VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Píseň Muchomůrky zpívala s Plastiky celá Musilka

Brno /RECENZE/ – Malým svátkem pro všechny skalní vyznavače domácího undergroundu a příležitostí ke konfrontaci ve žhavé současnosti byl čtvrteční koncert skupiny The Plastic People Of The Universe v Brně na Musilce. Kapela svůj koncertní playlist sestavila ze skladeb napříč jejich repertoárem v různých stylových proměnách.

1.6.2015 1
SDÍLEJ:

Zleva Jaroslav Kvasnička, Svatopluk Brabenec a Jiří Kabeš.Foto: DENÍK/Petr Gratias

Úvodem zazněla skladba ze stejnojmenného alba Půlnoční myš. Následovala píseň Je večer, jejíž text je básní z pera Jiřího Háska Krchovského, dekadentního tvůrce z osobitými vizemi, stejně jako báseň Spáč, kterou kapela rovněž zhudebnila. Z dalších odehraných skladeb jmenujme legendární Spofa blues, Pojď, Magor odkazující ke vzpomínce na duchovního a uměleckého vůdce Ivana Martina Jirouse. Zazněla rovněž píseň Pojď a zhudebněná poezie od Jiřího Koláře s názvem Přes mráz hvězd. Bohužel nezazněly jejich slavné skladby Magické noci nebo Podivuhodný mandarín, na které publikum marně čekalo.

Pojetí brněnského koncertu nabídlo sevřený hudební útvar s přímočarými rockovými postupy, do kterých se občas mísily prvky free jazzu a minimalismu. Výslednicí byla dobře sehraná a s nadšením zahraná hudba, která si už léta zachovává stylovou ponurost, magičnost a zvláštní duchovní intimitu. Střídání razantních až útočných pasáží s osvobozujícími, ale místy až destrukčními okamžiky bylo cílenou strategií hudebníků na pódiu.

Brněnský koncert na Musilce
Skupina The Plastic People Of The Universe se na Musilce představila v sestavě Jiří Kabeš (elektrická viola, zpěv), Svatopluk Brabenec (saxofon, klarinet, zpěv), Josef Janíček (klávesy, zpěv), Josef Karafiát (elektrická kytara, baskytara, zpěv), Eva Turnová (baskytara, zpěv), Jaroslav Kvasnička (bicí nástroje).

Kytarová sóla Josefa Karafiáta byla potřebnou transfúzí: nepřebíjela celkové pojetí a nezahlcovala hudební prostor. Elektrická viola Jiřího Kabeše svým specifickým stylem sice neměla vyloženě virtuozní uchopení, ale vítaným způsobem osvěžovala sound skladeb s občasným ohýbáním tónů wah wah pedálem.

Saxofon a klarinet Svatopluka Brabence sice vycházejí z jazzu, ale měly velmi razantní až dravý tón s řadou řeřavých dlouhých zvukových náletů. Klávesy Josefa Janíčka dotvářely celkové aranžmá, rovněž bez nějakých mistrovských ambicí sólujícího suveréna, ale stávaly se spojovacím můstkem mezi kytarou, violou a dechy.

Ženský element v kapele, jímž je Eva Turnová, zněl rytmicky přesně, ale nikterak technicky nedostižně. Bicí nástroje Jaroslava Kvasničky měly velkou razanci a úsporný bubenický model hry se místy přibližoval funku. Závěrečný přídavek publiku přinesl kultovní skladbu Muchomůrky, kterou zpíval s kapelou celý sál Musilky.

Stylově postihnout a zachytit hudební směřování The Plastic People Of The Universe není snadné, protože kapela za dobu své existence prošla mnoha fázemi vývoje. Poprvé se objevila na pražské hudební scéně v roce 1968 a volně navazovala na odkaz psychedelické rockové legendy Primitives Group. V jejich začátcích byla inspirována skupinou Mothers Of Invention Franka Zappy, ale také Velvet Underground a Doors.

Kapela často zhudebňovala poezii exilových, zakázaných domácích tvůrců, anebo od cizích autorů. Její členská základna byla hodně proměnlivá, ale leader kapely zůstával Milan „Mejla" Hlavsa (1951–2001). Kapela se vydala nelehkou hudební cestou, která neměla šanci prorazit ani na rozhlasových vlnách, natož na televizní obrazovce a rovněž bylo nemyslitelné, aby byla přizvána k nahrávacím frekvencím do standardního studia.

Cílený tlak totalitního režimu skupině neumožnil profesionální status, a tak kapela hrávala na soukromých večírcích či ve vzdálenějších destinacích. V roce 1976 byli někteří členové obžalováni s výtržnictví a odsouzeni. Kapela se tak neplánovaně stala představitelem domácího undergroundu a symbolem odporu proti socialistickému budování a konzumního způsobu života. Těšila se rovněž přízni disidenta a později prezidenta Václava Havla.

Po pádu totality je české publikum už tradičně rozděleno na dva tábory – na jejich skalní příznivce, stejně tak jako jejich notorické odpůrce. Jejich hudba se ale za víc než čtyřicet let existence dokázala zbavit svých „dětských nemocí", což zapříčiňovaly mj. i zvukově velmi nekvalitní nahrávky šířené pokoutně mezi rockery, a vyprofilovat se ve stylový hudební útvar.

Na naší scéně The Plastic People Of The Universe představují osobitý a nekompromisní model hudby, která ostře kontrastuje s podbízivým popem naleštěných muzikálových hvězd a českého mainstreamu a udržuje si svoje věrné příznivce napříč celou republikou. Zájem brněnského publika na Musilce to jednoznačně potvrdil.

PETR GRATIAS, autor je hudební publicista

Autor: Redakce

1.6.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO

V Líšni našli padesátikilovou bombu. Pozůstatek z války pyrotechnik odpálil

Vizualizace plánovaného komunitního centra.
10 12

Teplárenské objekty ožívají. Mění se na centra i parky

Přes pět tisíc obyvatel bez teplé vody. V Bystrci vymění potrubní rozvody

Brno – Bez teplé vody bude od úterý do pátku mezi osmou hodinou ráno a šestou hodin večer přes pět tisíc obyvatel brněnské Bystrce. Brněnské teplárny odstaví výtopnu v Teyschlově ulici. Bez teplé vody tak bude celé sídliště Kamechy. 

Chcete lístky na Zbrojovku? Soutěžte s Deníkem Rovnost

Soutěžte s Deníkem Rovnost o vstupenky na domácí zápasy fotbalové Zbrojovky Brno v sezoně 2017/2018!

Půldruhého roku povinných reflexních prvků? Ubylo usmrcených chodců

Jižní Morava /INFOGRAFIKA/ – Povinnost nosit při chůzi po neosvětlených silnicích mimo obec reflexní prvky platí rok a půl. Smyslem novely zákona, která novou povinnosti zavedla, bylo zvýšit bezpečnost chodců. Jak se jí to podařilo, je vidět na číslech. Minulý rok bylo v Jihomoravském kraji devět usmrcených chodců, o šest méně než předloni. Stejný trend hlásí policie i celostátně. „Podíl na tom nepochybně mají i reflexní prvky,“ řekla Zuzana Ambrožová z oddělení BESIP Ministerstva dopravy.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Brno - Bojovník je zpět. Hokejista brněnské Komety Jan Káňa na ledě většinou jezdí s elánem a nevypustí žádný souboj. Svou aktivitu musel na delší čas utlumit. Přesně po pěti měsících od zranění zápěstí si pak zahrál přípravný zápas proti Jihlavě, který Brňané vyhráli 3:1. „Tréninků už bylo hodně, určitě chci hrát a budu se snažit s rukou pracovat, aby byla dobrá,“ slíbil pětadvacetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení