VYBERTE SI REGION

Profidivadlo vyvrací mýty o cudnosti klasiků

Brno /MALÁ DIVADLO JIŽNÍ MORAVY/ - Další díl seriálu Deníku Rovnost představuje studentský soubor Fakulty informatiky Masarykovy univerzity, který vznikl v roce 1998.

22.5.2011 1
SDÍLEJ:

ROMEO A JULIAN. Známá Shakespearova hra v novém nastudování: dva zamilované mladíky z Brna ztvárňují dívky.Foto: archiv profidivadla

Studentský soubor, pro který je více než výsledek představení důležitý jeho vznik. I tak lze stručně charakterizovat brněnské profidivadlo, jehož historii i současnou tvorbu přibližuje další díl sobotního seriálu Malá divadla jižní Moravy.

Proč si studenti zvolili právě název profidivadlo? „Běžně užívanou zkratkou naší Fakulty informatiky Masarykovy univerzity je FI. Jedná se o divadlo PRO Fakultu informatiky, tedy PRO FI,“ vysvětluje vznik pojmenování pedagog, režisér a spisovatel Josef Prokeš.

Profidivadlo vzniklo v roce 1998, původně jen jako zájmová záležitost fakulty informatiky a od roku 2006 pak jako celouniverzitně volitelný předmět Divadelní hra. V jarním semestru tak vždy vznikne inscenace, jejíž premiéru v polovině května studenti uvedou v největší posluchárně fakulty.

„Informatikové jsou kreativní jinak než třeba ornitologové či kardiochirurgové, ale v naší partě jsou svým specifickým způsobem kreativní všichni. Studentka sociologie třeba vyrábí vtipně skvostné kostýmy, matematik umí scénu vynalézavě nasvítit,“ říká Prokeš.

Zkoušky má profidivadlo od poloviny února do poloviny května, a to jednou týdně večer, vždy v délce tří hodin. Reprízy jsou v Centru experimentálního divadla Divadla Husa na provázku.

Scénu k inscenacím pojímá profidivadlo spíše minimalisticky, kostýmy a rekvizity si řeší studenti sami pod vedením Terezy Fouskové. „Všechny naše inscenace jsou do značné míry autorské. Tvůrčím počinem je již samo převedení původního textu na naše specifické poměry, kdy premiéra uvádíme v posluchárně před 700 diváky. Například loni byl Romeo a Julian podle známé Shakespearovy předlohy převeden do současného Brna. Romantická láska dvou jinochů z Řečkovic a Kénigu, které ovšem hrály dívky,“ říká Prokeš, který tragédii v překladu Martina Hilského přepracoval.

Právě u děl Williama Shakespeara publikum divadelníkům často vytýká, že do textu svévolně vkládají sexuální narážky. Neprávem. „Jakákoli klasika je dnes zatížena sterilitou a nudnou suchopárností. V této souvislosti si dovoluji citovat z dopisu Martina Hilského: „Potvrzujete mou zkušenost, že v jisté části mladého publika přežívá o Shakespearovi dosud představa cudného, lingvisticky vykastrovaného barda, kterou naprosto nesdílím. Poměrně dobře znám znění anglických originálů, kde je drsný erotický slang stejně častý jako pasáže nesmírné jemnosti a cudnosti,“ upozorňuje na slova Shakespearova dvorního předkladatele Prokeš. Dodává, že z uvedených titulů byl jeho „srdeční záležitostí“ Hamlet (2003) a obě dramata Friedricha Dürrenmatta: Fyzikové (2005) a Návštěva staré dámy (2007).

Spolu s Martinem Hilským divadelníci rádi vzpomínají na spolupráci s Ludvíkem Kunderou, který jim první roky pomáhal s dramaturgií.

Bez autorských zádrhelů tak zatím zůstávají texty Komenského či Shakespeara, zatímco u zahraničních klasiků je často nutný souhlas žijícího překladatele. „I pan profesor Hilský nám nakonec na naše změny kývl, přestože dlouho slzy ronil a nemohl rozdýchat především zborcený blankvers. Jen Milan Kundera nesvolil změnu jediného písmenka. A to jsme v jeho textu nezměnili nic, jen jsme přidali nemluvenou roli učitele hudební výchovy,“ vzpomíná Prokeš na předloňské nastudování Kunderovy hry Ptákovina.

„Byli jsme přesvědčení, že na akademické půdě nebudou s autorskými právy žádné potíže – podle práva v České republice to bylo v pořádku. Ovšem podle francouzského práva je to jinak a Kunderovi právníci nám uvedení hry zatrhli. Dopadlo to tak, že byla pouze veřejná generálka, aby studenti mohli vůbec dostat zápočet,“ říká herec a režisér Zdeněk Filipec.

„Milan Kundera zřejmě chtěl, aby absurdita Ptákoviny byla dovedena do extrému,“ říká Robert Král, který režíroval například Internetovou kalkulku, Labyrint světa a lustahuz srdce nebo minulý týden derniérovaný titul Pulp Fiction.

O díle Milana Kundery Zdeněk Filipec říká:

Hru Ptákovina vidělo 300 lidí

ROZHOVOR – Jedenatřicetiletý Zdeněk Filipec s profidivadlem spolupracuje od roku 2002. Ve čtyřech inscenacích hrál, dva tituly režíroval, skládal hudbu a byl také asistentem režie.

Lze říct, že se soubor od doby svého založení nějak profiluje? Například dramaturgií?
Na to se těžko odpovídá. Dramaturgickou vizí divadla je udělat zajímavé představení nejen pro informatické publikum, s ohledem na opravdu velký počet (ne)herců, časové omezení přípravy a specifický jevištní prostor.

Daří se vám to?
Myslím, že ano. Je nás stále víc (letos šedesát lidí), stále hledáme nové předlohy od různých autorů a na neprofesionální divadlo využíváme netradičních prvků – videoprojekcí, živé hudby, mlhostroje… A hlavně na nás chodí víc a víc lidí. Na derniéře Pulp Fiction jich bylo bezmála 180.

Na který z titulů jste nejvíce pyšný?
Na zakázanou hru Ptákovina. Scénář se mi hodně líbil a režisérsky jsem si to o to víc vychutnal. Nakonec měla tato hra na veřejné generálce kvůli zákazu jedinečný podtext a vyznění. A i přes to, že jsme dopředu nevylepili žádné plakáty, přišlo na veřejnou zkoušku díky facebooku přes tři sta diváků.

Profidivadlo: historie a současnost
divadlo Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v Brně
nelze hovořit o stálém souboru, jelikož do něj přichází stále noví studenti
vzniklo v roce 1998, od roku 2006 pak jako volitelný předmět Divadelní hra. Mnoho studentů však v profidivadle působí dlouhodobě
reprízy jsou v Centru experimentálního divadla (Husa na provázku)
kmenové jádro tvoří Zdeněk Filipec, Tereza Fousková, Lukáš Junga, Martina Pelcová, Jarek Poliak, Jana Skoumalová, Pavel Hamřík, Šárka Mattová, Marcel Brož, Kateřina Zoubková, od loňska nejvíce vynikli Martin Hudec, Adam Mašura, Romana Adámková nebo Pavel Havelka
realizovaná představení: groteska Lambda Kalkulka (1998); performance Přelet horkovzdušného balónu nad Fakultou informatiky (1999); Labyrint světa a lusthauz srdce (2000); reality show Mezinárodní konference Neofeministického sdružení FI MU (2001); groteska Dilema mentálního dálnopisu (2002); drama Hamlet, králevic dánský (2003); postmoderní koláž Nálevna U děkana (2004); drama Fyzikové (2005); hra Mariana Pally Sajns fikšn (2006); drama Návštěva staré dámy (2007); groteska Ivana Klímy Cukrárna Myriam (2008); hra Milana Kundery Ptákovina (2009), Romeo a Julian (2010) a adaptace filmu Quentina Tarantina Pulp Fiction
experimentální odnoží divadla je alternativní umělecké sdružení Napříč.cz, jehož zakládajícími členy jsou absolventi Fakulty informatiky Masarykovy univerzity

O plánech na příští sezonu Robert Král říká:

Pomýšlíme na divadelní porno

ROZHOVOR – Hodonínský rodák Robert Král stál u zrodu souboru. Je také zakladatelem břeclavského spolku Kandrdas, jako hostující režisér působil v divadelním studiu Dialog a aktuálně se věnuje bio divadlu Napříč.CZ. Říká o sobě: Považuji se za duchovního fotříka režisérů profidivadla.

Čím je pro vás spolupráce s divadlem zajímavá?
Je zajímavé sledovat, jak divadlem dosud neposkvrnění mu během půlroku upisují svou duši. Jak některým hercům stoupá sebevědomí po premiéře do výšin. A s jakou rychlostí se nastolují a rozvíjejí mezilidské vztahy.

Soubor se neustále proměňuje…
Nelze hovořit o stálém souboru, jelikož do něj přicházejí stále noví a noví studenti. Nicméně faktem zůstává, že je o něj větší zájem a rozšiřují se počty také v neherecké složce. Vzrůstají i umělecké ambice. Příští rok bychom rádi inscenovali divadelní porno.

Který z titulů jste měl nejvíce v oblibě a proč?
Ty, které jsem režíroval sám. Třeba Sajns Fikšn nebo Dilema mentálního dálnopisu. Ale abych nebyl za ješitu, tak řeknu, že vynikající byla třeba i Návštěva staré dámy a velmi slibně se vyrýsovala i nerealizovaná Ptákovina.

Autor: Markéta Stulírová

22.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Připomínka trhové tradice: Lidé se ptali po rybí polévce, říká prodejkyně

Brno – Současný název Dominikánského náměstí se poprvé objevil až ve druhé polovině devatenáctého století. V minulosti byli lidé zvyklí o něm mluvit spíše jako o Rybím trhu. Na dávnou tradici v letošním roce navázali organizátoři vánočních trhů. Ty se v letošním roce rozrostly i před budovu Nové radnice a lidé na nich podle dávné tradice opět dostanou ryby. Jen ne syrové, ale připravované na různé způsoby.

Obránce Vraštil: Jasně, že mám obavu, tabulku vidím

Brno /ROZHOVOR/ – Připsal si první branku v brněnském dresu v nejvyšší soutěži, která zmírnila domácí blamáž fotbalistů Zbrojovky. Zásluhou trefy Lukáše Vraštila v nastavení aspoň srovnali na 1:1 s Karvinou. „Potřebovali jsme tři body, chtěli jsme je za každou cenu, bohužel se to nepodařilo. Máme aspoň bod, ale je to málo. Jaro bude těžké, musíme to zvládnout," pravil dvaadvacetiletý obránce Vraštil.

AKTUALIZOVÁNO

Soud opět poslal souzeného Zadeha do vazby. Jeho obhájkyně podala stížnost

Brno – Podnikatel Sharam Abdullah Zadeh je od nedělního večera opět ve vazební věznici. Městský soud v Brně rozhodl o vazbě na návrh státního zastupitelství. Zadeh je obviněn z daňových úniků za více než dvě miliardy do vazby. Jeho obhájkyně na místě podala proti rozsudku stížnost. Z tiskové zprávy policie navíc vyplývá, že se Zadehem bylo obviněno ještě dalších pět lidí, ačkoliv mluvčí Národní centrály proti organizovanému zločinu Jaroslav Ibehej přímou souvislost nepotvrdil. Detektivové z centrály v neděli zasahovali na několika místech České republiky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies