VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Co zvedá cenu lístků? Poplatky za autorská práva a honoráře sólistů

Jižní Morava /ANKETA, INFOGRAFIKA/ - Divadla stále častěji lákají na inscenace s velkolepou scénografií. Náklady zvyšují i poplatky za autorská práva a honoráře sólistů. To vše se promítá do vyšších cen vstupenek.

18.9.2013 AKTUALIZOVÁNO 19.9.2013
SDÍLEJ:

Premiéra inscenace Pucciniho slavné pohádkové opery Turandot.Foto: Jana Hallová

Kouzelná chůva Mary Poppins odlétající s rozevřeným deštníkem nad hlavami diváků, barevné zářivky osvětlující milostné vzplanutí Antonia a Kleopatry či rozpolcený doktor Jekyll zmítající se v záři laserových paprsků. Trend velkolepých scénografií v divadlech zvyšuje náklady na vznik inscenací, a tím i ceny vstupenek.

K obecně nejdražším divadelním titulům patří zahraniční muzikály nebo hry doprovázené živým orchestrem. „Nejdražší vstupenka na nejlepší místa do přízemí stojí 520 korun. Jde o opery Rusalka a Turandot, balety Labutí jezero a Louskáček a muzikál Edith, vrabčák z předměstí. Na premiéry je potom cena vstupenky na daná místa sedm set korun," uvedla mluvčí brněnského národního divadla Šárka Motalová.

Pokud tomu kvalita představení odpovídá, jsou diváci ochotní si za vstupenky připlatit. „I kdyby se ceny nějak výrazně zvýšily, přijmu to a nijak to neovlivní četnost mých návštěv. Jsem z Jihlavy, kde asi pětkrát do roka chodím do místního Horáckého divadla. Vstupné je tam poměrně přijatelné, takže částku, kterou vydám za divadlo, nepovažuji za tak vysokou. Navíc do kultury investuji ráda," řekla například čtyřiatřicetiletá Jana Čermáková.

Tříleté vyjednávání

Městské divadlo Brno se soustředí hlavně na uvádění českých a světových muzikálů. Nejdražším titulem v jeho historii je americký muzikál Mary Poppins. Od premiéry v listopadu 2010 patří příběh o téměř ideální chůvě stále k nejnavštěvovanějším. „Byli jsme teprve šestým divadlem na světě, kterému se podařilo získat práva na tento muzikál. Poprvé jsme se na něj ptali v roce 2006, tedy jen pár měsíců po jeho londýnské premiéře. Tehdy nám řekli, že se jedná o tak výjimečný počin spolupráce Camerona Mackintoshe a Walta Disneyho, že nepředpokládají uvedení Mary Poppins jinde než na newyorské Broadwayi a londýnském West Endu. Nakonec jsme práva získali po tříletém jednání," připomněl složitý proces režisér Petr Gazdík.

Pro zvětšení klikněte.

V rozpočtu na inscenaci se podle něj kromě nákladné výpravy odrazily také kouzelnické triky a náročná taneční choreografie. V představení účinkuje na osmdesát herců a tanečníků za doprovodu živého osmnáctičlenného orchestru.

Právě složité získání licence od zahraničních agentur patří u muzikálových titulů k nejdražším položkám ještě před začátkem zkoušek. „Náklady na inscenaci lze rozdělit do několika kategorií. V první řadě je to získání autorských práv, to je vždy nejdražší. Další je výprava. Do ní spadají nejen peníze na výrobu scény a kostýmů, ale také příprava návrhů, které často podléhají přísným kritériím a je třeba je předložit ke schválení," vysvětlil ekonomický náměstek Městského divadla Brno Lubomír Spáčil.

Tím ale složitý proces nekončí. „Následuje nazkoušení inscenace a výběr interpretů, kteří musí splnit vysoké nároky. Sem spadají také náklady na provoz inscenace a její výjezdy u nás i v zahraničí. Do čtvrté kategorie patří podíl dlouhodobých nákladů, kam spadají například odpisy vybavení," dodal Spáčil.

Platí i ochotníci

Zaplatit tantiémy, tedy poplatek za provozování hry autorovi, který k němu vlastní práva, musí i ochotnické soubory. „Nejčastěji uvádíme veselohry, protože lidi se chtějí v divadle bavit. Problémem jsou autorská práva, která dnes platíme za všechno. Kromě děl, jejichž autor je nejméně sedmdesát let po smrti. Obecně nejdražší jsou domácí hry s hudbou nebo i zahraniční inscenace, které platíme v cizí měně," zmiňuje ekonomickou stránku Marie Steinhauserová, která už čtyřicet let působí jako herečka a režisérka v pelhřimovském Spolku divadelních ochotníků Rieger.

U ochotníků stejně jako u profesionálních divadel se liší náklady na vznik inscenace podle žánrů. „Pokud jde o muzikál, může se cena vyšplhat klidně i na 150 tisíc korun. Činohra vyjde průměrně na padesát tisíc korun. Drahé jsou kostýmy a také se do částky započítávají autorská práva. Například v loňském roce jsem s naším souborem připravil drama Pláňka, které vyšlo na pětapadesát tisíc. Stejná byla i tržba," podotkl režisér vyškovského Divadla Haná Tomáš Dorazil.

Rozhovor s autorem scénických projekcí Petrem Hlouškem najdete ve čtvrtečním vydání Deníku Rovnost.

Autor: Markéta Stulírová

Jste ochotní dát za divadelní představení víc než 500 korun?

ANO

14 %

NE

86 %

Hlasovalo: 84

Anketa byla ukončena

18.9.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Brněnský dopravní podnik od začátku roku eviduje osmapadesát vozů, které vandalové poničili škrábanci, tagy nebo graffity.
3

Vandalové v tramvajích: vyčistit jeden čtvereční metr trvá dvěma lidem hodinu

Ilustrační foto.
1

Dětem ze školky zloděj ukradl houpací síť

Žena poslala podvodníkovi 110 milionů, proti rozsudku se odvolala

Brno – Případ jednapadesátileté Dany Niederlové, která vyvedla z firmy na Brněnsku více než 110 millionů korun a poslala je podvodníkovi, bude řešit Vrchní soud v Olomouci. Žena se odvolala proti rozsudku, kterým ji brněnský krajský soud poslal za finanční podvod značného rozsahu na devět let do vězení.

Oslaví symboly: mandle i víno. Unikátní stezka vede k rozhledně

Hustopeče /TIP NA VÍKEND/ – Stezkou protkanou několika stanovišti s úkoly se v sobotu vydají návštěvníci Hustopečí na Břeclavsku. Cíl? Tamní mandloňové sady.

Stromy skáceli kvůli opravám. Přišli jsme o ochranu před hlukem, vadí obyvatelům

Brno - Stínily a chránily lidi před hlukem, nakonec se staly obětmi oprav kabelového vedení. Lidi žijící v brněnské Kounicově ulici přišli o čtyři vzrostlé stromy.

Dlouhé volno? Můžeme si za něj sami, culí se Zaťovič

Brno – Když začalo play-off, bývalý bek brněnské Komety Jan Hanzlík přepnul do svého módu a maximálně se soustředil. Nynější forvard hokejové Komety Martin Zaťovič si i při zvýšené koncentraci vypjaté chvíle vyloženě užívá. „Play-off je třešnička na dortu. Člověk se na to připravuje celou sezonu, chce pohár. Vyžívám se v tom a těším se na další sérii," povídá dvaatřicetiletý útočník.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies