VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavy Vlasty Vostřebalové Fischerové prostupují časem i prostorem

Brno /RECENZE/ – Brněnská výstava Vlasty Vostřebalové Fischerové je citlivou studií nitra ženy, která navzdory době zachycovala lidské boly a trápení

18.2.2014
SDÍLEJ:

0brazem Kateřinky, zlý sen z roku 1926 se Vostřebalová Fischerová vyrovnává s koncem vztahu s Otokarem Fischerem. Dílo je metaforou mezilidských vztahů, poukazuje na nejistou hranici normality a šílenství. Na stromě autorka vyobrazila samu sebe. Foto: MG

Je tomu přesně pět let, kdy přízemí Pražákova paláce zaplnily obrazy Milady Marešové – zapomenuté malířky českého modernismu. Byla to výstava v mnohém ojedinělá: uceleností představeného díla i (znovu)vyslovením onoho ochvějného „ženy v umění". Záměrem přitom bylo víc než jen vsadit Marešovou do kontextu dějin výtvarného umění. S touto výstavou se zrodila jiná Milada Marešová, žena mnoha tváří a osudů, v jejímž díle vládnou i přes snovou atmosféru magického realismu každodenní rituály. To obyčejné. To ryze lidské.

Nyní Marešovou ve stejném prostoru střídá Vlasta Vostřebalová Fischerová – malířka, také téměř zapomenutá, jejíž dílo patří k nejosobitějším výtvarným projevům v českém umění dvacátých a třicátých let 20. století. Moravská galerie v Brně tak znovu otevřela téma neprávem opomíjených meziválečných umělkyň. A znovu přesvědčuje o tom, že citlivý přístup autorů a kurátorů výstavy dokáže zdánlivě řadovou prezentaci děl povýšit na jedinečný návštěvnický zážitek.

Ve spojitosti s rozvrstvením díla Vostřebalové Fischerové je důležité zmínit alespoň několik životopisných mezníků, protože právě ty osu výstavy lemují: autorčin studijní pobyt v Paříži, návštěva rakouských Alp, manželství s Otokarem Fischerem završené dramatickým rozchodem. Také porod syna, jeho výchova a neutuchající snaha tvořit, malovat a kreslit zatímco dítě spí, protože jen tento 
čas si může žena–umělkyně uzmout sama pro sebe.

Charakteristické je pro Vostřebalovou Fischerovou zaměření se na lidské odcizení a člověka stojícího na okraji společnosti. S fantazií a v poetické zkratce tak zvěčnila žebráky, vražedkyně, životem zkroušené ženy. Jsou to obrazy teskné a plné obsesí, jsou to ale též díla groteskní a sálá z nich autorčina snaha poukázat na všechno to zlé a neprávem zamlčované. Postavy přitom často mají androgynní ráz: muži i ženy tonou ve své samotě a ztracené jednotě. Už nehledají své chybějící poloviny, aby se s nimi spojily.

V souladu s všudypřítomnou snovostí je i nápadité architektonické řešení výstavy. Stejně jako se vznáší a zase mizí vyobrazené postavy, tak i plátna levitují v prostoru. Stačí tak přehlédnout několik úchytů–vláken fixujících obrazy v prostoru galerie a návštěvník se stává součástí autorčina intimního světa plného bolů a běsů. Většinu takto „zavěšených" obrazů přitom ze zadní strany provází text ukotvující dílo v té části umělčiny životní etapy, jež se do námětu promítla.

A je to právě architektonické řešení výstavy a do galerijního prostoru jemně rozptýlená interpretace děl Vlasty Vostřebalové Fischerové, která napovídá, že nikoliv tváře a těla chtěla autorka zachytit, ale pouze a jen rozpolcené nitro člověka.

Vlasta Vostřebalová-Fischerová: Mezi sociálním uměním a magickým realismem
Místo: Pražákův palác, Husova 18.

Autorky výstavy: Martina Pachmanová a Michala Frank Barnová, kurátor: Petr Ingerle, architektonické řešení: Jan Nedvěd.

Výstava trvá do 23. února 2014.

Zajímavost: nově je ve výstavním prostoru přidaný obraz z Galerie umění Karlovy Vary nazvaný Třešňovka nad ZOO v Troji. Jedná se o poslední krajinomalbu, kterou Vostřebalová za svůj život vytvořila a nechala se při jeho tvorbě inspirovat přírodní scenérií z okraje Prahy, avšak dokázala obyčejný motiv třešňového sadu proměnit v magický výjev, korunovaný tajemným domem na kopci. V pouhé reprodukci si mohou naopak návštěvníci prohlédnout obraz Melancholie, který Národní galerie v Praze odmítla zapůjčit.

Autor: Markéta Stulírová

18.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Útočník brněnské Komety Jan Káňa.

Káňa: V ruce jsem měl dva měsíce dráty

Ilustrační foto

Kvůli horku v kraji lekly tisíce ryb

AKTUALIZOVÁNO

Tři obdržené góly za šest minut. Zbrojovku stáhl výprask na dno tabulky

Olomouc, Brno – Už po čtrnácti minutách se pro fotbalisty Zbrojovky stala vidina bodového zisku na stadionu Olomouce prakticky utopickou záležitostí. Právě po tomto časovém úseku totiž Brňané prohrávali na hřišti prvoligového nováčka 0:3. Se stavem do konce utkání nepohnuli a po čtvrtém kole soutěže zůstávají na zisku jediného bodu.

V ulicích se objeví další básně o Brně. Nejsložitější je umísťování v centru

Brno – Co mají společného Cejl, Petrov, Obilní trh a hlavní nádraží? Všechna tato místa inspirovala básníky. Brněnské lokality opředené verši mapuje webový projekt Brno poetické. Do konce prázdnin přibude osm básní přímo v ulicích.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Sexuálně se uspokojoval u Brněnské přehrady. Při onanování ho viděly i děti

Brno – Kvůli sexuálnímu uspokojování na veřejnosti vyjížděla v pátek odpoledne hlídka brněnských strážníků. Na pláži u Brněnské přehrady onanoval čtyřiatřicetiletý cizinec.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení