VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Petr Veselý "píše" kresby zpřítomňující čas

Brno – Čáry, písmena, fragmenty slov. Kreslení bez inspirace a bez využití vnější předlohy. Takové jsou Samomluvy Petra Veselého – cyklus kreseb vznikajících podle intuitivně utvářených pravidel a právě prožitých okamžiků. V konfrontaci s díly Marie Kapounové nyní Veselého práce vystavuje Památník Leoše Janáčka v Brně.

26.8.2013
SDÍLEJ:

Památník Leoše Janáčka v Brně hostí společnou výstavu textových kreseb výtvarníka Petra Veselého (na snímku) a jeho dcery Marie Kapounové.Foto: DENÍK/Lubomír Stehlík

Výstava má název Samomluvy 2 a je již druhým pokračováním „výtvarného dialogu" obou autorů – dialogu otce a dcery. „Kresby mé dcery pocházejí z období kolem roku 2003, ty moje zde vystavené vznikly koncem osmdesátých let. Kreslení pro mne tehdy bylo obdobou psaní, také proto se v čarách často objevovala písmena nebo části slov," říká Petr Veselý patřící k nejvýraznějším osobnostem soudobé české malby. Zpočátku Veselý vytvářel neboli také „psal" kresby, v nichž vy᠆užíval úryvků různých literátů: Halase, Demla, Seiferta či Ortena. „Brzo to byly i texty mé vlastní, většinou automatické, které přesáhly do jednoduchých objektů," vysvětluje výtvarník.

I zmíněné objekty výstava představuje. Jedná se například o soubor dětských hracích kostek oblepených textem rozstříhaným tak, aby sdělení nebylo možné jednoduše přečíst. Záměrně nečitelné jsou i objekty připomínající knižní vazby. „Dvě dřevěné destičky z obou stran spojují kovové panty. Básně, které jsou uvnitř, jsou tedy nedostupné," vysvětluje autor a dodává, že nečitelnost textů je záměrná, i pro jejich mnohdy intimní obsah.

Nové významy Veselého kresbám dává také například přehýbání papíru, obtiskování, a tím vznikající zrcadlení vyobrazených struktur. Uvnitř kresby se tak rodí nový rytmus. A právě těmito, zdánlivě neuspořádanými černými stopami na bílém podkladu, se autorovi daří konkrétně uchopit čas. Zpřítomnit okamžik, k němuž se s odstupem desítek let často vrací se vzpomínkou na konkrétní emoci.

Cyklus Kapounové a Veselého kreseb nevystavuje Památník Leoše Janáčka náhodně. Samomluvy 2 spadají do dlouhodobé dramaturgické koncepce Jiřího Zahrádky – kurátora Památníku, který se na tvorbu a osobnost Janáčka specializuje. „S pořádáním výstav jsem začal asi před čtyřmi roky a chtěl jsem, aby souvisely s Janáčkem, jeho partiturami a záznamy lidové mluvy či psychiky, které sbíral. Stejně jako u některých současných výtvarníků se i u Janáčka jednalo o určitý záznam reality," uvádí Zahrádka a odkazuje například na již uspořádané výstavy Dalibora Chatrného či Adrieny Šimotové.

Představuje také nejbližší z připravovaných prezentací: výstavu již nežijícího autora Čestmíra Kafky, brněnského výtvarníka Pavla Hayeka či Inge Kostkové z Olomouce.

Spolu s touto linií pravidelně obměňovaných výstav dal Zahrádka v památníku vzniknout projektu Druhotvary.

„Druhotvary vznikají vždy jednou za dva roky, u příležitosti bienálového festivalu Janáček Brno. Příští rok to bude čtvrtý ročník. Osloveným výtvarníkům rozdáme noty a oni svými pracemi reagují na vybrané partitury. Výstavu provází i speciálně vydaný sborník nesoucí stejný název," dodává Zahrádka s vysvětlením, že „druhotvary" jsou odborným termínem skladatele Janáčka.

Výstava: Petr Veselý – Marie Kapounová: Samomluvy 2

Místo: Památník Leoše Janáčka Moravského zemského muzea v Brně, Smetanova 14

Otevřeno: denně kromě pondělí, výstava je přístupná do 1. září

(Otevřena také stálá expozice Život a dílo Leoše Janáčka)

Autor: Markéta Stulírová

26.8.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Že hasiči napouštějí nový bazén, si mohli myslet lidé, kteří procházeli v úterý kolem sedmé večer okolo Tesca v Cimburkově ulici. Dvě jednotky tam stříkaly vodu do retenční nádrže, která právě k zadržování dešťové vody slouží. Hořelo tam rákosí.

OBRAZEM: Hasiči bojovali s plameny v mokřadu. Hořelo rákosí

Libor Zábranský.

Zábranský pokračuje jako kouč Komety a slibuje: Udělám vše, aby Erat zůstal

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Brno získá pozemky pro stavbu stadionu za Lužánkami

Brno – Úspěch brněnských hokejistů opět upozornil na potřebu nového stadionu, který město slibovalo postavit za Lužánkami. Po skoro ročním jednání nyní Brno uzavřelo dohodu s vlastníkem potřebných pozemků firmou Eiskon Devepol.

AKTUALIZOVÁNO

Příspěvek na roční šalinkartu se musí zdanit. Magistrát o povinnosti netušil

Brno /ROZHOVORY UVNITŘ/ – Dotace na dopravu? Ano. Ale zaplať, Brňane, daň! Příspěvky na nákup roční elektronické šalinkarty, které letos začal vyplácet magistrát, podléhají podle zjištění Brněnského deníku Rovnost zdanění. Redakci to potvrdil finanční úřad.

Zahrádky v historickém centru? Rozhodnutí Brna-středu uleví restauratérům

Brno – Méně práce pro podnikatele, kteří chtějí chtějí v létě otevřít restaurační zahrádku v centru, znamená rozhodnutí radních Brna-středu. Tamní rada zrušila současnou metodiku pro zařizování zahrádek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies