VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Postavy Vlasty Vostřebalové Fischerové prostupují časem i prostorem

Brno /RECENZE/ – Brněnská výstava Vlasty Vostřebalové Fischerové je citlivou studií nitra ženy, která navzdory době zachycovala lidské boly a trápení

18.2.2014
SDÍLEJ:

0brazem Kateřinky, zlý sen z roku 1926 se Vostřebalová Fischerová vyrovnává s koncem vztahu s Otokarem Fischerem. Dílo je metaforou mezilidských vztahů, poukazuje na nejistou hranici normality a šílenství. Na stromě autorka vyobrazila samu sebe. Foto: MG

Je tomu přesně pět let, kdy přízemí Pražákova paláce zaplnily obrazy Milady Marešové – zapomenuté malířky českého modernismu. Byla to výstava v mnohém ojedinělá: uceleností představeného díla i (znovu)vyslovením onoho ochvějného „ženy v umění". Záměrem přitom bylo víc než jen vsadit Marešovou do kontextu dějin výtvarného umění. S touto výstavou se zrodila jiná Milada Marešová, žena mnoha tváří a osudů, v jejímž díle vládnou i přes snovou atmosféru magického realismu každodenní rituály. To obyčejné. To ryze lidské.

Nyní Marešovou ve stejném prostoru střídá Vlasta Vostřebalová Fischerová – malířka, také téměř zapomenutá, jejíž dílo patří k nejosobitějším výtvarným projevům v českém umění dvacátých a třicátých let 20. století. Moravská galerie v Brně tak znovu otevřela téma neprávem opomíjených meziválečných umělkyň. A znovu přesvědčuje o tom, že citlivý přístup autorů a kurátorů výstavy dokáže zdánlivě řadovou prezentaci děl povýšit na jedinečný návštěvnický zážitek.

Ve spojitosti s rozvrstvením díla Vostřebalové Fischerové je důležité zmínit alespoň několik životopisných mezníků, protože právě ty osu výstavy lemují: autorčin studijní pobyt v Paříži, návštěva rakouských Alp, manželství s Otokarem Fischerem završené dramatickým rozchodem. Také porod syna, jeho výchova a neutuchající snaha tvořit, malovat a kreslit zatímco dítě spí, protože jen tento 
čas si může žena–umělkyně uzmout sama pro sebe.

Charakteristické je pro Vostřebalovou Fischerovou zaměření se na lidské odcizení a člověka stojícího na okraji společnosti. S fantazií a v poetické zkratce tak zvěčnila žebráky, vražedkyně, životem zkroušené ženy. Jsou to obrazy teskné a plné obsesí, jsou to ale též díla groteskní a sálá z nich autorčina snaha poukázat na všechno to zlé a neprávem zamlčované. Postavy přitom často mají androgynní ráz: muži i ženy tonou ve své samotě a ztracené jednotě. Už nehledají své chybějící poloviny, aby se s nimi spojily.

V souladu s všudypřítomnou snovostí je i nápadité architektonické řešení výstavy. Stejně jako se vznáší a zase mizí vyobrazené postavy, tak i plátna levitují v prostoru. Stačí tak přehlédnout několik úchytů–vláken fixujících obrazy v prostoru galerie a návštěvník se stává součástí autorčina intimního světa plného bolů a běsů. Většinu takto „zavěšených" obrazů přitom ze zadní strany provází text ukotvující dílo v té části umělčiny životní etapy, jež se do námětu promítla.

A je to právě architektonické řešení výstavy a do galerijního prostoru jemně rozptýlená interpretace děl Vlasty Vostřebalové Fischerové, která napovídá, že nikoliv tváře a těla chtěla autorka zachytit, ale pouze a jen rozpolcené nitro člověka.

Vlasta Vostřebalová-Fischerová: Mezi sociálním uměním a magickým realismem
Místo: Pražákův palác, Husova 18.

Autorky výstavy: Martina Pachmanová a Michala Frank Barnová, kurátor: Petr Ingerle, architektonické řešení: Jan Nedvěd.

Výstava trvá do 23. února 2014.

Zajímavost: nově je ve výstavním prostoru přidaný obraz z Galerie umění Karlovy Vary nazvaný Třešňovka nad ZOO v Troji. Jedná se o poslední krajinomalbu, kterou Vostřebalová za svůj život vytvořila a nechala se při jeho tvorbě inspirovat přírodní scenérií z okraje Prahy, avšak dokázala obyčejný motiv třešňového sadu proměnit v magický výjev, korunovaný tajemným domem na kopci. V pouhé reprodukci si mohou naopak návštěvníci prohlédnout obraz Melancholie, který Národní galerie v Praze odmítla zapůjčit.

Autor: Markéta Stulírová

18.2.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Sto let republiky oslaví Brno výstavami

Brňané v Líšni v parku pod zastávkou Masarova v neděli slavnostně zahnali zimu.
20

OBRAZEM: Brňané zaháněli zimu a upalovali čarodějnice

Záchytné parkoviště? V Bílovicích jsou pro

Bílovice nad Svitavou - Už za několik let by lidé, kteří dojíždějí směrem ze severu do Brna, mohli odstavit auta na záchytném parkovišti v Bílovicích nad Svitavou a dál pokračovat vlakem. V centru města by nemuseli složitě hledat parkovací místo. „Záchytné parkoviště vítám. V blízkosti nádraží nedávno vzniklo padesát parkovacích míst a často je tam plno," uvedl starosta Miroslav Boháček.

AKTUALIZOVÁNO

Nehody na D1: šest vybouraných vozidel a šest zraněných

Brněnsko – Dvě hodiny zůstali v neděli na dálnici D1 stát řidiči, kteří se rozhodli pro noční cestu do Prahy nebo Brna. Na 169. kilometru ve směru na Prahu dodávka sjela do svodidel a otočila se na bok. Při havárii, která se stala před tři čtvrtě na čtyři ráno, se zranilo šest cizinců. Událost omezila provoz v obou směrech dálnice. „Na místo vyjeli hasiči z Rosic a Velké Bíteše, kteří raněné posádce poskytli první pomoc. Poté místo zásahu osvětlili a zajistili proti požáru," popsal postup hasičů jejich krajský mluvčí Jaroslav Mikoška.

Děti na internetu prodávají své nahé fotky a nabízí i sex, říká policistka

Jižní Morava /ROZHOVOR/ - Internetový fenomén Modrá velryba, který skrze sérii úkolů, jež mohou vést až k sebevraždám, ovlivňuje děti a teenagery, se objevil i v České republice. Tvrdí to policisté, konkrétní případy ale nechtějí zveřejnit. Medializace fenoménu, který mezi lidmi vyvolal velký ohlas, nebyl dobrý krok podle jihomoravské policejní koordinátorky prevence Zdeňky Procházkové. „Už je to moc nafouknuté. Podobná nebezpečí jsou na internetu pořád, jen se pokaždé jinak nazývají," tvrdí.

Brno v roce 2050? Podobu určí obyvatelé i akademici

Brno - V Brně je na 350 tisíc obyvatel. Za třicet let jich může být o 50 tisíc méně. Radní se rozhodli shromáždit data o obyvatelstvu, dopravě a dalších oblastech, aby pomocí nich vytvořili Strategii Brno 2050.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies