VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavy Vlasty Vostřebalové Fischerové prostupují časem i prostorem

Brno /RECENZE/ – Brněnská výstava Vlasty Vostřebalové Fischerové je citlivou studií nitra ženy, která navzdory době zachycovala lidské boly a trápení

18.2.2014
SDÍLEJ:

0brazem Kateřinky, zlý sen z roku 1926 se Vostřebalová Fischerová vyrovnává s koncem vztahu s Otokarem Fischerem. Dílo je metaforou mezilidských vztahů, poukazuje na nejistou hranici normality a šílenství. Na stromě autorka vyobrazila samu sebe. Foto: MG

Je tomu přesně pět let, kdy přízemí Pražákova paláce zaplnily obrazy Milady Marešové – zapomenuté malířky českého modernismu. Byla to výstava v mnohém ojedinělá: uceleností představeného díla i (znovu)vyslovením onoho ochvějného „ženy v umění". Záměrem přitom bylo víc než jen vsadit Marešovou do kontextu dějin výtvarného umění. S touto výstavou se zrodila jiná Milada Marešová, žena mnoha tváří a osudů, v jejímž díle vládnou i přes snovou atmosféru magického realismu každodenní rituály. To obyčejné. To ryze lidské.

Nyní Marešovou ve stejném prostoru střídá Vlasta Vostřebalová Fischerová – malířka, také téměř zapomenutá, jejíž dílo patří k nejosobitějším výtvarným projevům v českém umění dvacátých a třicátých let 20. století. Moravská galerie v Brně tak znovu otevřela téma neprávem opomíjených meziválečných umělkyň. A znovu přesvědčuje o tom, že citlivý přístup autorů a kurátorů výstavy dokáže zdánlivě řadovou prezentaci děl povýšit na jedinečný návštěvnický zážitek.

Ve spojitosti s rozvrstvením díla Vostřebalové Fischerové je důležité zmínit alespoň několik životopisných mezníků, protože právě ty osu výstavy lemují: autorčin studijní pobyt v Paříži, návštěva rakouských Alp, manželství s Otokarem Fischerem završené dramatickým rozchodem. Také porod syna, jeho výchova a neutuchající snaha tvořit, malovat a kreslit zatímco dítě spí, protože jen tento 
čas si může žena–umělkyně uzmout sama pro sebe.

Charakteristické je pro Vostřebalovou Fischerovou zaměření se na lidské odcizení a člověka stojícího na okraji společnosti. S fantazií a v poetické zkratce tak zvěčnila žebráky, vražedkyně, životem zkroušené ženy. Jsou to obrazy teskné a plné obsesí, jsou to ale též díla groteskní a sálá z nich autorčina snaha poukázat na všechno to zlé a neprávem zamlčované. Postavy přitom často mají androgynní ráz: muži i ženy tonou ve své samotě a ztracené jednotě. Už nehledají své chybějící poloviny, aby se s nimi spojily.

V souladu s všudypřítomnou snovostí je i nápadité architektonické řešení výstavy. Stejně jako se vznáší a zase mizí vyobrazené postavy, tak i plátna levitují v prostoru. Stačí tak přehlédnout několik úchytů–vláken fixujících obrazy v prostoru galerie a návštěvník se stává součástí autorčina intimního světa plného bolů a běsů. Většinu takto „zavěšených" obrazů přitom ze zadní strany provází text ukotvující dílo v té části umělčiny životní etapy, jež se do námětu promítla.

A je to právě architektonické řešení výstavy a do galerijního prostoru jemně rozptýlená interpretace děl Vlasty Vostřebalové Fischerové, která napovídá, že nikoliv tváře a těla chtěla autorka zachytit, ale pouze a jen rozpolcené nitro člověka.

Vlasta Vostřebalová-Fischerová: Mezi sociálním uměním a magickým realismem
Místo: Pražákův palác, Husova 18.

Autorky výstavy: Martina Pachmanová a Michala Frank Barnová, kurátor: Petr Ingerle, architektonické řešení: Jan Nedvěd.

Výstava trvá do 23. února 2014.

Zajímavost: nově je ve výstavním prostoru přidaný obraz z Galerie umění Karlovy Vary nazvaný Třešňovka nad ZOO v Troji. Jedná se o poslední krajinomalbu, kterou Vostřebalová za svůj život vytvořila a nechala se při jeho tvorbě inspirovat přírodní scenérií z okraje Prahy, avšak dokázala obyčejný motiv třešňového sadu proměnit v magický výjev, korunovaný tajemným domem na kopci. V pouhé reprodukci si mohou naopak návštěvníci prohlédnout obraz Melancholie, který Národní galerie v Praze odmítla zapůjčit.

Autor: Markéta Stulírová

18.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vizualizace olympijského parku v Brně.
2

Potvrzeno. V Brně vyroste park pro společné fandění v době olympiády

Jižanský styl života do Brna vnese 14. ročník festivalu Ibérica, který potrvá od 28. června do 4. července.
5

Festival Ibérica: divoké flamenco, originální paella a jižanská atmosféra v Brně

Jedenasedmdesátiletá řidička nabourala do domu. Je lehce zraněná

Brno – Tvrdým nárazem skončila v sobotu ráno cesta jedenasedmdesátileté ženy. Autem nabourala do domu v Nováčkově ulici v Brně.

Nečase z Komety si na draftu NHL vybrali Hurikáni. Jako dvanáctého v pořadí

Chicago, Brno – Měl dokonce atakovat první pětku, nakonec se na něj dostalo jako na dvanáctého v pořadí. Hokejového útočníka Martina Nečase z brněnské Komety si na draftu NHL vybrala Carolina Hurricanes.

Kostnice pod kostelem sv. Jakuba loni přilákala 34 tisíc lidí

Brno - Druhá největší kostnice v Evropě oslavila v úterý pět let od svého otevření. Podzemní prostory pod brněnským kostelem sv. Jakuba loni navštívilo čtyřiatřicet tisíc lidí.

Lázně u Pasohlávek? Hrozí úplný krach projektu

Pasohlávky - Plány na výstavbu lázní za dvě miliardy korun u Pasohlávek na Brněnsku dostávají vážné trhliny. „Vyjednávání s čínským investorem o stavbě se nevyvíjí tak, jak jsme původně předpokládali. Jednání se zadrhla už na začátku roku. Další nás čeká na začátku příštího týdne," shrnul situaci kolem stavby předseda představenstva Thermalu Pasohlávky Jiří Škrla. Právě tato firma, ve které vlastní část Jihomoravský kraj a část obec Pasohlávky, připravuje pozemky pro výstavbu lázní a doléčovacího centra.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies