení Magické flétny v Brookově režii poodhalilo další směřování souboru Bouffes du Nord, který se stále více otevírá klasické hudbě.

6.6.2011 1
SDÍLEJ:

V LESE BAMBUSOVÝCH TYČÍ. Scénu inscenace Magická flétna v režii Petera Brooka dotváří bambusové stonky.Foto: archiv Bouffes du Nord

Kdo jsem? Kým jsem byla? A proč žiji? Odpovědi na tyto otázky hledá v inscenaci Warum Warum herečka Miriam Goldschmidtová. V hodinovém představení je na jevišti pouze ona, hudebník Francesco Agnello a tíha myšlenek zhuštěných do volně navazujících asociací a úvah. Tento titul v režii Petera Brooka nabídl program festivalu Divadelní svět Brno: v České premiéře a v kontextu různorodé Brookovy tvorby zříkající se zásad konvenčního divadla.

Jako režisér je Brook podepsán pod díly klasiků, inscenoval dramata světových současníků i autorů na divadle neuváděných. Uznání mu přinesla také nastudování Shakespearových her, které jsou oslavou divadelnosti i herectví. Brookovým snem však bylo experimentální divadlo. V roce 1971 tedy založil Mezinárodní centrum divadelního výzkumu, jehož sídlem se o tři roky později stává divadlo Bouffes du Nord v Paříži. Ve svých pracech se Brook soustředí zejména na dvě oblasti: divadelní jazyk (hledání divadelní výpovědi, určení skutečné role slova v divadle) a také vztah mezi divákem a hercem, divákem a inscenací.

Warum Warum vznikl jako liturgický „výzkum“. Scénář připomínající báseň psanou volným veršem Brook vytvořil ve spolupráci s Marií-Hélène Estienne. Inspirací jim byla díla divadelních revolucionářů Antonina Artauda, Edwarda Gordona Craiga, Charlese Dullina, Williama Shakespeara či Vsevoloda Mejercholda. Ústy herečky Goldschmidtové se dvojice autorů zamýšlí nad existencí člověka, smyslu jeho každodenního počínání a především fenoménem divadla: lze pojem divadla definovat? Má divadlo smysl? A jak může herec nejlépe ztvárnit strach? Jedinými rekvizitami, s nimiž na jevišti pracuje, je list papíru, židle a pojízdná obdélníková konstrukce představující dveře, jindy zas stojan na kostýmy.

Svoji promluvu Goldschmidtová směřuje publiku a vtipnými glosami nebo otázkami, na něž nechce slyšet odpověď, vtahuje diváky do děje, který neexistuje. Vzniká srozumitelné sdělení citující přiznaná díla, a přece se daří nalézt rozměr jiný, mimoliterární. Závěrečné vyústění je však mírným zklamáním. O zrod divadla se Bůh zaslouží známým provoláním Budiž divadlo!, úvahu rozvíjí slova o boji o rozdělení práv autorských, filmových, produkčních… Poté Bůh na papír napíše jediné slovo, přeloží papír a dá jej Andělovi. Tím slovem je: Proč?

Další z Brookových inscenací uvedených v Brně (jediném středoevropském městě!), byla Magická flétna. Čtvrteční a páteční představení hostila Hudební scéna Městského divadla Brno a oba večery byly vyprodané. Spolu s Marií-Hélène Estienne a Franckem Krawczykem se Brookovi podařilo minimalistickými prostředky zvýraznit křehkost, kterou tento Mozartův pohádkový příběh ukrývá.

Brookova komorní verze opery s jedním klavírem, trianglem a bosými herci podtrhuje hlavní myšlenku díla – hloubku lidství vítězící nad zlem.

Vřelost pěveckého projevu se v podání souboru Bouffes prolíná s hereckou přesvědčivostí, účinkující věří síle Mozartovy hudby a nechávají se jí intuitivně vést. Humor je jemný a vyvážený – inscenace nesklouzává k lascivnostem nebo frašce. Stejně jako Shakespeare, i Mozart do svých děl vložil cosi lidového, přirozeně lidského, a Brook – s úctou k oběma autorům, nachází esenci, díky níž dává nesčetněkrát interpretovaným dílům zcela nový rozměr.

Využívá přitom jen několika kusů látky nebo bambusových výhonků evokujících dojem čistoty a logického řádu. Obdobný „geometrický“ princip Brook aplikoval i při inscenování Dona Giovanniho. Stejně jako k Magické flétně, přistupoval i k této opeře jako k dílu divadelnímu i hudebnímu současně, jež souboru Bouffes du Nord otevírá novou cestu.

Autor: Markéta Stulírová

6.6.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.

Muž blokoval tramvaj. Dal hlavičku ženě, která mu chtěla pomoci

Ilustrační foto
1

Platy v kraji? I přes navýšení jsou stále podprůměrné

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Brno /VIDEO/ – Byla to honička skoro jako z akčního filmu. Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit. Situaci po zadržení vysvětloval tím, že zákony jsou od toho, aby se porušovaly. „Dobrá honička," řekl zasahujícím policistům.

Ples jako Brno: Gejzír nápadů, hodnotí celebrity

Brno /REPORTÁŽ/ – Po červeném koberci v sobotu večer přicházejí do brněnské Fait Gallery první celebrity. V záři barevných světel se třpytí dlouhé šaty krásných dam, doprovázených pány ve smokingu s motýlkem. Pečlivě upravené stoly zdobí kytice bílých a růžových tulipánů. Nad nimi se starostlivě sklání číšníci a dohlížejí, aby skleničky nezůstávaly prázdné. Ples jako Brno začíná.

O oblékání mrtvých není zájem, komentuje novelu majitel pohřební služby

Jižní Morava /ROZHOVOR/ – Větší kontrola pohřebních služeb, důstojnější zacházení s mrtvými a ve výsledku větší komfort pozůstalých. Politici si od novely zákona o pohřebnictví slibují velké zlepšení. Podle majitele brněnské pohřební služby Pavla Cajzla jsou změny nadbytečné. „Většina věcí je jenom o domluvě, není třeba, aby je určoval zákon," vysvětlil majitel pohřební služby Cajzl.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies